بازاریابی برند چیست؟
بازاریابی برند به کسبوکارها کمک میکند ارزش برند خود را بسازند و خطوط تولیدشان را ترویج کنند. همچنین با یادگیری مراحل ایجاد یک استراتژی بازاریابی برند، میتوانید مسیر موفقیت برند خود را مشخص کنید.
بازاریابی برند به معنای ترویج آگاهی از برند از طریق تلاشهای مختلف بازاریابی است. برندهای مشهوری مثل نایک، مکدونالد و اپل، به بخش مهمی از فرهنگ عمومی تبدیل شدهاند. با این حال، بسیاری از برندهای دیگر پشت صحنه تلاش میکنند تا به همان سطح از شناخت و محبوبیت در بین مصرفکنندگان برسند. بازاریابی برند به کسبوکارها کمک میکند که جایگاه خود را در بازار هدف گسترش دهند و وفاداری به برند را در بین مشتریان ایجاد کنند.
درک مفهوم بازاریابی برند و توسعهی یک استراتژی بازاریابی برند میتواند تأثیر قابلتوجهی بر موفقیت و رشد کسبوکار شما داشته باشد.
بازاریابی برند چیست؟ تعریف بازاریابی برند
بازاریابی برند بر ترویج برند کلی یک شرکت تمرکز دارد و به جای تأکید بر محصولات یا خدمات فردی، برند را بهعنوان یک کل معرفی میکند. این رویکرد شامل ایجاد محتوای بازاریابی است که هویت بصری برند را به نمایش میگذارد، ارزشهای آن را منتقل میکند و داستانی جذاب از برند را روایت میکند.
بازاریابی برند اهداف مختلفی را دنبال میکند، مانند بهبود شهرت برند، ساخت ارزش برند، و جلب اعتماد و وفاداری مصرفکنندگان. یک استراتژی بازاریابی برند که بهخوبی اجرا شده باشد، میتواند باعث افزایش تعامل مصرفکنندگان با برند شما، افزایش درآمد، تبدیل مشتریان وفادار به سفیران برند، و ایجاد تأثیر مثبت در زندگی افراد شود.
برندینگ در مقابل بازاریابی
اگرچه بازاریابی برند عناصر هر دو مفهوم برندینگ و بازاریابی را ترکیب میکند، اما این دو عمل با یکدیگر متفاوت هستند. برندینگ فرایند ایجاد هویتی منحصر به فرد برای یک شرکت است و تجربهای که مصرفکنندگان از آن دارند را شکل میدهد. از طرف دیگر، بازاریابی به استراتژیهایی اشاره دارد که یک شرکت برای ترویج محصولات و خدمات خود به یک بازار هدف خاص استفاده میکند و این استراتژیها بر اساس تحقیقات بازار و دادههای بهدستآمده طراحی میشوند.
چگونه برند خود را بازاریابی کنیم: ایجاد استراتژی بازاریابی برند در ۵ مرحله
یک استراتژی بازاریابی برند یک برنامه بلندمدت است که برای تقویت جایگاه برند شما در بازار طراحی شده است. این استراتژی به شما کمک میکند تا تلاشهایتان را برای آموزش مصرفکنندگان درباره برند خود سازماندهی کنید. ابتدا باید هرگونه دارایی برند موجود و محتوای بازاریابی مانند عناصر طراحی، محتوای رسانههای اجتماعی، پرسونای خریدار و خلاقیتهای کمپین تبلیغاتی را جمعآوری کنید. سپس، مراحل زیر را دنبال کنید تا استراتژی بازاریابی برند خود را ایجاد کنید.
۱. اهداف بازاریابی برند خود را شناسایی کنید
بهطور واضح مشخص کنید که با تلاشهای بازاریابی برند خود قصد دارید به چه اهدافی برسید. این اهداف، تاکتیکها و رویکردهای شما را هدایت کرده و زمینهای برای اندازهگیری پیشرفت در طول زمان فراهم میآورد. اهداف خود را خاص و دقیق تعیین کنید، در عین حال انعطافپذیر باشید تا در صورت لزوم آنها را بر اساس سایر جنبههای استراتژی بازاریابی برند خود اصلاح کنید.
در اینجا چند نمونه از اهداف بازاریابی برند آورده شده است:
ایجاد محتوای بازاریابی که دیدگاه و فلسفه برند شما را برجسته کرده و باعث افزایش تعامل مشتریان با پیامهای شما شود.
به دست آوردن درک عمیقتر از جذابیت کلی برند شما.
جذب سفیران برند از بین مشتریان فعلی خود که مشتاق به شرکت در فعالیتهای تبلیغاتی هستند.
▶️ مشاهده دوره: آموزش برند سازی شخصی
۲. داستان برند خود را تعریف کنید
داستان برند یک روایت واضح است که منشأ، مأموریت، هدف و نقش برند در زندگی مشتریان را توضیح میدهد. یک داستان برند جذاب باید با مشتریان ارتباط برقرار کرده و آنها را قادر سازد تا با برند ارتباط برقرار کنند یا به آنچه که برند نمایندگی میکند، آرزو داشته باشند. از آنجا که مردم با داستانهای خوب ساخته شده بهطور عاطفی ارتباط برقرار میکنند، داشتن یک داستان برند منسجم میتواند اثربخشی بازاریابی برند شما را بهطور چشمگیری افزایش دهد.
برای تعریف داستان برند خود، ابتدا تمام عناصری که هویت برند شما را شکل میدهند، از جنبههای بصری و زبانی که مشتریان ابتدا با آنها روبرو میشوند تا ارزشها و فلسفههایی که از این عناصر پشتیبانی میکنند، مرور کنید. سپس به سوالات زیر پاسخ دهید تا داستان برند خود را زنده کنید:
این برند چگونه شروع شد؟
چه رویدادهایی منجر به ایجاد آن شد؟
چه چیزی شما را به ایجاد آن ترغیب کرد؟
مشتریان با چه مشکلاتی روبرو هستند که برند شما آنها را حل میکند؟
مشتریان چه خواستههایی دارند که برند شما آنها را برآورده میکند؟
چه ایدهها و اصولی بر طراحی برند تأثیر گذاشت؟
هر محصول و خدمت چگونه توسعه مییابد؟
پس از جمعآوری این اطلاعات، یک داستان برند مختصر و منسجم بسازید. به فکر ایجاد نسخههای مختلفی از داستان برند خود باشید: نسخه کوتاهی که میتوان آن را بهسرعت به اشتراک گذاشت، مانند در چند ثانیه یا بهعنوان مقدمهای برای پروفایلهای رسانههای اجتماعی، و نسخه طولانیتری برای وبسایت یا دیگر کانالهای بازاریابی خود.
داستان برند شما میتواند بهعنوان مبنای ایجاد محتوای بازاریابی برند استفاده شود.
▶️ مشاهده دوره: سرعت بخشیدن به شغل خود با برندسازی شخصی
۳. تاکتیکهای بازاریابی برند خود را تعیین کنید
تحقیقات بازار، اهداف بازاریابی برند و داستان برند خود را مرور کنید تا تاکتیکهای خاصی که برای بازاریابی برند خود استفاده خواهید کرد، شناسایی کنید. به سوالات زیر پاسخ دهید تا رویکرد خود را تعریف کنید و آماده باشید تا توضیح دهید چرا هر تاکتیک را انتخاب کردهاید و چگونه به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی برند کمک خواهد کرد:
از کدام کانالهای بازاریابی برای ایجاد و تقویت حضور برند خود استفاده خواهید کرد؟
چگونه میتوانید کمپینهای تبلیغاتی پرداختی و محتوای ارگانیک را بهطور مؤثر ترکیب کنید تا داستان برند خود را روایت کرده و دامنهی آن را گسترش دهید؟
چگونه با اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی همکاری خواهید کرد و از روابط آنها با مخاطبانشان برای دستیابی به بازارهای جدید و خاص بهره خواهید برد؟
چه برنامههای بازاریابی وابسته یا ارجاعی میتوانید اجرا کنید تا مشتریان وفادار خود را به سفیران برند تبدیل کنید؟
▶️ مشاهده دوره: یکپارچه سازی برند و بازاریابی
۴. محتوای بازاریابی برند را توسعه دهید
در این مرحله، هدف شما این است که محتوای بازاریابی برند را ایجاد کنید که بهطور مؤثر ارزشها، مأموریت، هویت بصری و داستان برند شما را در تمام کانالهای بازاریابی منتقل کند. محتوای بازاریابی برند میتواند شامل موارد زیر باشد:
کمپینها و دنبالههای ایمیلی
محتوای وبسایت، مقالات بلاگ یا انواع دیگر محتوای نوشتاری
پستهای رسانههای اجتماعی
ویدیوها
خلاقیتهای تبلیغاتی دیجیتال یا چاپی
کارتهای ویزیت و سایر مواد چاپی
▶️ مشاهده دوره: برندسازی پیشرفته
۵. موفقیت خود را اندازهگیری کنید
برای ارزیابی اثربخشی تلاشهای بازاریابی برند خود، اهداف و تاکتیکهای خود را مرور کنید و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) را که برای اندازهگیری موفقیت استفاده خواهید کرد، انتخاب کنید. این کار کمک میکند تا آنچه که بهخوبی عمل میکند شناسایی شود و مشخص شود که در کجا نیاز به تنظیمات و تغییرات است. KPIs میتوانند شامل معیارهایی مانند تعداد بازدیدکنندگان وبسایت در یک بازه زمانی خاص یا عملکرد قطعات مختلف محتوای برند شده باشند.
پس از شناسایی KPIs، ابزارهای تحلیلی را در هر کانال بازاریابی خود تنظیم کنید تا آنها را پیگیری کنید. برای بررسی منظم دادهها و اصلاح استراتژی خود در صورت نیاز، یادآورهایی در تقویم خود ایجاد کنید.
نکات کلیدی و بهترین شیوههای بازاریابی برند
بازاریابی برند بهطور کلی میتواند شهرت برند را تقویت کرده، رشد درآمد را به همراه داشته و وفاداری مشتری را پرورش دهد. برای دستیابی به نتایج بلندمدت، لازم است که اهداف واضحی تعیین کرده و در تلاشهای خود پایداری داشته باشید. در اینجا برخی از بهترین شیوهها برای هدایت شما آورده شده است:
رقبا را تحت نظر داشته باشید: بهطور مداوم تاکتیکهای بازاریابی برند رقبا را بررسی کنید تا فرصتهای تمایز را شناسایی کرده و به برند شما کمک کند تا برجستهتر شود.
از روندهای روز آگاه باشید: به روندهای جدید در بازاریابی برند توجه کنید، مانند استفاده از ویدیوها برای اشتراکگذاری داستان برند، استفاده از رویکردهای بازاریابی چندکاناله، بهبود بازاریابی محتوا و همکاری با اینفلوئنسرها برای دسترسی به بازارهای جدید.
ثبات برند را حفظ کنید: اطمینان حاصل کنید که داراییهای برند شما (مانند نام، لوگو، فونتها و لحن صدا) بهطور یکسان در کمپینهای تبلیغاتی پرداختی و محتوای ارگانیک اعمال شوند تا هویت شما تقویت شود.
استراتژی خود را بهطور منظم بهروزرسانی کنید: بهطور دورهای استراتژی بازاریابی برند خود را بازبینی کرده و محصولات یا خدمات جدید را وارد کنید و تاکتیکهای خود را برای بهبود نتایج اصلاح کنید.
🎧 شنیدن خلاصه صوتی کتاب ساخت برند داستانی