آموزش اسکرام

آنچه در این صفحه می خوانید:

معرفی اسکرام (Scrum)

Scrum فریمورک فرآیند Agile برای مدیریت کار دانش پیچیده است، با تأکید اولیه بر توسعه نرم افزار، اگرچه در زمینه های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است و به آرامی شروع به کاوش در مورد کارهای پیچیده، تحقیق و فناوری های پیشرفته می کند. این برنامه برای تیم هایی با ده عضو یا کمتر عضو طراحی شده است، که کار خود را به سمت اهدافی که می تواند در تکرارهای جعبه های زمانی، به نام sprints انجام می دهند، طراحی کردند و بیشتر از یک ماه و بیشتر از دو هفته نیستند، سپس پیشرفت را پیگیری کرده و در 15 دقیقه دوباره برنامه ریزی می کنند.این جلسات ایستاده به موقع، به نام scrums روزانه معرفی می شوند.

اسکرام فریمورکی است که در آن افراد می توانند مشکلات پیچیده تطبیقی را برطرف کنند، در حالی که به طور خلاقانه محصولاتی را با بالاترین ارزش ممکن ارائه می دهد. Scrum خود یک فریمورک ساده برای همکاری تیمی مؤثر در محصولات پیچیده است.

Scrum زیر مجموعه ای از Agile است. فرایند Scrum از دیگر فرآیندهای Agile توسط مفاهیم و شیوه های خاص متمایز می شود که به سه دسته از نقش ها، مصنوعات و جعبه های زمان تقسیم می شوند. Scrum اغلب برای مدیریت نرم افزارهای پیچیده و توسعه محصول، با استفاده از روش های تکراری و تکاملی مورد استفاده قرار می گیرد. Scrum به طور قابل توجهی بهره وری را افزایش و زمان را کاهش می دهد. فرایندهای Scrum سازمان ها را قادر می سازد تا به راحتی و سریعا تغییراتی را اعمال کنند و محصولاتی را تولید کنند که با اهداف کسب و کار سازگار باشند.

نقش ها در اسکرام (Scrum)

در فریمورک Scrum سه نقش وجود دارد. این ها به طور ایده آل با هم قرار دارند تا از ارتباط بهینه بین اعضای تیم اطمینان حاصل شود. با هم این سه نقش تیم اسکرام را تشکیل می دهند. در حالی که بسیاری از سازمان ها نقش های دیگری در تعیین و عرضه محصول دارند، اسکرام فقط این سه مورد را تعریف می کند.

مالک محصول (Product owner)

صاحب محصول، به نمایندگی از ذینفعان محصول و صدای مشتری (یا ممکن است بیانگر خواسته های کمیته باشد)، مسئول ارائه نتایج خوب تجاری است. از این رو، صاحب محصول نسبت به بقیه محصول و به حداکثر رساندن ارزش ارائه شده در تیم پاسخگو است. صاحب محصول محصول را از نظر مشتری محور (به طور معمول داستانهای کاربر) تعریف می کند، آنها را به بقیه محصول اضافه می کند و بر اساس اهمیت و وابستگی آنها را در اولویت قرار می دهد.  تیم اسکرام باید فقط مالک محصول داشته باشد (اگرچه صاحب محصول می تواند بیش از یک تیم را پشتیبانی کند) این نقش را نباید با نقش استاد اسکرام بکشید. صاحب محصول باید روی بخش تجاری توسعه محصول متمرکز باشد و بیشتر وقت خود را برای ارتباط با ذینفعان و تیم صرف کند. صاحب محصول نباید چگونگی دستیابی تیم به راه حل فنی را دیکته کند، بلکه به دنبال اجماع در بین اعضای تیم است. این نقش بسیار مهم است و مستلزم درک عمیق هر دو طرف است: مشاغل و مهندسان (توسعه دهندگان) در تیم اسکرام. بنابراین صاحب محصول خوب باید بتواند آنچه نیاز تجارت را برقرار می کند، سؤال کند که چرا به آن احتیاج دارند (زیرا ممکن است راه های بهتری برای دستیابی به آن وجود داشته باشد)، و این پیام را به تمام ذینفعان از جمله تیم تحویل با استفاده از زبان فنی در صورت لزوم ارسال کند. صاحب محصول ضمن کنترل ریسک و دستیابی به ارزش، از ابزارهای تجربی Scrum برای مدیریت کار بسیار پیچیده استفاده می کند.

ارتباطات مسئولیت اصلی مالک کالا است. توانایی انتقال اولویت ها و همدلی با اعضای تیم و ذینفعان برای رونق بخشیدن به توسعه محصول در جهت درست بسیار حیاتی است. نقش صاحب محصول باعث ایجاد شکاف ارتباطی بین تیم و ذینفعان آن می شود و به عنوان نماینده ذینفعان به تیم و به عنوان نماینده تیم در کل جامعه ذینفعان خدمت می کند.

به عنوان چهره تیم با ذینفعان، موارد زیر از جمله وظایف ارتباط صاحب محصول به ذینفعان است:

  • نسخه ها را تعریف و اعلام کنید.
  • تحویل تحویل و وضعیت تیم.
  • پیشرفت را در جلسات حاکمیت به اشتراک بگذارید.
  • RIDA های قابل توجه (خطرات، موانع، وابستگی ها و فرضیات) را با ذینفعان در میان بگذارید.
  • در مورد اولویت ها، دامنه، بودجه و برنامه مذاکره کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که باقیمانده محصول قابل مشاهده، شفاف و شفاف است.

همدلی ویژگی اصلی برای داشتن محصول است، یعنی توانایی قرار دادن خود در کفش دیگران. صاحب محصول با ذینفعان مختلف، که پیشینه، نقش شغلی و اهداف مختلفی دارند، گفتگو می کند. صاحب محصول باید بتواند از این دیدگاه های مختلف دیدن کند. برای اثربخشی، صاحب محصول عاقلانه می تواند از سطح جزئیات مورد نیاز مخاطبان آگاه باشد. تیم توسعه نیاز به بازخورد و مشخصات کامل دارد تا بتواند محصولی را در حد انتظار بسازد، در حالی که  حامی اجرایی فقط ممکن است به خلاصه پیشرفت نیاز داشته باشد. ارائه اطلاعات بیشتر از حد ضروری، می تواند علاقه ذینفعان و اتلاف وقت را از دست بدهد. وسیله ارتباط مستقیم از طرف صاحبان محصول Agile فصلی بیشتر مورد نظر است.

توانایی صاحب محصول در برقراری ارتباط موثر با مهارت در تکنیک هایی که نیازهای ذینفعان را شناسایی می کنند، مذاکره در مورد اولویت ها بین منافع ذینفعان و همکاری با توسعه دهندگان برای اطمینان از اجرای مؤثر الزامات نیز افزایش می یابد.

تیم توسعه (Development team)

تیم توسعه از سه تا نه عضو دارد که کلیه وظایف مورد نیاز برای ساختن بازده های ارزشمند در هر حداکثر سرعت را انجام می دهد. در حالی که از اعضای تیم در برخی ادبیات به عنوان توسعه دهنده یاد می شود، این اصطلاح به هر کس که در توسعه و پشتیبانی سیستم یا محصول ایفا می کند، اطلاق می شود و می تواند شامل محققان، معماران، طراحان، متخصصان داده، آمارشناسان، تحلیلگران، مهندسین و ... باشد. از جمله برنامه نویسان و آزمایش کنندگان با این حال، به دلیل سردرگمی که ممکن است بوجود بیاید وقتی برخی از افراد احساس نمی کنند اصطلاح "توسعه دهنده" برای آنها صدق می کند، آنها اغلب به عنوان اعضای تیم یاد می شوند.

تیم خود سازماندهی است. در حالی که هیچ کاری نباید به جز از طریق صاحب محصول به تیم برسد و انتظار می رود استاد اسکرام برای محافظت از تیم در معرض دوری بیش از حد قرار بگیرد، همچنان باید تیم را به تعامل مستقیم با مشتریان و / یا ذینفعان تشویق کرد تا به حداکثر درک و فوریت بازخورد برسد.

اسکرام مستر (Scrum master)

Scrum توسط یک استاد scrum تسهیل می شود، که مسئولیت حذف موانع در توانایی تیم در ارائه اهداف و تحویل محصولات را بر عهده دارد. استاد اسکرام رهبر تیم سنتی یا مدیر پروژه نیست بلکه به عنوان بافر بین تیم و هرگونه تأثیرگذاری حواس پرتی عمل می کند. استاد اسکرام اطمینان می دهد که فریمورک اسکرام دنبال می شود. استاد اسکرام کمک می کند تا تیم از روندهای توافق شده در فریمورک Scrum پیروی کند، اغلب جلسات کلیدی را تسهیل می کند و تیم را به پیشرفت تشویق می کند. از این نقش همچنین به عنوان تسهیل کننده تیم یا رهبر خدمتکار برای تقویت این دیدگاه های دوگانه یاد شده است.

وظایف اصلی اسکرام مستر (شامل محدودیت ها نیست):

  • کمک به صاحب محصول برای حفظ بقیه محصول به گونه ای که کار لازم را به خوبی درک کند تا تیم بتواند به طور مداوم پیشرفت کند
  • کمک به تیم برای تعیین تعریف انجام شده برای محصول ، با ورودی از ذینفعان اصلی
  • مربیگری تیم ، در اصول اسکرام ، به منظور ارائه ویژگی های با کیفیت بالا برای محصول خود
  • ارتقاء خود سازماندهی در تیم
  • کمک به تیم scrum برای جلوگیری از حذف یا جلوگیری از موانع پیشرفت آن ، چه داخلی و چه بیرونی برای تیم
  • تسهیل رویدادهای تیم برای اطمینان از پیشرفت منظم
  • آموزش ذینفعان اصلی در اصول چابک و اسکرام
  • مربیگری تیم توسعه در خود سازماندهی و عملکرد متقابل

استاد اسکرام به افراد و سازمان ها کمک می کند تا تفکر تجربی و لاغر را اتخاذ کنند و امیدها را به یقین و اطمینان پیش بینی کنند.

یکی از راه هایی که نقش استاد اسکرام در آن متفاوت است از مدیر پروژه است این است که دومی ممکن است مسئولیت های مدیریت افراد را داشته باشد و استاد اسکرام این کار را نکند. از آنجا که انتظار می رود تیم توانمند و خود سازمان دهی شود، استاد کوچک جهت (جهت قدم زدن) جهت محدودی را ارائه می دهد. اسکرام به طور رسمی نقش مدیر پروژه را به رسمیت نمی شناسد ، زیرا تمایلات فرماندهی و کنترل سنتی باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

ویژگی های اسکرام (Scrum)

  • افزایش کیفیت ارائه شده
  • سازگار با اعمال تغییرات
  • تخمین بهتر در زمان کمتر
  • تحت کنترل وضعیت و برنامه پروژه

Scrum دارای قدرت مدیریت پروژه در هر صنعت، هر کسب و کار و حتی در کل زندگی است. با استفاده از آن، شما آگاهانه تر کشف می کنید که چگونه سریع تر واکنش نشان دهید و دقیق تر با تغییراتی که با آنها رو به رو می شوید پاسخ دهید و با تمرکز بیشتر، همکاری و برقراری ارتباط، می توانید آنچه را که واقعا باید انجام شود، با موفقیت انجام دهید. Scrum فریمورک جامع و موفقیت آمیز است که برای پروژه های مختلف و تیم ها اعمال شده است. دانشگاه ها از Scrum برای ارائه پروژه های ارزشمند به مشتریان استفاده می کنند. در دنیای خودرو، تیم Wikispeed با استفاده از Scrum برای ساخت ماشین سریع، ارزان قیمت، فوق العاده کارآمد، بی نقص و با ایمنی زیاد که باید کمتر از 20،000 دلار فروخت، از Scrum استفاده می کند.

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود