آموزش مهارت های ارائه

در این بخش می خوانید:

مهارت های ارائه چیست؟

هنگام ارائه یک سخنرانی یا ارائه، اطلاعات فشرده ای را در مورد یک موضوع توضیح می دهید. به عنوان مثال، محتوای یک متن، یک پروژه تحقیقاتی، یا نتایج یک مقاله. مهمترین چیز این است که به گزاره های ضروری به صورت واضح و دقیق اشاره کنید. بنابراین، لازم است قبل از نوشتن، در مورد هدف ارائه خود تصمیم بگیرید: «مخاطبان چه چیزی باید از سخنرانی من بیاموزند؟». بیشتر اوقات، فقط چند چیز وجود دارد که شنوندگان آنها را به خاطر می سپارند. بنابراین توصیه می شود خود را به یک یا دو جمله اصلی محدود کنید. یک گفتمان دانشگاهی بر موضوعات خاصی متمرکز است و نباید به عنوان ابزاری برای خود تبلیغی عمل کند. با این حال، کیفیت یک سخنرانی به نحوه ارائه آن بستگی دارد. بهترین نتایج تحقیق در صورت ارائه ضعیف هیچ علاقه ای به مخاطب نخواهد داشت.

هر چه زمان کوتاهتر باشد، نحوه ارائه پروژه یا نتایج آن اهمیت بیشتری دارد. بنابراین ضروری است که به خوبی برای برقراری ارتباط با موضوعات پیچیده در مدت زمان کوتاه آماده باشید. هرچه موضوع پیچیده تر باشد، کار دشوارتر است. با این حال، تمرین کامل می‌ شود و بنابراین باید از فرصت استفاده کرد و تا آنجا که ممکن است یک سخنرانی انجام داد.

مهارت‌ های ارائه یا مهارت‌ های ارتباطی، مجموعه‌ ای از مهارت‌ ها و توانمندی‌ ها هستند که به شخص قابلیت ارتباط مؤثر و قاطعانه با دیگران را در حین ارائه می‌ دهند. این مهارت‌ ها به شخص کمک می‌ کنند تا به درستی اطلاعات را منتقل کند، ارتباط مؤثری برقرار کند، ایده‌ ها و نظرات خود را به طور موثری ارائه دهد و با دیگران به خوبی همکاری کنند. برخی از مهارت‌ های ارائه عبارت‌ اند از:

1. مهارت‌ های گفتاری: شامل توانایی صحبت کردن به طور واضح و روان، استفاده از لغات مناسب و ساختار گرامری صحیح است.

2. مهارت‌ های شنیداری: توانایی فهمیدن و درک کردن دیگران هنگامی که صحبت می‌ کنند و اطلاعاتی را که به آنها منتقل می‌ کنند به درستی دریافت می‌ کنند.

3. مهارت‌ های غیرکلامی: شامل استفاده از ژست‌ها، اصطکاک چشمی، ابروها و بیان بدنی برای تقویت و درک بهتر اطلاعات ارائه‌ شده است.

4. مهارت‌ های نقد و انتقاد: توانایی به طور محترمانه نقد و انتقاد ایده‌ ها و نظرات دیگران و همچنین پذیرش نقدهای مثبت و سازنده.

5. مهارت‌ های ایجاد ارتباط: توانایی برقراری ارتباط و ایجاد ارتباط موثر با دیگران در محیط‌ های مختلف.

6. مهارت‌ های مذاکره و قانع‌ کردن: توانایی مذاکره و قانع‌ کردن دیگران تا به اهداف یا نظرات خود برسند.

7. مهارت‌ های ارتباطی عمومی: توانایی برگزاری ارائه‌ ها، نقد، نظرسنجی‌ ها و گفتگو های گروهی با اعضای جمعیت بزرگ.

این مهارت‌ ها به افراد کمک می‌ کنند تا در محیط‌ های کاری، تحصیلی و اجتماعی بهتر و مؤثرتر ارتباط برقرار کنند و در موفقیت و پیشرفت فردی و حرفه‌ای خود پیشرفت کنند.

چگونه می توان به خوبی ارائه داد؟

برای به خوبی ارائه دادن و افزایش مهارت‌ های ارتباطی و ارائه موثر، می‌ توانید از موارد زیر استفاده کنید:

1. آماده‌ سازی خوب: قبل از ارائه، مطالب خود را به خوبی بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که دارای اطلاعات کامل و مرتبط هستید.

2. تنظیم اهداف: مشخص کنید که می‌ خواهید از ارائه خود چه هدفی را دنبال کنید و به مخاطبان خود چه اطلاعاتی منتقل کنید.

3. ارتقاء مهارت‌ های غیرکلامی: از اصطکاک چشمی، بیان بدنی، لبخند زدن و تمرکز بر ارتباط بصری استفاده کنید تا ارتباطتان با مخاطبان بهتر شود.

4. استفاده از مثال‌ ها و داستان‌ ها: از مثال‌ ها و داستان‌ ها برای توضیح مفاهیم و افزایش تمایل مخاطبان به گوش دادن به شما استفاده کنید.

5. تمرین و آموزش: تمرین مکرر و آموزش مداوم به شما کمک می‌ کند تا بهبود مستمر داشته باشید و به مرور زمان مهارت‌ های ارائه‌ تان را تقویت کنید.

6. تنوع در ارائه: از تنوع در استفاده از ابزارها و روش‌ ها برای ارائه محتوا استفاده کنید، مانند استفاده از نمودارها، نقشه‌ ها، ویدئوها و تصاویر.

7. مطالعه‌ی مخاطبان: به مخاطبان خود توجه کنید و سعی کنید به نیازها و توقعات آن‌ها پاسخ دهید.

8. خلاصه‌ بندی: پس از اتمام ارائه، مروری کوتاه بر مطالب ارائه شده داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما از مطالب مهمی که گفته‌ اید، آگاه شده‌ اند.

9. پاسخ به سوالات: به سوالات مخاطبان پاسخ دهید و در صورت عدم دانش در مورد موضوع خاص، به صراحت آن را پذیرفته و به خواسته‌ ها برای تأخیر پاسخ دادن عمل کنید.

10. تمرکز بر ارتقاء: همواره بهبود مستمر را در مهارت‌ های ارائه‌ تان مد نظر قرار دهید و از نظرات و بازخوردهای مخاطبانتان استفاده کنید.

با توجه به تمرین مداوم و تلاش در بهبود مهارت‌های ارائه، شما می‌ توانید به خوبی و مؤثرتر ارتباط برقرار کرده و ارائه‌هایی موثرتر داشته باشید.

آماده شدن برای ارائه

جستجوی موضوع ارائه شبیه به جستجوی موضوعی برای نوشتن در دانشگاه است. همیشه باید توجه داشته باشید که نوشتن مقاله با نوشتن یک سخنرانی یکسان نیست، زیرا در واقع بین ارائه یک موضوع به شنوندگان و پرداختن به آن برای خوانندگان تفاوت وجود دارد. همچنین مهم است که قبل از درخواست زیاد یا کم از شنوندگان خود، مخاطب را در نظر بگیرید. برای مثال، توزیع یک چکیده یا خلاصه از ارائه خود از قبل می تواند مفید باشد. با این حال، گاهی اوقات این امر نیز می تواند حواس پرتی ایجاد کند.

در موضوع خود متخصص شوید. هرچه بیشتر در مورد موضوعی که در مورد آن صحبت می کنید بدانید، صحبت کردن با اطمینان برای شما آسان تر خواهد بود. اگر آماده نباشید، مخاطبان شما آن را می فهمند و احتمالاً زیاد به شما گوش نخواهند داد.

مانند هر چیزی، هر چه بیشتر تمرین کنید، آسان تر می شود. با تمرین جلوی آینه شروع کنید. به تلفظ خود توجه کنید، اما به تماس چشمی، حرکات و زبان بدن خود نیز توجه کنید. به یاد داشته باشید که صاف بایستید و به چشمان مخاطب خود نگاه کنید. زمانی که به ارائه خود در مقابل آینه تسلط پیدا کردید، وقت آن است که با یک مخاطب واقعی تمرین کنید. اجرای سخنرانی خود با یکی از دوستان یا اعضای خانواده می تواند راهی عالی برای ایجاد اعتماد به نفس شما باشد و به شما کمک کند مطالب خود را حفظ کنید. اعصاب اغلب باعث می شود یک مجری خیلی سریع صحبت کند، بنابراین یک نفس عمیق بکشید و به خودتان زمان بدهید تا مطمئن شوید که در مورد اطلاعات مهم عجله نمی کنید.

آموزش مهارت های ارائه (Presentation Skills)

مهارت های ارائه، یکی از مهارت های مهم در دنیای کاری است و بسیاری از افراد برای بهبود این مهارت به دنبال آموزش های مفید هستند. در اینجا چندین منبع دوره و آموزش برای بهبود مهارت های ارائه برای شما معرفی می کنیم:

  • دوره Presentation Skills که توسط شرکت LinkedIn Learning ارائه شده است، در این دوره مهارت های مربوط به طراحی ارائه ها، تنظیم محتوا، ارائه بهترین نکات و روش های موثر برای ارائه مطالب به دیگران آموزش داده می شود.
  • دوره Public Speaking and Presentation Skills که توسط شرکت Udemy ارائه شده است، در این دوره شما با نکات پایه ای ارائه مطالب، تکنیک هایی برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد ارتباط با آنها آشنا می شوید.
  • دوره Presentation Skills: Designing Presentation Slides که توسط شرکت Coursera ارائه شده است، در این دوره شما با روش های طراحی ارائه های جذاب و موثر با استفاده از نرم افزار PowerPoint آشنا می شوید.
  • دوره Presentation Skills for Business Analysts که توسط شرکت Pluralsight ارائه شده است، در این دوره مهارت های ارائه مطالب به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار به شما آموزش داده می شود.

همچنین، بسیاری از دوره های آنلاین و رویدادهای آموزشی رایگان و پولی در این زمینه وجود دارد که می توانید با جستجو در اینترنت پیدا کنید.

خبر خوب این است که تمامی این دوره ها به صورت یکجا در سایت گیت وجود دارد و شما می توانید به همه ی آنها دسترسی داشته باشید.

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود