آنچه در این صفحه می خوانید:
- معرفی تجارت الکترونیک (E-Commerce)
- انواع تجارت الکترونیک (E-Commerce)
- ویژگی های تجارت الکترونیک (E-Commerce)
- کاربرد تجارت الکترونیک (E-Commerce)
معرفی تجارت الکترونیک (E-Commerce)
تجارت الکترونیکی، فعالیت خرید الکترونیکی یا فروش محصولات در سرویس های آنلاین یا از طریق اینترنت است. تجارت الکترونیکی مبتنی بر فناوری هایی مانند تجارت موبایل، انتقال وجوه الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی اینترنتی، پردازش معاملات آنلاین، تبادل داده های الکترونیکی (EDI)، سیستم های مدیریت موجودی و سیستم های خودکار جمع آوری اطلاعات است. تجارت الکترونیکی به نوبه خود ناشی از پیشرفت های فناوری صنعت نیمه هادی است و بزرگترین بخش صنعت الکترونیک است.
تجارت الکترونیکی مدرن به طور معمول از شبکه جهانی وب برای حداقل یک قسمت از چرخه عمر معامله استفاده می کند، گرچه ممکن است از فناوری های دیگری مانند نامه الکترونیکی نیز استفاده کند. معاملات تجارت الکترونیکی معمولی شامل خرید کتاب آنلاین (مانند آمازون) و خرید موسیقی (بارگیری موسیقی به صورت توزیع دیجیتالی مانند فروشگاه iTunes) و تا حدودی خدمات موجودی فروشگاه اینترنتی مشروبات الکلی سفارشی / شخصی شده است. سه حوزه تجارت الکترونیکی وجود دارد: خرده فروشی آنلاین، بازارهای الکترونیکی و حراج های آنلاین.
مشاغل تجارت الکترونیک همچنین ممکن است برخی یا همه موارد زیر را به کار گیرد:
- خرید آنلاین برای فروش خرده فروشی به طور مستقیم از طریق وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه و تجارت مکالمه از طریق چت زنده ، چت بابات و دستیاران صوتی مستقیم به مصرف کنندگان.
- تهیه یا مشارکت در بازارهای آنلاین، که فرآیند خرید و فروش شخص ثالث به مصرف کننده (B2C) یا فروش مصرف کننده به مصرف کننده (C2C) را پردازش می کند.
- خرید و فروش تجارت به تجارت (B2B)
- جمع آوری و استفاده از داده های جمعیتی از طریق مخاطبین وب و رسانه های اجتماعی
- تبادل اطلاعات الکترونیکی کسب و کار (B2B)
- بازاریابی به مشتریان آینده نگر و مستقر از طریق پست الکترونیکی یا فکس (به عنوان مثال با خبرنامه)
- مشارکت در پیش فرض از راه اندازی محصولات و خدمات جدید
- مبادلات مالی آنلاین برای صرافی یا اهداف تجاری.
تجارت الکترونیک به مبادله بدون کاغذ اطلاعات کسب و کار با استفاده از روش های زیر اشاره می کند:
- تبادل الکترونیکی داده (EDI)
- ایمیل الکترونیکی (ایمیل)
- بولتن الکترونیکی
- انتقال الکترونیکی سرمایه (EFT)
- دیگر فناوری های مبتنی بر شبکه
بازاریابی های آنلاین مانند بازاریابی ایمیلی و بازاریابی اینترنتی در این زمره قرار می گیرند.
انواع تجارت الکترونیک (E-Commerce)
تجارت الکترونیکی را می توان به چهار دسته اصلی طبقه بندی کرد. مبنای این طبقه بندی ساده طرف هایی است که در معاملات درگیر هستند. بنابراین چهار مدل اصلی تجارت الکترونیکی به شرح زیر است:
تجارت به تجارت (B2B)
این معاملات به تجارت است. در اینجا شرکت ها با یکدیگر تجارت می کنند. مصرف کننده نهایی درگیر نمی شود. بنابراین معاملات آنلاین فقط تولید کنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان و غیره را درگیر می کند.
تجارت به مشتری (B2C)
در اینجا این شرکت کالاها و یا خدمات خود را مستقیماً به مصرف کننده می فروشد. مصرف کننده می تواند وب سایت های خود را مرور کرده و به محصولات، تصاویر، بررسی ها بخواند. سپس سفارش خود را می گذارند و شرکت کالاها را مستقیماً به آنها می فرستد. نمونه های مشهور عبارتند از: آمازون، فلیپکارت، جابونگ و غیره.
مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)
مصرف کننده به مصرف کننده، جایی که مصرف کنندگان در تماس مستقیم با یکدیگر هستند. هیچ شرکتی درگیر نیست. این کمک می کند تا مردم کالاهای شخصی و دارایی خود را بطور مستقیم در اختیار یک شخص علاقمند قرار دهند. معمولاً کالاهای مورد معامله اتومبیل، دوچرخه، الکترونیک و غیره OLX ،Quikr و غیره از این مدل پیروی می کنند.
مصرف کننده با تجارت (C2B)
این برعکس B2C است، این یک مصرف کننده برای تجارت است. بنابراین مصرف کننده خدمات خوبی یا برخی از خدمات را به شرکت ارائه می دهد. به عنوان مثال یک مترجم فناوری اطلاعات IT بگویید که نرم افزار خود را به شرکتی demos می کند و می فروشد. این یک معامله C2B است.
برخی دیگر از انواع آنها عبارتند از:
- ارتباط بین بنگاهها و سازمانهای دولتی (B2A): که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی میباشد. پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب میشوند.
- ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): الگویی بین دولت و توده مردم میباشد که شامل بنگاههای اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان میباشد. این الگو یکی از مؤلفههای دولت الکترونیک میباشد.
- ارتباط بین دولتها (G2G): این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینههایی شبیه واردات و صادرات میباشد.
ویژگی های تجارت الکترونیک (E-Commerce)
تجارت الکترونیکی دسترسی جهانی به فروشندگان را فراهم می کند. آنها سد مکان (جغرافیا) را برطرف می کنند. اکنون فروشندگان و خریداران می توانند در دنیای مجازی، بدون ایجاد مانع در محل، ملاقات کنند. تجارت الکترونیکی به میزان قابل توجهی هزینه معاملات را کاهش می دهد. این کار بسیاری از هزینه های ثابت برای نگهداری مغازه های آجر و ملات را از بین می برد. این امر به شرکت ها امکان می دهد از سود بسیار بالاتری بهره مند شوند. این امر تحویل سریع کالا را با تلاش بسیار کمی از طرف مشتری انجام می دهد. همچنین به سرعت به شکایات مشتری رسیدگی می شود. همچنین باعث صرفه جویی در وقت، انرژی و تلاش هم برای مصرف کنندگان و هم برای شرکت می شود. تجارت الکترونیکی همچنین به مشتری و تجارت اجازه می دهد تا مستقیماً و بدون هیچ گونه واسطه ای در تماس باشند. این امر امکان ارتباط سریع و معاملات را فراهم می آورد. همچنین به یک لمس شخصی با ارزش می پردازد.
پرداخت غیر نقدی
تجارت الکترونیک امکان استفاده از کارت های اعتباری، کارت های هوشمند، انتقال صندوق های الکترونیکی از طریق وب سایت بانکی و سایر روش های پرداخت الکترونیک را فراهم می کند.
دسترسی 24 ساعته به خدمات
تجارت الکترونیکی کسب و کارها و روش ارائه ی خدمات آنها را به صورت خودکار در می آورد تا در هر زمان و هر مکان در دسترس باشند.
تبلیغات / بازاریابی
تجارت الکترونیک دسترسی به تبلیغات محصولات و خدمات کسب و کار را افزایش می دهد. این در مدیریت بهتر بازاریابی محصولات / خدمات کمک می کند.
بهبود فروش
با استفاده از تجارت الکترونیکی، سفارشات برای محصولات می تواند در هر زمان و در هر جا بدون مداخله ی انسانی تولید شود. این باعث افزایش قابل توجه حجم فروش می شود.
پشتیبانی
تجارت الکترونیک راه های مختلفی برای ارائه خدمات پیش فروش و پس از فروش برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان فراهم می کند.
مدیریت موجودی محصول
تجارت الکترونیکی مدیریت موجودی محصول را به طور خودکار درمی آورد. در صورت لزوم، گزارش ها بلافاصله تولید می شوند. مدیریت موجودی محصول بسیار کارآمد و آسان می شود.
بهبود ارتباط
تجارت الکترونیک راه هایی برای ارتباط سریع تر، کارآمد و قابل اعتماد با مشتریان و شرکا فراهم می کند.
کاربرد تجارت الکترونیک (E-Commerce)
بهره برداری از مشاغل جدید
تجارت الکترونیک به طور گسترده ای تأکید بر تولید و سوء استفاده از فرصتهای جدید تجاری و استفاده از عبارات رایج دارد: "ارزش تجاری را ایجاد کنید" یا "با کمتر کار کنید".
فعال کردن مشتریان
تجارت الکترونیکی به مشتری این امکان را می دهد تا در محصولات ساخته شده، چگونگی تولید محصولات و نحوه ارائه خدمات (حرکت از یک فرایند تحقق سفارش آهسته) با درک کمی از آنچه گفته می شود، سخنان فزاینده ای داشته باشد. در حال انجام در داخل شرکت، به یک روند سریعتر با کنترل مشتری های بیشتری.
بهبود معاملات تجاری
تلاش تجارت الکترونیکی برای بهبود عملکرد معاملات تجاری از طریق شبکه های مختلف.
کارآیی مؤثر
منجر به عملکرد مؤثرتر یعنی کیفیت بهتر، رضایت بیشتر مشتری و تصمیم گیری بهتر شرکت ها می شود.
بهره وری اقتصادی بزرگتر
ما ممکن است با کمک تجارت الکترونیکی به بهره وری اقتصادی بیشتر (هزینه کمتری) و سریعتر مبادله (سرعت بالا، تسریع یا تعامل در زمان واقعی) دست پیدا کنیم.
اجرای اطلاعات
این امکان را می دهد که معاملات با بار اطلاعاتی بین دو سنگ معدن بیشتر طرف با استفاده از شبکه های متصل انجام شود. این شبکه ها می توانند ترکیبی از "سیستم تلفنی قدیمی قدیمی" (POTS) ، کابل تلویزیون، خطوط اجاره ای و بی سیم باشند. معاملات مبتنی بر اطلاعات، روش های جدیدی برای تجارت و حتی انواع جدید تجارت ایجاد می کنند.
اطلاعات معاملات مشترک
تجارت الکترونیک همچنین مدیریت معاملات را انجام می دهد، که معاملات، سازمان ها، مسیرها، فرایندها و آهنگ ها را سامان می دهد. این شامل مصرف کننده هایی است که پرداخت های الکترونیکی و وجوه را نیز انجام می دهند.
افزایش درآمد
فناوری استفاده از شرکت برای کاهش هزینه های عملیاتی یا افزایش درآمد. تجارت الکترونیکی این پتانسیل را دارد که با ایجاد بازارهای جدید برای محصولات قدیمی، ایجاد محصولات جدید مبتنی بر اطلاعات و ایجاد کانال های جدید ارائه خدمات برای بهتر خدمت و تعامل با مشتریان، درآمد را افزایش دهد. جنبه مدیریت معامله تجارت الکترونیکی همچنین می تواند بنگاه ها را قادر سازد با کاهش هماهنگی بهتر در فرآیندهای فروش، تولید و توزیع، هزینه های عملیاتی را کاهش دهد و برای تحکیم عملیات خشک در اثر کاهش کاربری های اساسی.
کاهش اصطکاک
تحقیقات تجارت الکترونیکی و پیاده سازی های مربوط به آن برای کاهش "اصطکاک" در اصطکاک معاملات آنلاین است که اغلب در اقتصاد به عنوان هزینه معاملات توصیف می شود. این می تواند ناشی از ساختارهای ناکارآمد بازار و ترکیبات ناکارآمد فعالیت های فناوری مورد نیاز برای انجام معامله باشد. درنهایت، کاهش اصطکاک در تجارت آنلاین، معاملات نرم افزاری بین خریداران، واسطه ها و فروشندگان را امکان پذیر می کند.
تسهیل فرم شبکه
تجارت الکترونیکی نیز بر تجارت در تعامل تجاری تأثیر می گذارد. این فرم شبکه سازمانی را تسهیل می کند که شرکت های کوچک انعطاف پذیر به سایر شریک ها، شرکت ها برای تأمین قطعات و توزیع محصولات متکی هستند تا بتوانند به طور موثرتری در حال تغییر تقاضای مشتری باشند. از این رو، راه حل مدیریتی پایان و پایان دادن به هدف مطلوب است که برای مدیریت زنجیره شبکه هایی که مشتریان، کارگران، تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و حتی رقبا را به هم وصل می کنند مورد نیاز است. مدیریت "معاملات آنلاین" در زنجیره تأمین یک سری اصلی را به عهده می گیرد.
تسهیل برای مدل سازمانی
این یک مدل سازمانی است که اساساً با گذشته متفاوت است. این یک سازمان کنترل به سازمان محور اطلاعات است. اشکال نوظهور ساختار فنی سازمانی شامل تغییر در مسئولیت های مدیریتی، جریان های ارتباطی و اطلاعاتی و ساختارهای گروه کاری است.