آنچه در این صفحه می خوانید:

معرفی مایا

Autodesk Maya، که معمولاً فقط به مایا کوتاه می شود، یک نرم افزار گرافیک کامپیوتری سه بعدی است که در ویندوز، macOS و لینوکس اجرا می شود، در اصل توسط شرکت Alias Systems ساخته شده و در حال حاضر متعلق به Autodesk است. برای ایجاد ویژگی های ارزشمند در برنامه های 3D تعاملی از جمله بازی های ویدیویی، فیلم انیمیشن، سریال های تلویزیونی و جلوه های بصری استفاده می شود. نرم افزار انیمیشن 3D مایا مجموعه ای کامل از ویژگی های خلاقانه را برای انیمیشن های رایانه ای 3D، مدل سازی، شبیه سازی، ارائه و آهنگسازی در یک پلتفرم تولید بسیار گسترده ارائه می دهد. مایا دارای فناوری نمایش نسل بعدی، گردش کار شتاب مدل سازی و ابزارهایی برای پردازش داده های پیچیده است.

این نرم افزار ابتدا برای سیستم عامل IRIX منتشر شد. مایا در نسخه های "Complete" و "Unlimited" تا اوت 2008 هنگامی که به یک مجموعه مجزا تبدیل شد، در دسترس بود. کاربران برای پیاده سازی و ویرایش رسانه های یک پروژه خاص، یک فضای کاری (صحنه) مجازی را تعریف می کنند. صحنه ها را می توان در قالب های مختلف ذخیره کرد، پیش فرض آن mb. است. مایا معماری نمودار گره را در معرض دید قرار می دهد. عناصر صحنه مبتنی بر گره هستند، هر گره دارای ویژگی ها و سفارشی سازی های خاص خود است. در نتیجه، نمایش بصری یک صحنه کاملاً به شبکه ای از گره های به هم پیوسته و اطلاعات یکدیگر بستگی دارد. برای سهولت در مشاهده این شبکه ها، یک وابستگی و یک نمودار چرخشی کارگردانی وجود دارد.

امکانات مایا

گرافیک حرکت

  • گره های MASH اضافی: مجموعه ابزار MASH گره های جدیدی را ایجاد می کند (منحنی، سیگنال، جهان، پلاسما و موارد دیگر) و همچنین بروزرسانی هایی در گره های موجود.
  • Type3D: ایجاد مارک، آرم های پرواز، دنباله عنوان و پروژه های دیگر که به متن نیاز دارند.
  • گردش کار وکتور گرافیکی بهبود یافته: پرونده های SVG را در مایا وارد یا کپی و جای گذاری کنید.
  • مجموعه ابزار حرکت گرافیک: جلوه های پیچیده رویه ای و انیمیشن ها را با اشیاء فشرده ایجاد کنید.
  • ارزیابی تجهیزات موازی: سیستم جدید سرعت پخش و دستکاری تجهیزات را سرعت می بخشد.
  • اتصال Geodesic voxel: شخصیت های محدود و با کیفیت بالا و آماده تولید را در زمان کمتری تولید کنید.
  • ابزارهای انیمیشن عمومی: مجموعه ابزار برای انیمیشن keyframe، رویه ای و نوشتاری
  • ویرایشگر زمان: ویرایش های انیمیشن سطح بالا را با یک ویرایشگر غیر مخرب، مبتنی بر کلیپ، غیرخطی انجام دهید.
  • گردش کار نویسندگی شکل: شخصیت ها و انیمیشن های خود را سریعتر و آسان تر تنظیم کنید.
  • عملکرد انیمیشن: پیشرفت های سرعت صحنه های شما را حتی سریعتر می کند.

مدل سازی سه بعدی

  • گردش کار، ویرایشگر UV، نگاه کنید و احساس کنید: رابط UV Editor مورد بازنگری قرار گرفته است و شامل یک UV Toolkit جدید با ابزار و کارایی بهتر است.
  • ابزار بازسازی مجسمه سازی: مدل های مجسمه سازی و شکل را هنرمندانه و شهودی تر کنید.
  • مدل سازی چند ضلعی: كتابخانه كارآمد، عملكرد Boolean سريع تر و پيشرفته را در زمينه هندسه چندضلعي ميسر مي كند.
  • پشتیبانی OpenSubdiv: عملکرد را با گردش کار تعاملی تسریع کنید.

دینامیک و اثرات

  • آرایش مو تعاملی: برای موهای با ظاهری طبیعی جلوه های کاملاً واقعی در مو و پوست ایجاد کنید.
  • پلتفرم تأثیرات رویه ای Bifrost: مایعات نوری را شبیه سازی و ارائه کنید.
  • شبیه سازی عمیق مایع سازگار: با حل کننده تطبیقی جدید برای مایعات Bifrost، جزئیات سطح بالا را دقیقاً شبیه سازی کنید.
  • منطبق کننده Aero سازگار درBifrost: تأثیرات جوی مانند دود و غبار ایجاد کنید.
  • فیزیک گلوله: شبیه سازی های واقع بینانه سفت و سخت و نرم ایجاد کنید.
  • مایا nCloth: مواد قابل تغییر شکل واقعی ایجاد کنید.
  • سیستم شبیه سازی اقیانوس Bifrost: سطح اقیانوس واقع بینانه را با امواج، حرکت های موجی و دنباله کشتی ایجاد کنید.

رندر و سایه سه بعدی

  • گره های سایه توسعه اضافی: صحنه های پیچیده را راحت تر سایه بزنید.
  • نمایش و سایه نمایش Viewport در نسل بعدی: در یک محیط تعاملی با وفاداری بالاتر و با کارایی بالا کار کنید تا دارایی ها و تصاویر را در زمان کمتری ویرایش کنید.
  • آرنولد با مایا ادغام شد: برای مشاهده تغییرات صحنه در real time از جمله روشنایی، مواد و دوربین از Arnold RenderView استفاده کنید.
  • تنظیم Render: به سرعت صحنه های پیچیده را Render و مدیریت کنید. برای استفاده مجدد، قالب هایی را برای تنظیم یک عکس ایجاد کنید.

ادغام Pipeline

  • انعطاف پذیری Pipeline: مایا را با سهولت بیشتری در Pipeline تولید پیچیده ایجاد، شخصی سازی و ادغام کنید.
  • برنامه نویسی و API: اسکریپت های مایا را ایجاد کنید و افزونه ها را با زبان برنامه نویسی Maya Embedded یا پایتون بنویسید.
  • ابزارهای مدیریت داده و صحنه: مجموعه داده های بزرگ و صحنه های سنگین را با ابزار تخصصی و گردش کار مدیریت کنید.
  • ابزارهای صحنه برای اطلاعات باهوش تر: دنیاهای بزرگ و پیچیده را راحت تر ایجاد کنید و دارایی های تولید را به عنوان عناصر گسسته مدیریت کنید.

ویژگی های مایا

  • مدل سازی
  • اسکلت گذاری
  • متحرک سازی
  • شبيه سازي حركت های دايناميكی و ایجاد جلوه هاي ویژه
  • اعمال بافت و تکسچرینگ
  • نورپردازی و اعمال افکت های مختلف
  • رندرینگ
  • انعطاف پذيري و شخصي سازي
  • نصب اكثر پلاگین های موجود و استفاده راحت از آنها
  • قابل استفاده در ویندوز، لینوکس و مکینتاش
  • نوشته شده توسط ++C

کاربرد مایا

استفاده گسترده از مایا در صنعت فیلم سازی معمولاً با پیشرفت آن در فیلم Dinosaur، منتشر شده توسط دیزنی در سال 2000 همراه است. در سال 2003، هنگامی که این شرکت برای پیشرفت فنی، جایزه اسکار را دریافت کرد، گفته شد که در فیلم هایی مانند Lord of the Rings:The Two Towers ،Spider-Man، عصر یخبندان و اپیزود دوم جنگ ستارگان استفاده می شود. تا سال 2015، مجله VentureBeat اظهار داشت که هر ده فیلم مورد نظر برای دریافت جایزه بهترین اسکار آکادمی جلوه های تصویری از مایا Autodesk استفاده کرده اند و از سال 1997 در هر فیلم برنده استفاده می شد.

مایا توسط متخصصان خلاق در بسیاری از صنایع استفاده می شود تا از تولید جلوه های تصویری برای تبلیغات تلویزیونی گرفته تا ایجاد انیمیشن ها و جلوه های پیچیده برایTransformers: Dark of the Moon استفاده کند. یک فیلم بلوک بوستر که در آن بیش از 30 سکانس 3D استریوسکوپی با استفاده از مایا تولید شده است، از جمله تبدیل Autobots از وسایل نقلیه معمولی به شگفتی های روباتیک و همچنین انیمیشن های بسیار دقیق صورت روبات ها. مایا کاربردهای بسیاری دارد و حتی توسط صنایع فراتر از زمینه های تلویزیون و فیلم نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، شرکت های بازی های ویدیویی ممکن است از ابزارهای مونتاژ صحنه و مدل سازی در مایا استفاده کنند تا عناصر واقعی محیطی مانند درختان، شاخ و برگ و سنگ ها و همچنین مکان های ارگانیک و زمینی را که در نسخه های اصلی بازی مانند Medal of Honor و Uncharted استفاده شود. در مورد شرکت های طراحی اتومبیل، ممکن است از نرم افزار مایا برای ایجاد مدل های مفهومی سه بعدی و همچنین برنامه های شکل دقیق و اجزای طراحی داخلی استفاده شود که بعداً توسط مشتریان به عنوان نمونه های دیجیتالی قابل اشتراک و بررسی است.

در مورد شرکت های طراحی معماری، ممکن است مایا برای انتقال فراتر از محدودیت های معماری معماری و تجسم با استفاده از ویژگی های اعمال شده از جمله مدل سازی Subdivision Surfacing برای ایجاد اشکال پیچیده معماری با عناصر برنامه نویسی واقع گرایانه استفاده شود. در نهایت، مایا شرکت ها را قادر می سازد با استفاده از ابزارهای بسیار کارآمد و ساده خود، مدل های سه بعدی متحرک، انیمیشن و جلوه های تصویری را طراحی و تولید کنند. این به نوبه خود، بهره وری را افزایش می دهد، خلاقیت را برای هنرمندان افزایش می دهد و مدت زمان لازم برای اتمام با اطمینان پروژه های پیچیده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

برنامه نویسی مایا

Language Embedded Language یک زبان برنامه نویسی است که برای ساده کردن کارها در نرم افزار 3D Graphics Autodesk مایا استفاده می شود. بیشتر وظایفی که از طریق رابط کاربری گرافیکی مایا به دست می آید می توان با MEL و همچنین کارهای خاصی که از رابط کاربری گرافیکی در دسترس نیستند، به دست آورد. MEL روشی را برای سرعت بخشیدن به کارهای پیچیده یا تکراری و همچنین به کاربران امکان می دهد مجموعه خاصی از دستورات را به دیگران توزیع کنند که ممکن است آن را مفید بدانند، ارائه می دهد.

MEL از لحاظ سینتکس شبیه Perl و Tcl است. این برنامه مقداری مدیریت حافظه و تخصیص آرایه پویا را فراهم می کند و دسترسی مستقیم به توابع خاص برای مایا را ارائه می دهد. اکثر دستورات استاندارد مایا اسکریپت های MEL پیش فرض هستند که در فهرست برنامه های برنامه مایا ذخیره می شوند. MEL در مقایسه با زبان های اسکریپت جریان اصلی نسبتاً محدود است. در درجه اول زبانی است که به منظور ژورنال کردن جلسات مایا است، بنابراین فاقد بسیاری از ویژگی های پیشرفته مانند آرایه های انجمنی است. پایتون به عنوان جایگزین MEL در مایا 8.5 به مایا اضافه شد. هنوز هم MEL مزایایی برای پایتون ارائه می دهد:

  • کشف MEL بهتر است از آنجا که سرور echo دستور داخلی ساخته شده با MEL در ذهن ایجاد شده است.
  • بسیاری از میراث و کار داخلی مایا به شکل MEL است. این بینشهای زیادی را در مورد کارکردهای داخلی بدون مستند مایا فراهم می کند.

MEL اغلب به دلیل عدم ویژگی برنامه نویسی و جهت گیری شی مورد انتقاد قرار می گیرد. در واقع MEL به عنوان یک زبان برنامه نویسی metaprograming مورد استفاده قرار می گیرد که MEL فقط معماری گره مایا را برای حل مسئله راهنمایی می کند. از آنجا که گره ها هسته محاسباتی واقعی مایا را تشکیل می دهند با استفاده از یک روش برنامه نویسی با ظاهری قوی تر یک روش بسیار ناکارآمد خواهد بود. MEL از بسیاری جهات، API مایا را با مرزهایی کاملاً واضح بین کارهای اختصاص داده شده تکمیل می کند.

مثال

این نمونه ای از اسکریپت است که یک شی انتخاب شده را از طریق مسیر خود کپی می کند:

// animated duplicates/instances script
proc animatedDuplication (int $rangeStart, int $rangeEnd, int $numOfDuplicates, int $duplicateOrInstance)
{
    int $range_start = $rangeStart;
    int $range_end = $rangeEnd;
    int $num_of_duplicates = $numOfDuplicates;
    int $step_size = ($range_end - $range_start) / $num_of_duplicates;
    int $i = 0;
    int $temp;

currentTime $range_start; // set to range start

string $selectedObjects[]; // to store selected objects $selectedObjects = `ls -sl`; // store selected objects select $selectedObjects;

while ($i <= $num_of_duplicates) { $temp = $range_start + ($step_size * $i); currentTime ($temp); // selected the objects to duplicate or instance select $selectedObjects; if($duplicateOrInstance == 0) { duplicate; } else { instance; } $i++; } }

// Usage example: // duplicate the current selection 5 times -- // evenly distributed between frame 1 and 240 animatedDuplication(1, 240, 5, 0);

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود