کارآفرین کسی است که کارها را متفاوت انجام می دهد. با اشتیاق و ایده های تازه، کارآفرینان ریسک می کنند و کسب و کار، محصولات و خدمات جدید ایجاد می کنند. کارآفرینان را میتوان در هر زمینهای یافت، اما ویژگیهای بسیاری مانند خلاقیت، مهارتهای ارتباطی قوی، روحیه مستقل و عشق به حل مشکلات مشترک است. چرا کارآفرینی در دنیای ما مهم است؟
بخش بزرگی از کارآفرینی بازنویسی قوانین است. در بسیاری از مشاغل، نوآوری دچار رکود میشود، زیرا مردم نمیپرسند چرا کارها به روش خاصی انجام میشوند. آنها تعجب نمی کنند که آیا کارها می توانند متفاوت انجام شوند. کارآفرینان این سؤالات را می پرسند و به دنبال پاسخ های خلاقانه می گردند. آنها از فشار بر اکثریت و به چالش کشیدن وضعیت موجود نمی ترسند. این تنها راه رهایی از گذشته و حرکت به سوی آینده است. اگر کسب و کارها از پذیرش روحیه کارآفرینی خودداری کنند، می تواند به معنای سقوط آنها باشد.
محصولات و خدمات بیشتر به معنای چیزهای بیشتری است که مردم میتوانند روی آنها پول خرج کنند. هزینه کردن اقتصاد را تحریک می کند. با این حال، کارآفرینی فقط محصولات و خدمات جدید ایجاد نمی کند. کارآفرینی باعث ایجاد مشاغل جدید نیز می شود. کسب و کارهای جدید به کارمند نیاز دارند. بسته به نوع کسب و کار و محصولات یا خدماتی که ارائه می دهند، بسیاری از مشاغل تخصصی تر هستند، به این معنی که کارمندان حقوق بیشتری دریافت می کنند. دسترسی به آموزش باید مطابق با مشاغل موجود باشد، بنابراین افراد کافی برای پر کردن این مشاغل با مهارت بیشتر وجود دارد. دستمزدهای بالاتر تولید ثروت می کند و اقتصاد را تحریک می کند. اقتصاد یک کشور و بهره وری کلی افزایش می یابد. این باعث می شود آنها در صحنه بین المللی رقابتی تر شوند.
کارآفرینی فناوری به ویژه برای اقتصاد عالی است. فناوریهای جدید به فرآیندهای سادهتر اجازه میدهند و بهرهوری را در همه بخشهایی که در آن اعمال میشوند، افزایش میدهند. از لحاظ تاریخی، نوآوری در یک منطقه منجر به اقتصادهای قویتر شده است.
فراتر از تشویق نوآوری و رشد اقتصاد، کارآفرینی می تواند کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد و منجر به تغییرات اجتماعی مثبت شود. نوآوریها در بخشهایی مانند مراقبتهای بهداشتی، کشاورزی و آموزش میتوانند تأثیر زیادی داشته باشند. در حالی که هر کارآفرینی می تواند تغییر مثبتی در جامعه ایجاد کند، کارآفرینان اجتماعی نیز وجود دارند که به آن اختصاص داده شده اند. اصطلاح "کارآفرینی اجتماعی" در دهه 2000 رایج شد و اکنون رایج تر است. کارآفرینان اجتماعی معمولاً سازمانهای غیرانتفاعی راهاندازی میکنند یا میل خود برای کسب سود را با اهداف تأثیر اجتماعی متعادل میکنند. آنها موفقیت خود را متفاوت از کارآفرینان کلاسیک می سنجند.
این نوع کارآفرینی از تفکر خلاق و حل مسئله برای رسیدگی به مسائل اجتماعی مانند بی خانمانی، فقر، گرسنگی و موارد دیگر استفاده می کند. اینترنت نقش زیادی در گسترش کارآفرینی اجتماعی داشته است. این افراد از سراسر جهان را به هم متصل می کند و راه های جدید برای به دست آوردن بودجه را تسهیل می کند. تامین مالی جمعی یک مثال است. کارآفرینی اجتماعی، به ویژه برای جوانان، اولویت سازمان ملل است.
کارآفرینان دارای اهداف متنوع و همچنین اهدافی برای شرکت هایی هستند که می خواهند راه اندازی کنند. در حالی که برخی از مردم بر این باورند که سخت کوشی منجر به موفقیت می شود، برخی دیگر معتقدند که بودجه به آنها کمک می کند تا به آنجا برسند. به همین دلیل است که کارآفرینی را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. اگرچه همه صاحبان مشاغل با مشکلاتی روبرو هستند، اما ممکن است تصمیم بگیرند که آنها را به روش های مختلف حل کنند تا شرکت خود را هر طور که می خواهند رشد دهند. با آن، در اینجا انواع مختلف کارآفرینی وجود دارد.
1. کارآفرینی شرکت های بزرگ
زمانی که شرکت ها دارای تعداد محدودی از چرخه های عمر باشند، به آنها کارآفرینی شرکت های بزرگ می گویند. شرکت های بزرگ با نیاز به کارشناسانی که می دانند چگونه نوآوری کنند، محصولات و خدمات جدیدی را بر اساس سلیقه بازار خود ایجاد می کنند تا خواسته ها را برآورده کنند. وقتی شرکت های کوچک رشد می کنند، ممکن است به شرکت های بزرگ تبدیل شوند. این همچنین می تواند زمانی رخ دهد که شرکت های بزرگ آنها را خریداری کنند. این نوع ممکن است در شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت، گوگل و دیزنی دیده شود.
2. کارآفرینی کسب و کارهای کوچک
شرکت های کوچک بخش بزرگی از تجارت را تشکیل می دهند. صاحبان این شرکت های کوچک به احتمال زیاد پول کافی برای حمایت از خانواده خود و حفظ سبک زندگی متواضعانه خود دارند. با وجود کارکنان محلی و خانواده که اغلب نیروی کار را تشکیل می دهند، آنها به دنبال درآمدهای کلان یا پول سرمایه گذاری خطرپذیر نیستند. این نوع شامل فروشگاه های مواد غذایی محلی، بوتیک های کوچک و لوله کش ها می شود.
3. کارآفرینی راه اندازی مقیاس پذیر
افرادی که معتقدند شرکت آنها می تواند جهان را تغییر دهد در این نوع کارآفرینی شرکت می کنند. آنها اغلب بودجه سرمایه ای به دست می آورند و کارشناسان را استخدام می کنند. این نوع شرکت ها شکاف های بازار را پیدا کرده و با نوآوری ها پر می کنند. بسیاری از این شرکت ها مبتنی بر فناوری هستند و در سیلیکون ولی شروع به کار می کنند. فیس بوک، اینستاگرام و اوبر نمونه هایی از استارت آپ های مقیاس پذیر هستند.
4. کارآفرینی اجتماعی
این نوع از محصولات و خدمات برای رفع نگرانی های اجتماعی استفاده می کند. هدف آنها تغییر جهان برای تبدیل شدن به مکانی بهتر است. انگیزه آنها سود یا اعتبار زیاد نیست. در عوض، افرادی که صاحب این نوع کسب و کار هستند، احتمالاً تلاش هایی را برای بهبود استاندارد زندگی جامعه آغاز می کنند.
5. کارآفرینی نوآورانه
این صاحبان کسب و کار کسانی هستند که همیشه با ایده ها و فناوری های جدید می آیند. آنها می توانند این مفاهیم را به یک شرکت بزرگ تبدیل کنند. اهداف آنها اغلب بر تضمین سبک زندگی بهتر برای افراد متمرکز است. در حالی که به دنبال راه هایی برای ایجاد محصولات و خدمات منحصر به فرد برای برجسته شدن در این زمینه است. کارآفرینان نوآور شامل افرادی مانند استیو جابز و بیل گیتس هستند.