آموزش مایا (Autodesk Maya)

دسته بندی: آموزش های اتودسک (Autodesk)

آنچه در این صفحه می خوانید:

معرفی مایا

Autodesk Maya، که معمولاً فقط به مایا کوتاه می شود، یک نرم افزار گرافیک کامپیوتری سه بعدی است که در ویندوز، macOS و لینوکس اجرا می شود، در اصل توسط شرکت Alias Systems ساخته شده و در حال حاضر متعلق به Autodesk است. برای ایجاد ویژگی های ارزشمند در برنامه های 3D تعاملی از جمله بازی های ویدیویی، فیلم انیمیشن، سریال های تلویزیونی و جلوه های بصری استفاده می شود. نرم افزار انیمیشن 3D مایا مجموعه ای کامل از ویژگی های خلاقانه را برای انیمیشن های رایانه ای 3D، مدل سازی، شبیه سازی، ارائه و آهنگسازی در یک پلتفرم تولید بسیار گسترده ارائه می دهد. مایا دارای فناوری نمایش نسل بعدی، گردش کار شتاب مدل سازی و ابزارهایی برای پردازش داده های پیچیده است.

این نرم افزار ابتدا برای سیستم عامل IRIX منتشر شد. مایا در نسخه های "Complete" و "Unlimited" تا اوت 2008 هنگامی که به یک مجموعه مجزا تبدیل شد، در دسترس بود. کاربران برای پیاده سازی و ویرایش رسانه های یک پروژه خاص، یک فضای کاری (صحنه) مجازی را تعریف می کنند. صحنه ها را می توان در قالب های مختلف ذخیره کرد، پیش فرض آن mb. است. مایا معماری نمودار گره را در معرض دید قرار می دهد. عناصر صحنه مبتنی بر گره هستند، هر گره دارای ویژگی ها و سفارشی سازی های خاص خود است. در نتیجه، نمایش بصری یک صحنه کاملاً به شبکه ای از گره های به هم پیوسته و اطلاعات یکدیگر بستگی دارد. برای سهولت در مشاهده این شبکه ها، یک وابستگی و یک نمودار چرخشی کارگردانی وجود دارد.

امکانات مایا

گرافیک حرکت

  • گره های MASH اضافی: مجموعه ابزار MASH گره های جدیدی را ایجاد می کند (منحنی، سیگنال، جهان، پلاسما و موارد دیگر) و همچنین بروزرسانی هایی در گره های موجود.
  • Type3D: ایجاد مارک، آرم های پرواز، دنباله عنوان و پروژه های دیگر که به متن نیاز دارند.
  • گردش کار وکتور گرافیکی بهبود یافته: پرونده های SVG را در مایا وارد یا کپی و جای گذاری کنید.
  • مجموعه ابزار حرکت گرافیک: جلوه های پیچیده رویه ای و انیمیشن ها را با اشیاء فشرده ایجاد کنید.
  • ارزیابی تجهیزات موازی: سیستم جدید سرعت پخش و دستکاری تجهیزات را سرعت می بخشد.
  • اتصال Geodesic voxel: شخصیت های محدود و با کیفیت بالا و آماده تولید را در زمان کمتری تولید کنید.
  • ابزارهای انیمیشن عمومی: مجموعه ابزار برای انیمیشن keyframe، رویه ای و نوشتاری
  • ویرایشگر زمان: ویرایش های انیمیشن سطح بالا را با یک ویرایشگر غیر مخرب، مبتنی بر کلیپ، غیرخطی انجام دهید.
  • گردش کار نویسندگی شکل: شخصیت ها و انیمیشن های خود را سریعتر و آسان تر تنظیم کنید.
  • عملکرد انیمیشن: پیشرفت های سرعت صحنه های شما را حتی سریعتر می کند.

مدل سازی سه بعدی

  • گردش کار، ویرایشگر UV، نگاه کنید و احساس کنید: رابط UV Editor مورد بازنگری قرار گرفته است و شامل یک UV Toolkit جدید با ابزار و کارایی بهتر است.
  • ابزار بازسازی مجسمه سازی: مدل های مجسمه سازی و شکل را هنرمندانه و شهودی تر کنید.
  • مدل سازی چند ضلعی: كتابخانه كارآمد، عملكرد Boolean سريع تر و پيشرفته را در زمينه هندسه چندضلعي ميسر مي كند.
  • پشتیبانی OpenSubdiv: عملکرد را با گردش کار تعاملی تسریع کنید.

دینامیک و اثرات

  • آرایش مو تعاملی: برای موهای با ظاهری طبیعی جلوه های کاملاً واقعی در مو و پوست ایجاد کنید.
  • پلتفرم تأثیرات رویه ای Bifrost: مایعات نوری را شبیه سازی و ارائه کنید.
  • شبیه سازی عمیق مایع سازگار: با حل کننده تطبیقی جدید برای مایعات Bifrost، جزئیات سطح بالا را دقیقاً شبیه سازی کنید.
  • منطبق کننده Aero سازگار درBifrost: تأثیرات جوی مانند دود و غبار ایجاد کنید.
  • فیزیک گلوله: شبیه سازی های واقع بینانه سفت و سخت و نرم ایجاد کنید.
  • مایا nCloth: مواد قابل تغییر شکل واقعی ایجاد کنید.
  • سیستم شبیه سازی اقیانوس Bifrost: سطح اقیانوس واقع بینانه را با امواج، حرکت های موجی و دنباله کشتی ایجاد کنید.

رندر و سایه سه بعدی

  • گره های سایه توسعه اضافی: صحنه های پیچیده را راحت تر سایه بزنید.
  • نمایش و سایه نمایش Viewport در نسل بعدی: در یک محیط تعاملی با وفاداری بالاتر و با کارایی بالا کار کنید تا دارایی ها و تصاویر را در زمان کمتری ویرایش کنید.
  • آرنولد با مایا ادغام شد: برای مشاهده تغییرات صحنه در real time از جمله روشنایی، مواد و دوربین از Arnold RenderView استفاده کنید.
  • تنظیم Render: به سرعت صحنه های پیچیده را Render و مدیریت کنید. برای استفاده مجدد، قالب هایی را برای تنظیم یک عکس ایجاد کنید.

ادغام Pipeline

  • انعطاف پذیری Pipeline: مایا را با سهولت بیشتری در Pipeline تولید پیچیده ایجاد، شخصی سازی و ادغام کنید.
  • برنامه نویسی و API: اسکریپت های مایا را ایجاد کنید و افزونه ها را با زبان برنامه نویسی Maya Embedded یا پایتون بنویسید.
  • ابزارهای مدیریت داده و صحنه: مجموعه داده های بزرگ و صحنه های سنگین را با ابزار تخصصی و گردش کار مدیریت کنید.
  • ابزارهای صحنه برای اطلاعات باهوش تر: دنیاهای بزرگ و پیچیده را راحت تر ایجاد کنید و دارایی های تولید را به عنوان عناصر گسسته مدیریت کنید.

ویژگی های مایا

  • مدل سازی
  • اسکلت گذاری
  • متحرک سازی
  • شبيه سازي حركت های دايناميكی و ایجاد جلوه هاي ویژه
  • اعمال بافت و تکسچرینگ
  • نورپردازی و اعمال افکت های مختلف
  • رندرینگ
  • انعطاف پذيري و شخصي سازي
  • نصب اكثر پلاگین های موجود و استفاده راحت از آنها
  • قابل استفاده در ویندوز، لینوکس و مکینتاش
  • نوشته شده توسط ++C

کاربرد مایا

استفاده گسترده از مایا در صنعت فیلم سازی معمولاً با پیشرفت آن در فیلم Dinosaur، منتشر شده توسط دیزنی در سال 2000 همراه است. در سال 2003، هنگامی که این شرکت برای پیشرفت فنی، جایزه اسکار را دریافت کرد، گفته شد که در فیلم هایی مانند Lord of the Rings:The Two Towers ،Spider-Man، عصر یخبندان و اپیزود دوم جنگ ستارگان استفاده می شود. تا سال 2015، مجله VentureBeat اظهار داشت که هر ده فیلم مورد نظر برای دریافت جایزه بهترین اسکار آکادمی جلوه های تصویری از مایا Autodesk استفاده کرده اند و از سال 1997 در هر فیلم برنده استفاده می شد.

مایا توسط متخصصان خلاق در بسیاری از صنایع استفاده می شود تا از تولید جلوه های تصویری برای تبلیغات تلویزیونی گرفته تا ایجاد انیمیشن ها و جلوه های پیچیده برایTransformers: Dark of the Moon استفاده کند. یک فیلم بلوک بوستر که در آن بیش از 30 سکانس 3D استریوسکوپی با استفاده از مایا تولید شده است، از جمله تبدیل Autobots از وسایل نقلیه معمولی به شگفتی های روباتیک و همچنین انیمیشن های بسیار دقیق صورت روبات ها. مایا کاربردهای بسیاری دارد و حتی توسط صنایع فراتر از زمینه های تلویزیون و فیلم نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، شرکت های بازی های ویدیویی ممکن است از ابزارهای مونتاژ صحنه و مدل سازی در مایا استفاده کنند تا عناصر واقعی محیطی مانند درختان، شاخ و برگ و سنگ ها و همچنین مکان های ارگانیک و زمینی را که در نسخه های اصلی بازی مانند Medal of Honor و Uncharted استفاده شود. در مورد شرکت های طراحی اتومبیل، ممکن است از نرم افزار مایا برای ایجاد مدل های مفهومی سه بعدی و همچنین برنامه های شکل دقیق و اجزای طراحی داخلی استفاده شود که بعداً توسط مشتریان به عنوان نمونه های دیجیتالی قابل اشتراک و بررسی است.

در مورد شرکت های طراحی معماری، ممکن است مایا برای انتقال فراتر از محدودیت های معماری معماری و تجسم با استفاده از ویژگی های اعمال شده از جمله مدل سازی Subdivision Surfacing برای ایجاد اشکال پیچیده معماری با عناصر برنامه نویسی واقع گرایانه استفاده شود. در نهایت، مایا شرکت ها را قادر می سازد با استفاده از ابزارهای بسیار کارآمد و ساده خود، مدل های سه بعدی متحرک، انیمیشن و جلوه های تصویری را طراحی و تولید کنند. این به نوبه خود، بهره وری را افزایش می دهد، خلاقیت را برای هنرمندان افزایش می دهد و مدت زمان لازم برای اتمام با اطمینان پروژه های پیچیده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

برنامه نویسی مایا

Language Embedded Language یک زبان برنامه نویسی است که برای ساده کردن کارها در نرم افزار 3D Graphics Autodesk مایا استفاده می شود. بیشتر وظایفی که از طریق رابط کاربری گرافیکی مایا به دست می آید می توان با MEL و همچنین کارهای خاصی که از رابط کاربری گرافیکی در دسترس نیستند، به دست آورد. MEL روشی را برای سرعت بخشیدن به کارهای پیچیده یا تکراری و همچنین به کاربران امکان می دهد مجموعه خاصی از دستورات را به دیگران توزیع کنند که ممکن است آن را مفید بدانند، ارائه می دهد.

MEL از لحاظ سینتکس شبیه Perl و Tcl است. این برنامه مقداری مدیریت حافظه و تخصیص آرایه پویا را فراهم می کند و دسترسی مستقیم به توابع خاص برای مایا را ارائه می دهد. اکثر دستورات استاندارد مایا اسکریپت های MEL پیش فرض هستند که در فهرست برنامه های برنامه مایا ذخیره می شوند. MEL در مقایسه با زبان های اسکریپت جریان اصلی نسبتاً محدود است. در درجه اول زبانی است که به منظور ژورنال کردن جلسات مایا است، بنابراین فاقد بسیاری از ویژگی های پیشرفته مانند آرایه های انجمنی است. پایتون به عنوان جایگزین MEL در مایا 8.5 به مایا اضافه شد. هنوز هم MEL مزایایی برای پایتون ارائه می دهد:

  • کشف MEL بهتر است از آنجا که سرور echo دستور داخلی ساخته شده با MEL در ذهن ایجاد شده است.
  • بسیاری از میراث و کار داخلی مایا به شکل MEL است. این بینشهای زیادی را در مورد کارکردهای داخلی بدون مستند مایا فراهم می کند.

MEL اغلب به دلیل عدم ویژگی برنامه نویسی و جهت گیری شی مورد انتقاد قرار می گیرد. در واقع MEL به عنوان یک زبان برنامه نویسی metaprograming مورد استفاده قرار می گیرد که MEL فقط معماری گره مایا را برای حل مسئله راهنمایی می کند. از آنجا که گره ها هسته محاسباتی واقعی مایا را تشکیل می دهند با استفاده از یک روش برنامه نویسی با ظاهری قوی تر یک روش بسیار ناکارآمد خواهد بود. MEL از بسیاری جهات، API مایا را با مرزهایی کاملاً واضح بین کارهای اختصاص داده شده تکمیل می کند.

مثال

این نمونه ای از اسکریپت است که یک شی انتخاب شده را از طریق مسیر خود کپی می کند:

// animated duplicates/instances script
proc animatedDuplication (int $rangeStart, int $rangeEnd, int $numOfDuplicates, int $duplicateOrInstance)
{
    int $range_start = $rangeStart;
    int $range_end = $rangeEnd;
    int $num_of_duplicates = $numOfDuplicates;
    int $step_size = ($range_end - $range_start) / $num_of_duplicates;
    int $i = 0;
    int $temp;

currentTime $range_start; // set to range start

string $selectedObjects[]; // to store selected objects $selectedObjects = `ls -sl`; // store selected objects select $selectedObjects;

while ($i <= $num_of_duplicates) { $temp = $range_start + ($step_size * $i); currentTime ($temp); // selected the objects to duplicate or instance select $selectedObjects; if($duplicateOrInstance == 0) { duplicate; } else { instance; } $i++; } }

// Usage example: // duplicate the current selection 5 times -- // evenly distributed between frame 1 and 240 animatedDuplication(1, 240, 5, 0);

آیا این نوشته را دوست داشتید؟
pluralsight-sculpting-workflows-in-maya

آشنایی با گردش کارهای مجسمه سازی در Maya


در این دوره آموزشی مایا، ما برخی از مراحل آماده سازی مدل را بررسی خواهیم کرد و در مورد بعضی از محدودیت های فعلی ابزار مجسمه سازی مایا صحبت خواهیم کرد....

1400/02/02 346 بازدید
pluralsight-rendering-a-realflow-ocean-in-maya

آموزش رندرگیری یک اقیانوس RealFlow در Maya


در این دوره، شما نحوه خلق یک صحنه اقیانوس را از ابتدا تا پایان در یک محیط تولید فرا خواهید گرفت. در ابتدا، شبیه سازی در Realflow و Displacement، و Spl...

1400/01/30 297 بازدید
pluralsight-retopologizing-game-characters-in-maya

آموزش ریتوپولوژی کاراکترهای بازی در مایا


در این دوره، شما با استفاده از مایا و مِش مجسمه سازی، یک مش متناسب با بازی و با وضوح پایین تر ایجاد خواهید کرد که شبیه به طرح شما خواهد بود. شما با یا...

1400/01/28 460 بازدید
linkedin-maya-facial-rigging

آموزش Maya: ریگ کردن صورت


این دوره، به شما می آموزد که چگونه ویژگی های صورت را برای حرکت و بیان طبیعی با استفاده از یکی از ابزارهای برجسته 3 بعدی یعنی Autodesk Maya ریگ کنید. م...

1400/01/20 331 بازدید زیرنویس دارد
linkedin-maya-character-rigging

آموزش Maya: ریگ کردن کاراکتر


با همراهی مدرس دوره George Maestri، یاد بگیرید که چگونه یک کاراکتر را از ابتدا در Maya ریگ کنید. او قوانین ریگ کردن - هندسه، سازماندهی و کنترل های خوب...

1400/01/11 481 بازدید
udemy-maya-for-beginners-complete-guide-to-3d-animation-in-maya

مایا برای مبتدیان - راهنمای کامل برای انیمیشن سه بعدی در Maya


هر آنچه برای انیمیشن سه بعدی در Autodesk Maya نیاز دارید را بیاموزید: مدل سازی، تکسچر، نورپردازی، ریگ کردن، انیمیشن، پویایی. با استفاده از Autodesk Ma...

1399/12/17 824 بازدید زیرنویس دارد
pluralsight-360-vr-compositing-in-nuke

آموزش 360 VR Compositing در NUKE


اگر درباره VR کنجکاو باشید، پس این دوره، دوره مناسبی برای شماست زیرا شما را با این رسانه فیلم سازی جدید آشنا می کند. شما در ابتدا، می توانید پایه های ...

1399/12/10 300 بازدید
pluralsight-advanced-character-modeling-in-maya

آموزش مدلسازی کاراکتر پیشرفته در مایا


در این آموزش، با تکنیک های پیشرفته برای مدل سازی یک کاراکتر با کیفیت در مایا آشنا می شویم. در طول این دروس، تکنیک های ایجاد آبجکت های ارگانیک و سطح سخ...

1399/12/02 680 بازدید
pluralsight-animating-blood-flow-in-maya

انیمیشن سازی جریان خون در Maya


در این دوره، اصول علمی در مورد چگونگی حرکت گلبول های قرمز در عروق به شما آموزش و نحوه تکثیر آن در Autodesk Maya نشان داده می شود. ابتدا اطلاعات پایه د...

1399/10/16 779 بازدید
pluralsight-product-visualization-with-maya-and-arnold

آموزش مصورسازی محصول با Maya و Arnold


در این دوره، شما نورپردازی، و تکسچردهی در Maya، و رندر نهایی محصول در Arnold را یاد خواهید گرفت. در ابتدا، مقادیر نوردهی برای کنترل نور در صحنه و دمای...

1399/09/17 911 بازدید
pluralsight-animating-melee-combat-in-maya-and-unity

آموزش متحرک سازی بازی Melee Combat در Maya و Unity


در این دوره، شما نحوه بکارگیری طیف وسیعی از تکنیک های انیمیشنی، مانند key-framing دستی، انیمیشن ترکیبی با کلیپ های موکاپ، و برخی از انیمیشن های رویه ا...

1399/09/14 959 بازدید
pluralsight-maya-2019-fundamentals-dynamics-lighting-and-rendering

مبانی مایا 2019: داینامیک ها، نورپردازی و رندرینگ


مایا یک اپلیکیشن استاندارد صنعتی برای تولید محتوای دیجیتال در فیلم و بازی است. درک اصول اساسی برای هر دانشوری که به دنبال شغل در این صنایع باشد ضروری ...

1399/08/23 852 بازدید زیرنویس دارد
pluralsight-maya-2019-fundamentals-uvs-materials-and-textures

مبانی مایا 2019: UVs متریال ها و تکسچرها


اگر می خواهید مهارت های مایا 2019 خود را افزایش دهید، بنابراین این دوره برای شما مناسب است. در این دوره، شما می آموزید که به مدل های خود، جزئیات و رنگ...

1399/08/14 711 بازدید
pluralsight-maya-2019-fundamentals-overview-and-modeling

مبانی مایا 2019: بررسی و مدل سازی


در این دوره، مبانی مایا 2019: مرور کلی و مدل سازی، با اصول کار در مایا آشنا می شوید. در ابتدا، فرا خواهید گرفت که چگونه رابط کاربری را ناوبری کرده و ب...

1399/07/21 1129 بازدید
pluralsight-introduction-to-c-plug-in-development-for-maya-2019

آشنایی با توسعه پلاگین #C برای Maya 2019


در این دوره، شما درک بهتری از نحوه بکارگیری Maya .NET API برای توسعه پلاگین های #C کسب خواهید کرد. در ابتدا، نحوه ایجاد یک گره وابستگی (dependency nod...

1399/07/01 995 بازدید
pluralsight-game-character-animation-in-maya-and-unity

آموزش انیمیشن کاراکترهای بازی در مایا و یونیتی


شما در این دوره، اصول ایجاد انیمیشن عالی بازی را در Maya خواهید آموخت. ابتدا اهمیت تجزیه و درک یک ریگ شخصیت را یاد خواهید گرفت. پس از آن، با ایجاد چرخ...

1399/06/25 1555 بازدید زیرنویس دارد
linkedin-introduction-to-3d

آشنایی با 3D


در این دوره، مدرس George Maestri یک بررسی کلی از این مفاهیم و تکنیک هایی که بر تمامی انواع کارهای هنری سه بعدی اعمال می شوند: طراحی کاراکتر، عکس های م...

1399/05/07 1537 بازدید زیرنویس دارد
linkedin-maya-and-after-effects-product-visualization

آموزش Maya و After Effects: مصورسازی محصول


این دوره یک گردش کاری استاندارد برای یک محصول، از وارد کردن یک مدل CAD تا رندر تصورات فوتورالیستی را نشان می دهد. بیاموزید که چگونه از ابزارهای پیشرفت...

1399/05/06 1098 بازدید
skillshare-learn-maya-character-head-modeling-for-beginners

آموزش مایا - مدل سازی سر کاراکتر برای مبتدیان


این کلاس به طور خاص برای مدل ساز های شخصیت مبتدی طراحی شده است.در این کلاس،هنرمند و مربی بازی، Nalini Kanta Jena شما را با نحوه ساخت مدل سر کاراکتر در...

1399/01/14 1947 بازدید
linkedin-maya-2020-essential-training

آموزش اصولی مایا 2020


با این دوره بیاموزید که مدل ها و انیمیشن های سه بعدی و با کیفیت بالا را در مایا 2020 ایجاد کنید. این دوره شامل مهارت های اصلی مایا ازجمله مدل سازی، تک...

1398/11/25 1855 بازدید