آموزش رزومه نویسی

در این بخش می خوانید:

چگونه یک رزومه بنویسیم؟

رزومه تقریباً همیشه برای متقاضیان مشاغل اداری مورد نیاز است. رزومه اولین گامی است که توسط استخدام کنندگان شرکتی و مدیران استخدام برای شناسایی نامزدهایی که ممکن است برای مصاحبه دعوت شوند، بررسی می گردند. برای اکثر جویندگان کار، رزومه خوب چیزی است که بین شغل رویایی و انتخاب قرار می گیرد. با این حال، اگر رزومه شما ضعیف باشد، قبل از اینکه حتی یک پاسخ دریافت کنید، هفته‌ ها، شاید حتی ماه‌ ها می‌ نشینید و منتظر می مانید. بنابراین احتمالاً از خود می‌ پرسید که چگونه می‌ توانید رزومه‌ ای بنویسید که مستقیماً به مصاحبه دعوت شوید.

رزومه های موفق دستاوردهای خاصی را که متقاضیان در موقعیت های قبلی به دست آورده اند مانند کاهش هزینه ها، اهداف فروش، افزایش سود و تیم سازی را برجسته می کند.

نوشتن یک رزومه مهارتی و جذاب می‌تواند گام مهمی در جلب توجه کارفرمایان باشد. در زیر چند مرحله را برای نوشتن یک رزومه مؤثر برای شما آورده‌ ایم:

1. اطلاعات شخصی:

- نام کامل
- آدرس پستی
- شماره تلفن
- آدرس ایمیل

2. یک خلاصه (Objective):

- بیان کنید که به چه نوع شغل یا حوزه‌ای علاقه دارید.
- اگر هدف خاصی در نظر دارید، آن را ذکر کنید.

3. سوابق تحصیلی: 

نام مدرک‌ ها، نام دانشگاه یا موسسه آموزشی، محل، و تاریخ فارغ‌ التحصیلی.

 4. تجربیات حرفه‌ای:

- نام شرکت یا سازمان، سمت یا عنوان شغلی، مدت زمان کار، وظایف اصلی و دستاوردها.
- تجربیات جدیدتر را در ابتدای بخش آورده و به تفصیل توضیح دهید.

5. مهارت‌ها:

- مهارت‌ های فنی (برنامه‌ نویسی، طراحی گرافیک، زبان‌ های خارجی و غیره).
- مهارت‌ های نرم (تواصل، کار گروهی، حل مسائل و غیره).

6. دوره‌ ها و گواهینامه‌ ها: 

- دوره‌ های آموزشی مرتبط با شغل مورد نظر.
- گواهینامه‌ ها و مدارک تحصیلی اضافی.

7. پروژه‌ ها:

- توضیح در مورد پروژه‌ هایی که در حین تحصیل یا کار انجام داده‌ اید.
- نحوه مشارکت، چگونگی حل مسائل، و نتایج بدست‌ آمده.

8. زبان‌ ها:

- زبان‌ هایی که به خوبی مسلط به آنها هستید.
- سطح توانایی (مثلاً مکالمه، نوشتن، خواندن).

9. اطلاعات اضافی:

- مهارت‌ ها یا ویژگی‌ های خاصی که می‌ توانند شما را از دیگران متمایز کنند.
- علاقه‌مندی‌ هایی که نشان‌دهنده جوانب شخصیتی شما هستند.

نکات نهایی:

- از زبان مناسب و مهندسی کلمات استفاده کنید.
- همیشه رزومه را به موقع به روز کنید.
- از فرمت ساده و خوانا استفاده کنید.
- اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس شما درج شده باشد.

پس از نوشتن رزومه، آن را با دقت بررسی کرده و از دوستان یا افراد متخصص در زمینه‌ ی شما نظرخواهی کنید.

فرمت رزومه باید چگونه باشد؟

فرمت های زیادی برای رزومه وجود دارد. فرمت هرچه که باشد، بیشتر رزومه ها شامل خلاصه مختصری از مهارت ها و تجربیات می شود و به دنبال آن فهرستی از مشاغل قبلی به ترتیب زمانی معکوس و فهرستی از مدارک کسب شده ارائه می شود. بخش آخر ممکن است برای برجسته کردن مهارت‌ های خاص، مانند تسلط به زبان خارجی، دانش زبان‌ های رایانه، سرگرمی‌ های مفید حرفه‌ ای، وابستگی‌ های حرفه‌ ای و هر افتخاری که به دست آمده است، اضافه شود. ایجاز، چیدمان تمیز و زبان مختصر همگی ارزشمند هستند. افرادی که باید صدها رزومه را مرتب کنند، بازه توجه کوتاهی دارند.

سرفصل رزومه نه تنها باید شامل نام، آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه شما باشد، بلکه باید آدرس شما در لینکدین یا انجمن حرفه ای دیگر و آدرس وب سایت یا وبلاگ شما را نیز در صورت داشتن آن درج کند. توجه داشته باشید که هر مدیر استخدامی به طور طبیعی نام شما را در قسمت جستجوی گوگل وارد می کند. خودتان جستجو کنید و ببینید که آیا می‌توانید نتایج خود را بهینه کنید.

استخدام کنندگان سوابق شغلی را برای شکاف های شغلی قابل توجه یا الگوی پرش از شغل بررسی می کنند. برای توضیح هر یک از این دو، چه در یک نامه یا در طول مصاحبه، آماده باشید. متقاضی با سابقه مشاغل کوتاه مدت ممکن است تعدادی از قدیمی ترین آنها را حذف کند، به خصوص اگر مربوط به شغل فعلی نباشد. به عنوان مثال، اگر سال‌ ها پشت پیشخوان در رستوران کار می‌ کردید، سپس به مدرسه برگشتید تا مدرک فیزیوتراپی را به دست آورید، برخی از آن مشاغل اولیه را فراموش کنید. بخش‌ هایی را که مهارت‌ ها، آموزش‌ ها و تجربه‌ های شما را در زمینه‌ ای که اکنون تخصص شماست، گزارش می‌ دهند، بنویسید. می‌ توانید در مصاحبه به آن مشاغل دیگر اشاره کنید و در عین حال توضیح دهید که چه حرفه‌ ای قابل اعتمادی هستید. گذشته می تواند به ویژه برای متقاضیان شرکت های فناوری جدید که به دنبال جمع آوری تیم های پیشرفته هستند خطرناک باشد. مهارت‌ های میراثی ممکن است مستلزم منسوخ شدن باشد. قوی ترین رزومه ها نشان می دهد که چگونه یک متقاضی می تواند در شغلی که در حال حاضر باز است، پیشرفت کند.

حقوق فعلی، مذهب، عقاید سیاسی یا هر گونه جزئیات شخصی (مثل سرگرمی های خود) را ذکر نکنید، مگر اینکه این اطلاعات برای شغل مورد نظر مورد نیاز باشد.

اشتباهات رایج رزومه شامل اشتباهات تایپی، جزئیات مبهم بدون کمبود جزئیات، یا زیاد طولانی بودن یا کوتاه بودن، اشتباهات دستوری، استفاده ضعیف از افعال، افزودن اطلاعات نابهنجار و عدم گنجاندن اطلاعات کافی در مورد مهارت ها است.

نوشتن رزومه انگلیسی

فرمت رزومه را با دقت انتخاب کنید. در 99٪ موارد، ما قالب رزومه کرونولوژیکال یا رزومه زمانی معکوس را توصیه می کنیم.

جزئیات تماس مناسب را اضافه کنید. هدشات خود را کنار بگذارید و مطمئن شوید که عنوان شغلی، آدرس ایمیل حرفه‌ ای و هر پیوند مرتبطی را درج کرده‌ اید. (به عنوان مثال: پروفایل لینکدین، نمونه کار آنلاین، وب سایت شخصی و غیره).

یک خلاصه رزومه تاثیرگذار بنویسید. مگر اینکه یک حرفه ای سطح ابتدایی باشید، همیشه به دنبال یک خلاصه رزومه باشید. اگر این کار را به درستی انجام دهید، این شانس شما است که مدیر استخدام را وادار کنید تا بقیه رزومه شما را با جزئیات بررسی کند.

به بخش تجربه کاری خود توجه کنید. بخش تجربه کاری خود را با تطبیق دادن آن با آگهی شغلی، قابل سنجش کردن دستاوردهای خود و استفاده از افعال عملی و کلمات قدرتمند بنویسید. مهارت های مناسب برای کار را اضافه کنید. این بخش را فقط با گنجاندن مهارت های سخت و نرمی که برای موقعیت مورد نیاز است مرتبط نگه دارید.

آموزش خود را کوتاه و دقیق نگه دارید. آخرین و بالاترین مدرک شما برای یک بخش آموزشی قوی کافی است. فقط در صورتی که تازه فارغ التحصیل شده اید و تجربه کاری کمی دارید، باید جزئیات بیشتری را در اینجا اضافه کنید.

از بخش های رزومه اختیاری استفاده کنید. بخش‌ های اختیاری مانند زبان‌ ها، سرگرمی‌ ها، گواهینامه‌ ها، پروژه‌ های مستقل و موارد دیگر می‌ توانند شما را از سایر داوطلبان با مهارت‌ ها و تجربه‌ های مشابه متمایز کنند.

نامه های پوششی در سال 2024 اهمیت بیشتری نیز پیدا کردند و بهترین راه برای تکمیل رزومه شما این است که یک نامه پوششی به درخواست شغلی خود اضافه کنید.

آموزش رزومه نویسی

رزومه شما چیزی است که شما را به مصاحبه شغلی می رساند. این اولین قدم برای استخدام است. بنابراین می‌ خواهید زمان زیادی را صرف کنید تا مطمئن شوید که حرفه‌ ای است، نشان‌ دهنده شخصیت شماست، عاری از اشتباه است، حاوی اطلاعات اضافی نیست، و مشخص می‌ کند که چرا بهترین نامزد برای این شغل هستید.

رزومه شما باید جدید باشد و فقط حاوی مهمترین اطلاعات باشد. هر چیز دیگری را حذف کنید اگر دو دهه است که کار می کنید، کارفرمایان علاقه ای به معدل دبیرستان یا دوره های کارآموزی شما در دوران کالج ندارند. آن را مختصر، جالب و چشمگیر نگه دارید و مطمئن باشید که پاسخی از سوی شرکت ها دریافت خواهید کرد.

برای اینکه بهتر این موضوعات را درک کنید در سایت گیت دات آی آر می توانید آموزش های ویدئویی رزومه نویسی را از بهترین مدرسان جهان یاد بگیرید. آموزش رزومه نویسی به شما کمک می کند تا بتوانید برای بهترین شرکت ها رزومه بنویسید و ارسال کنید و شانس خود را برای گرفتن موقعیت شغلی عالی بیشتر کنید.

اهمیت رزومه در کسب و کار

رزومه یکی از ابزارهای اصلی برای معرفی خود به کارفرماها و جلب توجه آن‌هاست. اهمیت رزومه در حوزه کسب و کار به دلایل زیر می‌باشد:

1.اولین ارتباط با کارفرما:رزومه، اولین تعامل شما با یک کارفرما یا مدیر است. این اسناد نشان‌ دهنده تجربیات، مهارت‌ ها، و تحصیلات شماست و می‌ تواند تصمیم‌ گیرنده اصلی برای دعوت به مصاحبه شغلی باشد.

2.انعکاس توانمندی و مهارات: رزومه فرصتی است تا توانمندی‌ ها، مهارت‌ ها و دانش شما به وضوح مشخص شود. این اسناد به کارفرما کمک می‌ کنند تا بهترین فرد برای شغل مورد نظر را انتخاب کنند.

3.ایجاد تصویر حرفه‌ای: یک رزومه حرفه‌ای باعث ایجاد تصویر مثبت از شما می‌شود. استفاده از زبان حرفه‌ ای، فرمت مناسب و ارائه اطلاعات مهم باعث نشان دادن تعهد و جدیت شما به کارفرما می‌ شود.

4.تفکر و برنامه‌ریزی: نحوه تدوین و ارائه رزومه نشان‌ دهنده توانایی تفکر، برنامه‌ ریزی و سازماندهی شماست. این مهارت‌ ها در بسیاری از شغل‌ ها بسیار ارزشمند هستند.

5. استفاده در فرآیند انتخاب و استخدام: رزومه‌ ها به عنوان یک قسمت اساسی از فرآیند انتخاب و استخدام مورد استفاده قرار می‌ گیرند. کارفرماها بر اساس رزومه‌ ها اولین انتخاب‌ های خود را مشخص می‌ کنند و سپس به مصاحبه‌ ها می‌پردازند.

6. نقطه تمایز از رقبا: یک رزومه خوب می‌ تواند شما را از دیگر رقبا تمایز دهد. افرادی که موارد خود را به شکل مناسب و جذابی ارائه می‌ دهند، احتمالاً به عنوان افراد مناسب‌ تر برای یک شغل معرفی می‌شوند.

به طور کلی، رزومه یک ابزار استراتژیک است که شما را در مسیر به دست آوردن شغل مورد نظرتان قرار می‌ دهد. بنابراین، توجه و دقت به تدوین و بروزرسانی منظم آن بسیار حائز اهمیت است.

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود