در این بخش می خوانید:
ناب چیست؟
ناب یا Lean، یک رویکرد مدیریتی و فلسفه تولید و خدمات است که در ابتدا در صنعت خودرو در ژاپن برای بهبود کارایی و افزایش بهره وری ایجاد شد. این رویکرد در حوزه های مختلف به کار گرفته شده و از اصول اساسی برای بهبود فرآیندها، کاهش هدررفت، و ارتقاء کیفیت خدمات و محصولات بهره می برد. اصول اصلی Lean بر پایه تأکید بر ارزش برای مشتری، انعطاف پذیری، و حذف هدرهای متعدد استوار است.
اصول اساسی Lean
- تعریف ارزش (Value): متوجه شدن از دیدگاه مشتریان و تعریف ارزش از نظر آنها. هر چیزی که به چشم مشتری ارزش داشته باشد، ارزش دارد.
- تشخیص جریان ارزش (Value Stream): شناسایی و تحلیل فرآیند کلی که ارزش به محصول یا خدمات می افزاید، از زمان شروع تا زمان تحویل به مشتری.
- ایجاد جریان (Flow): حرکت کار، مواد، و اطلاعات بدون توقف و به صورت مستقیم به سمت ارزش افزایی مشتری. کاهش دوره زمان تحویل یکی از اهداف این اصل است.
- تولید به توقف (Pull): تولید محصولات یا ارائه خدمات فقط زمانی آغاز می شود که مشتری درخواست دارد. این اصل مخالف تولید بر اساس سفارش ها (Push) است.
- ساماندهی کار (Perfection): دستیابی به کمال در فرآیندها و سازمان. مداومت در بهبود، کاهش هدرهای احتمالی، و بهبود مستمر عملکرد.
- انعطاف پذیری (Flexibility): توانایی سریع و آسان در تغییر فرآیندها و پاسخ به نیازهای مشتریان. استفاده از استانداردها و فرآیندهای انعطاف پذیر.
- پایبندی به استانداردها (Adherence to Standards): استفاده از استانداردها برای تضمین کیفیت و یکسانی در فرآیندها.
اهداف و مزایای Lean
- کاهش هدرها (Reduction of Waste): شناسایی و حذف هدرهای مواد، زمان، نقل و انتقالات، دستکاری، انتظار، و اضافه وزن.
- افزایش بهره وری (Increased Efficiency): بهبود فرآیندها و جریان ها به منظور بهره وری بیشتر و افزایش توان تولید یا ارائه خدمات.
- تحویل سریع تر (Faster Delivery): کاهش دوره زمان تحویل محصولات یا خدمات به مشتریان.
- ارتقاء کیفیت (Improved Quality): متمرکز شدن بر ارتقاء کیفیت و جلوگیری از خطاها.
- افزایش رضایت مشتری (Enhanced Customer Satisfaction): ارائه محصولات یا خدمات با ارزش بیشتر به مشتریان.
- کاهش هزینه ها (Cost Reduction): کاهش هزینه های مربوط به هدرها و بهبود بهره وری موجب کاهش هزینه ها می شود.
رویکرد Lean به عنوان یک فلسفه و روش مدیریتی، تاکنون در صنعت، خدمات، حتی توسعه نرم افزار، با موفقیت استفاده شده است و به عنوان یک ابزار قدرتمند در بهبود عملکرد و بهره وری سازمان ها شناخته می شود.
ناب نوعی تفکر در مورد ایجاد ارزش مورد نیاز با منابع کمتر و ضایعات کمتر است. و ناب تمرینی متشکل از آزمایش مداوم برای دستیابی به ارزش کامل با ضایعات صفر است. تفکر ناب و تمرین با هم اتفاق می افتد. تفکر ناب همیشه با مشتری شروع می شود. مشتری برای چه چیزی ارزش قائل است؟ یا با بیان متفاوت و به گونه ای که دعوت به اقدام ملموس می کند، مشتری باید چه مشکلی را حل کند؟ تمرین ناب با کار شروع می شود - اقداماتی که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای مشتری ارزش ایجاد می کند - و افرادی که آن کار را انجام می دهند. از طریق آزمایش های مداوم، کارگران و مدیران با نوآوری در کار خود - چه فیزیکی و چه کار دانش - کیفیت و جریان بهتر، زمان و تلاش کمتر و هزینه کمتر را یاد می گیرند. بنابراین، سازمانی که با عملکرد ناب مشخص می شود، در مقایسه با همتایان خود، به دلیل یادگیری سیستماتیک و مستمر ناشی از تفکر و تمرین ناب، به شدت با محیط در حال تغییر خود سازگار است.
یک شرکت ناب سازماندهی می شود تا مشتری و زمینه آنها را درک کند، به عنوان مثال، ارزش را مشخص کرده و به دنبال راه های بهتری برای ارائه آن باشد:
- از طریق توسعه محصول و فرآیند،
- در طول انجام از سفارش از طریق تولید تا تحویل، و
- از طریق چرخه استفاده محصول و یا خدمات از تحویل تا تعمیر و نگهداری و ارتقاء تا بازیافت.
مقایسه ناب در مقابل چابک
Lean و Agile دو روش مدیریت پروژه و توسعه محصول هستند که موضوع تحقیقات و بحث های زیادی بوده است. این بخش تفاوت های ظریف Agile در مقابل Lean را از نظر تمرکز و اجرای آنها مقایسه می کند. ناب با مشارکت دادن کارکنان در فرهنگ بهبود مستمر، به شدت بر احترام به افراد تاکید می کند. هدف نهایی ایجاد سیستمی است که ارزش را به حداکثر برساند و در عین حال منابع را به حداقل برساند. هدف روش های مدیریت پروژه چابک انعطاف پذیری، سازگاری و پاسخگویی به تغییرات است. آنها بر بهبود مستمر، حلقه های بازخورد فشرده و برنامه ریزی و اجرای دوره ای تمرکز می کنند.
مدیریت پروژه ناب اصول خود را بر روی شیوه های مدبرانه و کنار گذاشتن مراحل فرآیند غیر ضروری متمرکز می کند. Lean بر بهینه سازی جریان محصولات و خدمات در تیم ها و فناوری های مختلف برای ارائه حداکثر ارزش به مشتریان تمرکز دارد. با حذف ضایعات و ساده سازی عملیات، هر اقدامی که یک تیم انجام می دهد هدفمند است و مستقیماً به اهداف نهایی کمک می کند.
متدولوژی چابک بر همکاری مشتری، سازگاری و ارائه ارزش تمرکز دارد. از یک رویکرد انعطاف پذیر استفاده می کند که تغییرات و تنظیمات را در طول چرخه عمر پروژه در نظر می گیرد. چابک توسعه تکراری را تشویق می کند که در آن تیم های متقابل و خودسازمانده برای تکامل نیازمندی ها و راه حل ها با یکدیگر همکاری می کنند.
تفاوت بین ناب و شش سیگما چیست؟
در حالی که Lean و Six Sigma در هدف بهبود کارایی شرکت مشترک هستند، آنها از اصول مختلفی برای رسیدن به آن هدف استفاده می کنند. به عنوان مثال، روش ناب بر تجزیه و تحلیل جریان های کاری مختلف برای کاهش زمان چرخه و حذف ضایعات، با هدف به حداکثر رساندن ارزش برای مشتری تمرکز دارد. در همین حال، شش سیگما از یک روش داده محور به نام DMAIC (تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود، کنترل) برای شناسایی و حذف علل نقص یا خطا در یک فرآیند استفاده می کند.
این متدولوژی ها حوزه ها و حوزه های تمرکز متفاوتی دارند، اما می توانند برای دستیابی به بهبود فرآیند جامع با یکدیگر ترکیب شوند (تبدیل به شش سیگما). تفاوت در اهداف بین ناب و شش سیگما به این نتیجه می رسد: ناب بر بهینه سازی فرآیند ها با حذف ضایعات (یعنی افزایش جریان) تمرکز می کند، در حالی که شش سیگما بر بهبود عملیات با کاهش تنوع فرآیند (یعنی به حداکثر رساندن ثبات) تمرکز می کند. این یک تمایز ظریف اما حیاتی است، زیرا هر دو رویکرد یک هدف (بهبود فرآیندهای شرکت) اما راه های متمایز برای دستیابی به آن دارند.
در متدولوژی Agile، چارچوب هایی مانند Scrum و Kanban به عنوان رویکردهای ساختارمندی عمل می کنند که تیم ها را در اجرای مؤثر اصول Agile راهنمایی می کنند:
اسکرام بر برنامه ریزی، ردیابی و مدیریت کار در دوره های زمانی ثابتی به نام اسپرینت تمرکز می کند. هدف آن افزایش شفافیت، مدیریت موثر حجم کاری و ارائه سریعتر ارزش به مشتریان است. اسکرام شامل ایجاد یک بک لاگ، برنامه ریزی اسپرینت ها و استفاده از گزارش های Agile برای تصمیم گیری های مبتنی بر داده است.
کانبان بر مصورسازی گردش کار، محدود کردن کار در حال پیشرفت و احترام به فرآیندها و نقش های موجود تاکید دارد. این به تیم ها کمک می کند تا وظایف و پروژه های خود را با مصورسازی گردش کار بر روی صفحه Kanban مدیریت کنند. یک برد کانبان وظایف را به صورت کارت در ستون ها نمایش می دهد که مراحل مختلف یک گردش کار را نشان می دهد.
جیرا قالب های Agile آماده ای را برای اسکرام و کانبان ارائه می دهد که پیاده سازی سریع و مؤثر این فریمورک های Agile را آسان تر می کند.