آموزش کارآفرینی

اگر در حوزه منابع انسانی کار می کنید و می خواهید مهارت های خود را افزایش دهید، یا اگر قصد دارید به سمت یک نقش منابع انسانی، نظارتی یا مدیریتی بروید، این دوره های آموزشی به شما کمک می کند تا مهارت های موثری در مدیریت منابع انسانی ایجاد کنید. 

مدیریت منابع انسانی عملیاتی است در شرکت ها که برای به حداکثر رساندن عملکرد کارکنان به منظور دستیابی به اهداف و مقاصد استراتژیک کارفرما طراحی شده است. به‌طور دقیق‌تر، مدیریت منابع انسانی بر مدیریت افراد درون شرکت‌ها با تأکید بر سیاست‌ها و سیستم‌ها تمرکز دارد.

به طور خلاصه، مدیریت منابع انسانی فرآیند استخدام، انتخاب کارکنان، ارائه جهت گیری و القای مناسب، ارائه آموزش مناسب و توسعه مهارت ها است.

مدیریت منابع انسانی همچنین شامل ارزیابی کارکنان از قبیل ارزیابی عملکرد، تسهیل در پرداخت حقوق و مزایای مناسب، تشویق، حفظ روابط مناسب با کارگران و اتحادیه های کارگری و مراقبت از ایمنی، رفاه و سلامت کارکنان با رعایت قوانین کار ایالت یا کشور مربوطه می باشد. 

منابع انسانی (HR) بخشی از یک کسب و کار است که وظیفه آن یافتن، غربالگری، استخدام و آموزش متقاضیان شغل است. همچنین برنامه های مزایای کارکنان را مدیریت می کند. منابع انسانی نقشی کلیدی در کمک به شرکت‌ها برای مقابله با محیط کسب‌وکار در حال تغییر و تقاضای بیشتر برای کارکنان با کیفیت در قرن بیست و یکم ایفا می‌کند.

جان آر. کامنز، یک اقتصاددان نهادی آمریکایی، برای اولین بار واژه منابع انسانی را در کتاب خود به نام توزیع ثروت، که در سال 1893 منتشر شد، ابداع کرد. با این حال، تا قرن بیستم بود که بخش های منابع انسانی به طور رسمی توسعه یافتند و وظیفه رسیدگی به سوء تفاهمات بین کارکنان را بر عهده گرفتند. 

این فرآیندی است که طی آن یک شرکت شناسایی می کند که چند موقعیت خالی است و آیا شرکت دارای پرسنل اضافی یا کمبود است و متعاقباً با این نیاز به مازاد یا کمبود مقابله می کند.

ویژگی های منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی به عنوان یک رشته شامل ویژگی های زیر است -

  • در طبیعت فراگیر است، همانطور که در همه صنایع وجود دارد.
  • بر نتایج تمرکز می کند نه بر قوانین.
  • این به کارکنان کمک می کند تا پتانسیل های خود را به طور کامل توسعه دهند و پرورش دهند.
  • کارمندان را تشویق می کند تا بهترین کار خود را به شرکت ارائه دهند.
  • همه چیز در مورد افراد در محل کار، به عنوان فردی و همچنین گروهی است.
  • سعی می کند افراد را در وظایف محوله قرار دهد تا تولید یا نتایج خوبی داشته باشد.
  • این به شرکت کمک می کند تا با تسهیل کار برای کارکنان شایسته و با انگیزه به اهداف خود در آینده دست یابد.
  • این رویکرد برای ایجاد و حفظ روابط صمیمانه بین افرادی که در سطوح مختلف در شرکت کار می کنند، است.

اساساً می توان گفت که مدیریت منابع انسانی یک فعالیت چند رشته ای است که از دانش و ورودی های برگرفته از روانشناسی، اقتصاد و غیره استفاده می کند. امروزه بخش‌های منابع انسانی نقش استراتژیک‌تر و دقیق‌تری در شرکت‌ها دارند و استراتژی منابع انسانی بر نتایج نهایی تأثیر می‌گذارد. 

بخش منابع انسانی صرف نظر از اندازه سازمان جزء ضروری هر کسب و کاری  است. وظیفه آن به حداکثر رساندن بهره وری کارکنان و محافظت از شرکت در برابر هر گونه مشکلی است که ممکن است در نیروی کار ایجاد شود. مسئولیت های منابع انسانی شامل غرامت و مزایا، استخدام، اخراج و به روز نگه داشتن قوانینی است که ممکن است بر شرکت و کارکنان آن تأثیر بگذارد.

وظایف منابع انسانی متعدد و مهمی وجود دارد که توسط بخش منابع انسانی انجام می شود. پنج نوع شناخته شده از این مسئولیت ها می تواند شامل موارد زیر باشد: جذب، استخدام و استخدام کارکنان جدید، رسیدگی به حقوق و مزایای کارکنان، پیشنهاد توسعه شغلی به کارمند، رسیدگی به مسائل مربوط به کار تک تک کارکنان، توسعه سیاست هایی که بر محیط کاری در سطح شرکت تأثیر می گذارد.

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود