آنچه در این صفحه می خوانید:
معرفی Cinema 4D
Cinema 4D یک برنامه مدل سازی، انیمیشن، حرکت گرافیکی و رندر سه بعدی است که توسط Maxon Computer GmbH در آلمان ساخته شده است. این نرم افزار قادر به مدل سازی رویه ای، انیمیشن، روشنایی، بافت، رندر و ویژگی های مشترک موجود در برنامه های مدل سازی سه بعدی است. در حال حاضر چهار نوع از Maxon در دسترس است: یک برنامه اصلی Cinema 4D Prime، نسخه Broadcast با ویژگی های گرافیکی اضافی، Visualize که کارایی را برای طراحی معماری و Studio اضافه می کند، که شامل تمام ماژول ها است.
سال 2014 شاهد انتشار نسخه Lite بود که با Adobe After Effects Creative Cloud 2014 پکیج شده بود. Lite به عنوان یک نسخه مقدماتی عمل می کند و دارای بسیاری از ویژگی ها است. این بخشی از مشارکت بین این دو شرکت است، جایی که یک افزونه تولید شده توسط Maxon با نام Cineware، به هر نوع امکان ایجاد یک گردش کار یکپارچه با After Effects اجازه می دهد. نسخه Lite به After Effects CC وابسته است و به راه اندازی آن نیاز به برنامه دوم دارد و فقط به عنوان یک جزء بسته بندی شده با AE CS از طریق Adobe به فروش می رسد.
در ابتدا Cinema 4D در اوایل دهه 1990 برای رایانه های آمیگا ساخته شد و سه نسخه اول این برنامه به طور انحصاری برای آن پلتفرم در دسترس بود. با وجود v4، مکسون با اشاره به آرزوی دستیابی به مخاطبان گسترده تر و بی ثباتی فزاینده بازار آمیگا به دنبال ورشکستگی کامودور، شروع به توسعه برنامه برای رایانه های ویندوز و مکینتاش کرد.
ویژگی های Cinema 4D
سیستم Take
سیستم جدید Take قابلیت های جدیدی را در بالاتر از یک سیستم Render Layer ارائه می دهد تا مدیریت صحنه انعطاف پذیر را فراهم کند و به شما امکان می دهد تا چندین صحنه مستقل از یک صحنه ایجاد کنید. همچنین می توانید تقریباً هر پارامتر را برای تغییرات بصری تغییر دهید. بعلاوه همه چیز در یک فایل تک صحنه ذخیره می شود و زحمت های مدیریت فایل و فضای هدر رفته دیسک را از بین می برد. اشاره ای به توانایی حفظ نسخه کامل و کنترل تغییرات نمی کند.
ابزارهای جدید Spline
Spline Tools کاملاً اصلاح شده در Cinema 4D روش شهودی تر برای دستکاری نقاط، خطوط و قوس ها را در اختیار طراحان قرار می دهد. کاربران می توانند از اپراتورهای بولین مانند Intersect ،Subtract ،Union ،And و Or استفاده کنند.
پیشرفت های گردش کار انیمیشن
پیشرفت های گردش کار در Cinema 4D شما را قادر می سازد منحنی ها را کنترل کنید، با این گزینه که بطور خودکار از بین بردن باند را برطرف کنید. قفل گیمبال را با فیلتر اویلر از بین ببرید. ناحیه انیمیشن را با استفاده از نشانگرهای محدوده تعریف کنید و گردش کار استاد انیمیشن با تنظیمات برگزیده Timeline جدید را در اختیار داشته باشید.
مجسمه سازی
ویژگی Sculpt to Pose Morph به طور خودکار اهداف مورفیکی را برای هر لایه مجسمه ایجاد می کند، که به شما امکان می دهد به سرعت از طراحی کاراکتر به انیمیشن شخصیت انتقال پیدا کنید. ویژگی جدید Edge Detection به گونه ای طراحی شده است که به شما امکان می دهد مدل های سطح سخت را به راحتی مجسم کنید.
ادغام موتور Houdini
ادغام Houdini Engine نرم افزار Side Effect به این معنی است که هم اکنون می توانید دارایی های دیجیتال Houdini مانند اشیاء پارامتری و شبیه سازی ها را در Cinema 4D بارگذاری کنید و آنها را مانند ژنراتورهای استاندارد Cinema 4D بارگذاری کنید. Houdini Engine HDA را در پس زمینه با هزینه های کم پردازش می کند و آن را به Cinema 4D باز می گرداند.
ادغام SketchUp
ادغام محکم تر SketchUp با Cinema 4D به این معنی است که اکنون می توانید به سرعت صحنه ها را با استفاده از اشیاء رایگان و آماده استفاده کنید که توسط انجمن کاربر SketchUp ایجاد و در دسترس قرار گرفته است.
- مدل سازی چند ضلعی: با ابزار کامل مدل سازی چند ضلعی Cinema 4D، می توان همه چیز را از اتومبیل تا موجودات ساده ساخت.
- مدل سازی پارامتری: تغییر در هر زمان ممکن است در صحنه ها یا اشیاء ایجاد شود و Cinema 4D طیف گسترده ای از گزینه های مدل سازی پارامتری را ارائه می دهد.
- سیستم مواد: با استفاده از کانال های متریال Cinema 4D و بسیاری از سایه بان های رویه ای خاص، از مواد نوری با بازتاب های چند لایه یا جلوه های انتزاعی منحصر به فرد تولید کنید.
- 3D Painting: مواد رویه ای نتایج سریع را ارائه می دهند اما کمال در جزئیات است و هیچ راهی بهتر برای دستیابی به بافت های کاملاً دقیق و کامل با پیکسل نسبت به رنگ آمیزی مستقیم آنها بر روی مدل سه بعدی شما وجود ندارد.
- انیمیشن: با MAXON's Cinema 4D صحنه های خود را به بعد چهارم تغییر دهید. Powerslide به شما امکان می دهد تا به سرعت فریم های کلیدی را برای وضعیت فعلی در هر فریم تعریف کرده و بدون ترک طرح پیش فرض، keyframes های موجود را تغییر دهید.
- Rendering: طیف گسترده ای از گزینه های ارائه دهنده Cinema 4D به لطف گردش کاری خطی، پشتیبانی از پروفایل رنگی، پردازنده های چندگانه، HyperThreading و فناوری چند هسته، نتایج سریع و زیبایی را ارائه می دهد.
- مرورگر محتوا: Cinema 4D با یک کتابخانه گسترده از اشیاء، مواد و صحنه های از پیش تعیین شده کاملاً لود شده است که شروع به کار با پروژه سه بعدی شما را آسان می کند.
- ردیابی: با کمک ردیاب حرکت Cinema 4D، عناصر 3D را به سرعت و یکپارچه در صحنه های واقعی ادغام کنید. با ردیابی دوربین، اشیاء سه بعدی را به محیط های موجود اضافه کنید یا از Object Tracking برای جایگزینی اشیاء دنیای واقعی با خلاقیت های 3D خود استفاده کنید.
موتور های رندر Cinema 4D
از سال 2014، این موتورهای رندر و اتصالات ارائه دهنده جایگزین تا به حال حاضر به عنوان افزونه های Cinema 4D در دسترس هستند:
- Redshift
- finalRender stage 2.0 SP4 از Cebas Computer GmbH
- FurryBall GPU renderer
- FryRender از RandomControl
- Indigo Renderer
- Krakatoa
- Maxwell Render از Next Limit Technologies
- mental ray & iray from
- Octane Render
- Pixar Renderman Connection Cineman از MAXON Computer GmbH
- SunFlow
- V-ray
- Corona Renderer
- Arnold Renderer
- Cycles 4D
مقایسه Cinema 4D با MAYA
کسانی که در حال شروع به کار در دنیای سهبعدی هستند، همیشه در حال مطرح کردن این سوال هستند: بهترین نرم افزاری که برای ایجاد آن استفاده خواهید کرد چیست؟ زیرا برای گرافیک رایانه برنامه های مختلفی وجود دارد. در این اینجا می خواهیم به دو نرم افزار بخصوص Autodesk Maya و Cinema 4D توجه کنیم. بیایید ویژگی های آنها را ببینیم، مناطقی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد چیست و عناصری که آنها را برای دیگران خاص می کند چیست.
Maya
مایا یک نرم افزار کامل است که می تواند چندین گرافیک سه بعدی را کنترل کند، اما مطمئناً با ایجاد شخصیت ها و انیمیشن های آنها ارتباط بیشتری دارد. مایا شاید پرکاربردترین نرم افزار از صنعت فیلم باشد که فیلم و افکت های سه بعدی تولید می کند. فقط برای ایجاد این ایده، در ساخت فیلم هایی مانند آواتار، ارباب حلقه ها و ترانسفورماتورها استفاده شد. مایا که به عنوان گروه انیمیشن شخصیتی که در آن سلطه دارد، برای ساخت مدل های بازی های ویدیویی (Halo و Call of Duty در بین دیگران) نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما چه چیزی آن را ویژه می کند؟ مطمئناً، زبان نوشتن آن، Maya Embedded Language یا به اختصار Mel می تواند با اجرای افزونه های خارجی و شخصی سازی دکمه ها، منوها و رویه های موجود، عملکرد این برنامه را گسترش دهد.
رابط گرافیکی کاملاً سازگار با رهنمودهای خلاقانه ای است که از آن برای به حداکثر رساندن استفاده از آن استفاده می کند، اما شاید برای یک مبتدی ممکن است کمی پیچیده باشد. قابلیت استفاده پیچیده تر از سایر نرم افزارها است، اما لزوماً این یک نقطه ضعف نیست. اگر در محصولات عالی مورد استفاده قرار بگیرید، اگر بتوانید از مایا استفاده کنید، احتمالاً درب های بازتری را در محل کار خواهید یافت. از طریق رابط، شما به همه ابزاری که به شما امکان ایجاد شخصیت ها، اشیاء و صحنه های سه بعدی را می دهد، دسترسی پیدا می کنید. همچنین در این زمینه ها بسیار عالی است که به طور مستقیم روی انیمیشن یا جلوه های ویژه، مانند مدل سازی، روشنگری و ایجاد مواد شی تأثیر نمی گذارد.
MASH یک ابزار داخلی (که قبلاً به عنوان یک افزونه خارجی در دسترس بود) است که روند ایجاد جلوه های بصری را سریعتر می کند. مایا، در نسخه 2017 ، آرنولد را به عنوان موتور رندر یکپارچه ارائه می دهد، اما اگر می خواهید قابلیت های آن را گسترش دهید، می توانید از موتورهای سازگار مانند Vray ،MentalRay و RenderMan استفاده کنید. اما یکی از بهترین ویژگی های مایا توانایی ایجاد ابزارهای قابلیت همکاری بین نرم افزارهای مختلف است. برای نتیجه گیری، این برنامه با Windows ،Apple Mac OS X و Linux سازگار است. به دلیل ویژگی های آن، مایا به یکی از نرم افزارهای برجسته انیمیشن سه بعدی تبدیل شده است و شاید پر کاربردترین استودیوی گرافیک رایانه ای در جهان باشد.
Cinema 4D
Cinema 4D نرم افزاری برای مدل سازی، رندرینگ و انیمیشن سه بعدی است که در سال های اخیر محبوبیت قابل توجهی کسب کرده است. استفاده از آن به دلیل ویژگی های خاص آن برای گرافیک حرکت، فضای کافی در صنعت تلویزیون و تبلیغات دارد. این برنامه به دلیل اینکه امکان تولید محتوا را با کیفیت و سهولت استفاده متعادل فراهم می کند بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. بسیاری از افراد Cinema 4D را حتی به کسانی که هنوز حرفه ای نیستند اما می خواهند برای تبدیل شدن به آن توصیه می کنند، قابل استفاده بودن آن در مقایسه با برنامه های دیگر قابل تصور است. این برنامه مطمئناً بهترین برنامه رابط گرافیکی است که از چند دکمه تشکیل شده است، اما در داخل برگه و فهرست، تمام ابزارها برای انجام کار خود ضروری هستند.
یکی از نقاط قوت این نرم افزار Mograph است، مجموعه ای قدرتمند از ابزارهایی که می توانند گرافیک حرکتی در دنیای واقعی ایجاد کنند. از ویژگی های آن، به عنوان مثال کلون کردن اشیاء، اضافه کردن افکت ها و ایجاد حرکت راحت تر و سریع تر اجازه می دهد. این یک موفقیت غیرقابل انکار در بین سازندگان گرافیک حرکت به دلیل داشتن CINEWARE در برنامه است، که اجازه می دهد ادغام صحنه های سهبعدی از Cinema 4D را مستقیماً در پس افکت ها داشته باشید، لذت می برد. علاوه بر این، هرگونه تغییر در صحنه های سه بعدی به طور خودکار در برنامه Adobe به روز می شود. سیستم Cinema 4D همچنین امکان مدیریت و ذخیره چندین نسخه از صحنه را در یک پرونده به شما می دهد. موتور یکپارچه رندر خوب کار می کند، اگرچه چندین هنرمند، برای نتایج بالای نورپردازی، ترجیح می دهند به موتورهای رندر خارجی سازگار مانند Maxwell Render یا Vrayforc4d اعتماد کنند. اگرچه تولیدات اصلی فیلم به طور کلی نرم افزارهای دیگر را ترجیح می دهند، اما Cinema 4D در ساخت فیلم های بریدنی مانند Spiderman 3 و I Peggiori به لطف استفاده از ماژول اختیاری Bodypaint 3D برای تولید جلوه های ویژه کمک کرده است. Cinema 4D توسط Windows و Apple OS X پشتیبانی می شود.
نتیجه
در این بررسی ویژگی های دو مورد از نرم افزارهای پر کاربرد جهان گرافیک های سه بعدی را دیدیم و متوجه شدیم که هر دو دارای ویژگی های تعالی هستند که باعث نمی شود آنها بهتر یا بدتر شوند بلکه فقط متفاوت هستند. نرم افزار برای یک هنرمند مانند یک لباس است، برای تسهیل فرایند خلاقانه ای که هنرمند قرار است ساخته شود، باید راحت باشد. سپس با دقت فکر کنید که نیازهای شما چیست و انتخاب خود را انجام دهید.