آموزش برنامه نویسی اندروید | Android Programming Tutorials

معرفی Android

Android متن باز و سیستم عامل مبتنی بر لینوکس برای دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها می باشد. اندروید توسط Open Handset Alliance، به رهبری گوگل و دیگر شرکت ها توسعه داده شد.

اندروید یک روش یکپارچه جهت توسعه اپلیکیشن برای دستگاه های تلفن همراه ارائه می دهد که بدین معنا است توسعه دهندگان فقط باید اندروید را توسعه دهند و اپلیکیشن های آنان باید بر روی دستگاه های مختلفی که از Android پشتیبانی می کنند اجرا شوند.

اولین نسخه بتا کیت توسعه نرم افزار آندروید (SDK) توسط گوگل در سال 2007 منتشر شد درحالیکه اولین نسخه تجاری، اندروید 1.0، در سپتامبر 2008 منتشر شد.

در تاریخ 27 ژوئن 2012، در کنفرانس Google I / O، گوگل نسخه بعدی اندروید، 4.1 Jelly Bean را معرفی کرد. Jelly Bean یک آپدیت پیشرفته است که هدف اصلی آن بهبود رابط کاربری، هم از لحاظ قابلیت و هم عملکرد است.

کد منبع برای اندروید تحت مجوزهای نرم افزاری رایگان و متن باز در دسترس است. گوگل اکثر کدها را تحت نسخه 2.0 مجوز آپاچی و بقیه را، تغییرات Linux kernel، تحت مجوز نسخه 2 GNU General Public License منتشر می کند.

تاریخچه Android

اسامی کد اندروید از حرف A تا  J متغیر است. برخی از آنها Aestro، Blender، Cupcake، Donut، Eclair، Honeycomb، Gingerbread، Froyo، Ice Cream Sandwitch، Jelly Bean، KitKat و Lollipop است.

  • در سال 2003، Android Incorporation در ابتدا توسط Andy Rubin در در پالو آلتو، کالیفرنیا، ایالات متحده تاسیس شد.
  • در 17 آگوست 2005، گوگل Android Incorporation را خریداری کرد. از آن زمان، آن را شرکت تابعه Google Incorporation می دانند.
  • کارمندان کلیدی Android Incorporation اندی روبین، ریچ مینر، کریس وایت و نیک سیرس هستند.
  • در اصل برای دوربین طراحی شده بود اما به خاطر بازار محدود دوربین، بعدا به طراحی گوشی های هوشمند شیفت داد.
  • Android نام مستعار اندی روبین است که توسط همکاران به خاطر عشق او به روبات ها داده شده است.
  • در سال 2007، گوگل توسعه سیستم عامل اندروید را اعلام کرد.
  • در سال 2008، HTC نخستین تلفن همراه اندروید را روانه بازار کرد.

Android چیست؟

اندروید یک سیستم عامل متن باز است که بر پایه لینوکس ساخته شده است و اکنون توسط گوگل پشتیبانی می شود و آخرین نسخه آن یعنی نسخه 8 سیستم عامل اندروید اوریو نام دارد.

چرا اندروید از محبوبیت بسزایی برخوردار است؟

  • متن باز
  • دارای جامعه وسیع و توسه دهندگان متعدد
  • مسبب افزایش بازاریابی
  • مسبب کاهش هزینه های توسعه
  • یکپارچه سازی inter app
  • دارای محیط غنی توسعه

توسعه اندروید

در اینجا یک لیست از زبان هایی است که می توان برای توسعه اندروید از آن استفاده کرد:

  • جاوا – زبان اولیه توسعه اندروید
  • Kotlin، زبان از JetBrains که اولین پشتیبانی را از گوگل دریافت کرد، در سال 2017 در Google I / O معرفی شد
  • C ++ – NDK برای کتابخانه ها، نه برنامه ها
  • پایتون، bash، و غیره – از طریق محیط اسکریپت نویسی
  • Corona- برای استفاده از فریمورک Corona SDK مناسب است. Corona یک SDK سطح بالا است که در زبان برنامه نویسی LUA ساخته شده است. یادگیری LUA خیلی ساده تر از جاوا می باشد و SDK مقدار زیادی از مشکلات توسعه برنامه اندرویدی را رفع کرده است.
  • تکنولوژی Phonegap / Cardova – که از HTML 5، جاوا اسکریپت، CSS استفاده می کند.
  • تکنولوژی Xamarin – که از سی شارپ استفاده می کند و mono برای آن استفاده می شود. MonoTouch و Mono for Android پیاده سازی های cross-platform زیرساخت زبان مشترک (CLI) و ویژگی های زبان مشترک می باشند.

برنامه نویسی سیستم عامل اندروید:

سیستم عامل اندروید یک سیستم عامل متن باز است. این یعنی برنامه نویسان می توانند این سیستم عامل را به هر نحوی که بخواهند سفارشی کنند. در برنامه نویسی اندروید شما محدود نیستید و به هر نحوی که بخواید می توانید برنامه خود را بنویسید.

 زبان برنامه نویسی اندروید:

زبان اصلی برنامه نویسی سیستم عامل اندروید جاوا است. شما برای آنکه بتوانید یک اپلیکیشن برای این سیستم عامل تولید کنید، باید شروع  به یادگیری زبان جاوا بپردازید، همچنین برای طراحی ظاهر اپلیکیشن های اندروید باید از زبان Xml که یک زبان ساده و بیشتر شبیه Html است، استفاده کنید. در برنامه نویسی اندروید ما دو نوع برنامه نویسی داریم، نوع اول برنامه نویسی Native و نوع دوم برنامه نویسی Hybrid است.

حدود 70 درصد از گوشی های هوشمند دنیا از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند. تعداد برنامه نویسان اندروید در سراسر دنیا به چند میلیون نفر می رسد و از دارای جامعه بسیار قوی است و به همین دلیل دارای پشتیبانی بسیار قوی می باشد.

برنامه نویسی Native:

در این روش از برنامه نویسی، ما از زبان اصلی برنامه نویسی برای اندروید یعنی جاوا استفاده می کنیم. در حقیقیت، برنامه نویسی نیتیو اصلی ترین روش برنامه نویسی اندروید است که برنامه های تولید شده در این روش دارای سرعت فوق العاده بالا، کاربرد بهتر و … می باشند. در این روش برنامه ویس اجازه دسترسی به تمام امکانات سیستم عامل را دارد.

برنامه نویسی Hybrid:

Hybrid (هیبرید) یکی دیگر از روش های برنامه نویسی موبایل می باشد که فقط مختص سیستم عامل اندروید نیست. این یعنی اینکه شما در این روش یک بار برنامه ای را می نویسید و می توانید از آن برای سیستم عامل های مختلف خروجی بگیرید که به این روش نیز روش کراس پلتفرم می گویند.

روش برنامه نویسی Hybrid  مناسب برای برنامه نویسان حوزه وب می باشد، کسانی که قصد دارند تا به جز برنامه نویسی وب به برنامه نویسی موبایل نیز بپردازند.

زبان برنامه نویسی این روش Html Css Javascript است و برای همین است که می گوییم این روش مناسب برای برنامه نویسان وب می باشد. از مزایا روش Hybrid  می توان به نوشتن یک بار کد و استفاده از آن در بستر های مختلف اشاره کرد.

API level چیست؟

API Level یک عدد صحیح است که به صورت منحصربفرد نسخه API فریمورک شناسایی می کند که توسط نسخه پلتفرم اندروید ارائه می شود. مانند: نسخه پلتفرم: Android 6.0 . API Level: 23.

فریمورک های Cross-platform اندروید برای توسعه موبایل

در توسعه اپلیکیشن موبایل می توان از تکنولوژی های مختلفی هم برای نیتیو و هم هیبرید مانند  React Native، زامارین، Cordova، jQuery Mobile، Kendo UI Ionic و Native Script و غیره استفاده کرد. برای درک بهتر این موضوع به مقاله مقایسه اپلیکیشن های Native اندروید و آی او اس با React Native، Ionic و Native Script مراجعه کنید.

  • آموزش jQuery Mobile موسسه Educator

آموزش jQuery Mobile موسسه Educator

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۴۰
  • شروع کار با Augmented Reality روی دستگاه های Android

شروع کار با Augmented Reality روی دستگاه های Android

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۲۱:۱۲
  • بررسی Android Studio

بررسی Android Studio

پنج شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۰۷
  • دوره Foundations of UX Multidevice Design

دوره Foundations of UX Multidevice Design

سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۲۲:۵۱
  • کامپوننت های سفارشی Android

کامپوننت های سفارشی Android

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۱۵:۳۷
  • دوره Building Adaptive Android Apps with Fragments

دوره Building Adaptive Android Apps with Fragments

چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۱۰:۵۱
  • کتاب OReilly Using The HTML5 FileSystem API

کتاب OReilly Using The HTML5 FileSystem API

یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۹:۵۴
  • دانلود سیستم عامل مخصوص برنامه نویسی چند سکویی موبایل

دانلود سیستم عامل مخصوص برنامه نویسی چند سکویی موبایل

پنج شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۰:۲۷
  • آموزش ساخت بازی موبایل با Unity و Profit

آموزش ساخت بازی موبایل با Unity و Profit

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۲۱
  • آموزش ساخت بازی موبایل با Unity 3D

آموزش ساخت بازی موبایل با Unity 3D

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۱۵
  • ساخت برنامه های موبایل با HTML5

ساخت برنامه های موبایل با HTML5

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۱۴
  • مقدمه ای بر برنامه نویسی Android

مقدمه ای بر برنامه نویسی Android

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۱۱
  • آموزش برنامه نویسی اپلیکیشن برای Android

آموزش برنامه نویسی اپلیکیشن برای Android

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۰۹
  • معرفی ابزارهای برنامه نویسی Android

معرفی ابزارهای برنامه نویسی Android

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۰۲
  • آموزش PhoneGap از Tutsplus

آموزش PhoneGap از Tutsplus

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۰:۵۹
  • آموزش برنامه نویسی اپلیکیشن های Android با Java

آموزش برنامه نویسی اپلیکیشن های Android با Java

یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۰:۵۸
  • آموزش پیاده سازی طرح ها برای Android

آموزش پیاده سازی طرح ها برای Android

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۶:۲۵
  • آموزش توزیع اپلیکیشن های Android

آموزش توزیع اپلیکیشن های Android

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۵۵
  • بهبود تعامل کاربر در اپلیکیشن های Android با Android ActionBar

بهبود تعامل کاربر در اپلیکیشن های Android با Android ActionBar

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۵۵
  • آموزش ساخت اپلیکیشن های موبایل با Titanium

آموزش ساخت اپلیکیشن های موبایل با Titanium

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۵۲
  • آموزش ساخت اپلیکیشن های Android و iOS با Flex

آموزش ساخت اپلیکیشن های Android و iOS با Flex

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۰۱