آموزش یو ایکس (UX)

آموزش یو ایکس

آنچه در این صفحه می خوانید:

UX چیست؟

در تجارت، تجربه کاربر (UX) احساسات و نگرش های شخص در مورد استفاده از یک محصول، سیستم یا خدمات خاص است. این تجربه شامل جنبه های عملی، تجربی، عاطفی، معنی دار و با ارزش تعامل انسان و کامپیوتر و درباره مالکیت محصول است. علاوه بر این، درک فرد از جنبه های سیستم مانند ابزار، سهولت استفاده و کارآیی را در بر می گیرد. تجربه کاربر ممکن است ماهیت ذهنی داشته باشد تا حدی که مربوط به ادراک و تفکر فرد با توجه به یک سیستم باشد. تجربه کاربر به صورت پویا تغییر می کند، به دلیل تغییر شرایط استفاده و تغییر در سیستم های فردی و همچنین در زمینه استفاده گسترده ای که در آن کار می کنند، به طور پویا تغییر می کند. در پایان، تجربه کاربر در مورد چگونگی تعامل کاربر با یک محصول است.

تعاریف

استاندارد بین المللی در مورد ارگونومی تعامل انسان و سیستم، ISO 9241-210، تجربه کاربر را به عنوان "درک و پاسخ های یک شخص ناشی از استفاده یا پیش بینی استفاده از یک محصول، سیستم یا خدمات" تعریف می کند. مطابق تعریف ISO، تجربه کاربر شامل همه احساسات، باورها، ترجیحات، ادراک، پاسخ های جسمی و روانی، رفتار ها و موفقیت هایی است که قبل، حین و بعد از استفاده اتفاق می افتد. ISO همچنین سه عامل تأثیرگذار بر تجربه کاربر را شامل می شود: سیستم، کاربر و زمینه استفاده.

توجه داشته باشید 3 نکته استاندارد مبتنی بر این است که قابلیت استفاده، جنبه های تجربه کاربر را در بر بگیرد، به عنوان مثال "از معیارهای قابلیت استفاده برای ارزیابی جنبه های تجربه کاربر استفاده می شود". استاندارد در شفاف سازی رابطه بین تجربه کاربر و قابلیت استفاده خلاصه می شود. واضح است که این دو مفهوم با هم همپوشانی دارند و قابلیت استفاده از آن شامل جنبه های عملی (انجام کار) و تجربه کاربر با تمرکز بر روی احساسات کاربران است که هم از جنبه های عملی و هم جنون آمیزانه سیستم ناشی می شود. اصطلاح قابلیت استفاده، عبارت "تجربه کاربر" را قبل از تاریخ گذاری قرار می دهد. بخشی از دلیل این اصطلاحات اغلب به صورت متقابل استفاده می شود این است که، به عنوان یک ماده عملی، کاربر حداقل برای انجام یک کار نیاز به استفاده کافی دارد، در حالی که ممکن است احساسات کاربر حتی برای خود کاربر اهمیت کمتری داشته باشد. از آنجا که قابلیت استفاده در مورد انجام یک کار است، جنبه هایی از تجربه کاربر مانند معماری اطلاعات و رابط کاربری می تواند به تجربه کاربر کمک کند یا مانع شود. اگر یک وب سایت دارای معماری اطلاعاتی "بد" باشد و کاربر برای پیدا کردن آنچه به دنبالش است، مشکل داشته باشد، در آن صورت کاربر جستجوی مؤثر، کارآمد و رضایت بخشی نخواهد داشت. علاوه بر استاندارد ISO، چندین تعریف دیگر نیز برای تجربه کاربر وجود دارد.

تاریخچه UX

تحولات اولیه در تجربه کاربر می تواند در عصر ماشینی که شامل قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است، ردیابی شود. با الهام از چارچوب فکری عصر ماشینی، تلاش برای بهبود فرآیندهای مونتاژ برای افزایش راندمان تولید و بازده منجر به پیشرفت های مهم فناوری از جمله تولید انبوه کالاهای با حجم بالا در خطوط مونتاژ متحرک، چاپگرهای پر سرعت، نیروگاه های بزرگ تولید برق آبی و فناوری رادیویی شده است. فردریک وینسلو تیلور و هنری فورد در خط مقدم کاوش روش های جدید برای کارآمدتر کردن کار انسانی بودند. تحقیقات پیشگامانه تیلور در مورد بهره وری از تعامل بین کارگران و ابزار آنها اولین نمونه ای است که به اصول تجربیات امروز کاربر شباهت دارد.

اصطلاح تجربه کاربر در اواسط دهه 1990 توسط دونالد نورمن به صورت دانش گسترده تری ارائه شد. وی هرگز قصد نداشت كه اصطلاح "تجربه كاربری" فقط در مورد جنبه های عاطفی استفاده اعمال شود. بررسی کارهای قبلی وی نشان می دهد كه اصطلاح "تجربه كاربری" برای نشان دادن تغییر به كار گرفته شده است تا عوامل عاطفی را شامل شود، همراه با نگرانی های پیش شرط رفتاری، كه به طور سنتی در این زمینه مورد توجه بوده است. بسیاری از متخصصان قابلیت استفاده همچنان به تحقیق و مشارکت در عوامل عاطفی مرتبط با کاربران نهایی می پردازند و سال هاست که این کار را، مدت ها قبل از معرفی اصطلاح "تجربه کاربری" در اواسط دهه 1990 انجام می دهند. در مصاحبه ای در سال 2007، نورمن در مورد کاربرد گسترده اصطلاح "تجربه کاربری" و معنای نامشخص آن به عنوان پیامد آن بحث می کند. تحولات متعددی بر افزایش علاقه به تجربه کاربر تأثیر گذاشت از جمله:

  • پیشرفت های اخیر در فناوری های رایانه ای تلفن همراه، همه گیر، اجتماعی و ملموس بودن آن، تعامل انسان و کامپیوتر را به کلیه حوزه های فعالیت های انسانی سوق داده است. این امر باعث شده است كه از مهندسی قابلیت استفاده به دامنه بسیار غنی تر از تجربه كاربر تغییر یابد، جایی كه به احساسات، انگیزه ها و ارزش های كاربران، در غیر این صورت، توجه بیشتر به كارآیی، اثربخشی و رضایت ذهنی اساسی (یعنی سه مورد معیارهای قابلیت استفاده سنتی) داده می شود.
  • در طراحی وب سایت، تلفیق علایق ذینفعان مختلف: بازاریابی، برندسازی، طراحی بصری و قابلیت استفاده مهم بود. بازاریابی و برندسازی افراد برای ورود به دنیای تعاملی که قابلیت استفاده در آن مهم بود، لازم بودند. قابلیت استفاده افراد برای طراحی نیاز به بازاریابی، مارک تجاری و نیازهای زیبایی شناختی هنگام طراحی وب سایت نیاز داشتند. تجربه کاربر بستری را برای پوشش دادن منافع همه ذینفعان فراهم کرد: استفاده آسان از وب سایت ها، با ارزش و کارآمد بودن برای بازدید کنندگان. به همین دلیل است که چندین نشریه تجربه اولیه کاربر بر تجربه کاربر وب سایت متمرکز شده اند.

زمینه تجربه کاربر بیانگر گسترش حوزه قابلیت استفاده است تا شامل دیدگاه جامع درباره چگونگی احساس شخص نسبت به استفاده از یک سیستم باشد. تمرکز روی لذت و ارزش و همچنین عملکرد است. تعریف دقیق، چارچوب و عناصر تجربه کاربر هنوز در حال تحول است. تجربه کاربر از یک محصول تعاملی یا یک وب سایت معمولاً با تعدادی از روش ها از جمله پرسشنامه ها، گروه های متمرکز و سایر روش ها سنجیده می شود. این پرسشنامه آزادانه در دسترس (به چندین زبان موجود است) هستند که و به نام پرسشنامه تجربه کاربری (UEQ) شناخته می شود. Google Ngram Viewer استفاده گسترده از این اصطلاح را که از دهه 1930 شروع شده است نشان می دهد. " ماشین آلات " استفاده از این اصطلاح در رابطه با نرم افزار رایانه ای همچنین قبل از تاریخ نورمن را پیش می برد.

ویژگی های کاربردی UX

امروزه UX بخشی جدایی ناپذیر در طراحی هر سایت یا برنامه است. توجه به اهمیت آن در فرایند طراحی در راه موفقیت امری اجتناب ناپذیر است. هرچه مردم در مورد آن بیشتر فکر کنند و روی آن کار کنند، تعاریف متفاوتی نسبت به این پدیده ظاهر می شود. در اینجا ما شش تعریف محبوب برای Experience User را جمع آوری کردیم تا بتوانیم آنچه متخصصان در مورد ویژگی ها و نقش آن فکر می کنند را متمرکز کنیم. با تکیه بر این توضیحات عالی، سعی می کنیم افکار اصلی را درگیر کار دیزاین UX کنیم.

کاربر خود را بشناسید.

تجربه کاربر (UX) بر داشتن درک عمیق از کاربران، آنچه نیاز دارند و برای آن ها ارزش دارد، توانایی ها و همچنین محدودیت های آنها است. همچنین اهداف تجاری و اهداف گروه مدیریت پروژه را در نظر می گیرد. بهترین شیوه های UX ارتقاء کیفیت تعامل کاربر با ادراک محصولات شما و سایر خدمات مرتبط را ارتقا می بخشد.

محصول را ساده و لذت بخش کنید.

اولین شرط تجربه کاربر نمونه، رفع نیازهای دقیق مشتری، بدون هیاهو و زحمت است. بعد از سادگی و ظرافت باید محصولاتی را تولید کند که لذت داشتن آن ها را برآورده سازد. تجربه واقعی کاربر فراتر از ارائه آنچه به گفته خود می خواهند یا ارائه ویژگی های چک لیستی به مشتریان ارائه می شود، نیست. برای دستیابی به تجربه کاربری باکیفیت در ارائه محصولات یک شرکت، باید خدمات چند رشته از جمله مهندسی، بازاریابی، طراحی گرافیکی و صنعتی و طراحی رابط را یکپارچه کنید.

هنر برنامه ریزی را تمرین کنید.

تجربه کاربری (UX) هنر برنامه ریزی برای طراحی یک محصول است به گونه ای که تعامل با محصول تکمیل شده تا حد ممکن مثبت باشد. طراحی تجربه کاربر به همه جنبه های درک یک محصول یا خدمات توسط کاربران می پردازد.

تجربه را با ارزش و پویا کنید.

تجربه كاربر درمورد چگونگی احساس شخص نسبت به استفاده از سیستم است. تجربه کاربری جنبه های تجربی، عاطفی، معنادار و ارزشمند تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) و مالکیت محصول را برجسته می کند، اما همچنین درک فرد را از جنبه های عملی مانند ابزار، سهولت استفاده و کارایی سیستم در بر می گیرد. تجربه کاربر ماهیت ذهنی دارد، زیرا مربوط به عملکرد، احساسات و افکار یک فرد در مورد سیستم است. تجربه کاربر پویا است زیرا با تغییر شرایط به مرور زمان تغییر می کند.

همیشه عنصر انسانی را در نظر بگیرید.

تجربه کاربر اینگونه است که شخص هنگام ارتباط با یک سیستم احساس می کند. این سیستم می تواند یک وب سایت، یک برنامه وب یا یک نرم افزار دسکتاپ باشد و در متن های مدرن، به طور کلی توسط نوعی تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) مشخص می شود.

به یاد داشته باشید که جزئیات مهم است.

Experience User هر آنچه برای کاربران شما اتفاق می افتد در هنگام تعامل با مشاغل یا سازمان شما از طریق وب سایت، برنامه یا ارتباطات آنلاین است. این شامل همه چیزهایی است که آنها می بینند، می شنوند و انجام می دهند و همچنین واکنش های عاطفی آنها می شود.

تفاوت بین UI و UX

تفاوت بین یو ای و یو ایکس

UI و UX همیشه با هم همپوشانی دارند. به زبان ساده، طراحی UX به طراحی تجربه کاربر اشاره دارد و طراحی UI به طراحی رابط کاربری اشاره دارد. آنها در طراحی محصول رابطه تنگاتنگی دارند اما نقش های مختلفی را ارائه می دهند. از نظر کارایی، UX این است که چیز ها چگونه به نظر می رسند و UI نحوه انجام کار است. UX یک فرایند است، در حالی که UI قابلیت تحویل آن فرایند است. اما مردم به راحتی تمایل دارند که این دو رابطه‌ای همزیستی داشته باشند.

تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) برخی از اصطلاحات اشتباه و سوء استفاده قرار گرفته در حوزه ما هستند. UI بدون UX مانند نقاشی روی بوم بدون فکر است. تجربه عالی محصول با UX و به دنبال آن UI آغاز می شود. هر دو برای موفقیت محصول ضروری هستند.

در حالی که UX به جنبه های کلی یک نام تجاری و تجربه محصول می پردازد، UI (فن آوری برای "رابط کاربری" صحبت می کند) را می توان به عنوان زیرمجموعه ای از تصویر UX بزرگتر یا تعارف درک کرد. همانطور که از نام آن پیداست، طراحی UI اصول UX را در نظر گرفته و آنها را بطور اختصاصی در رابط محصول (منوی وب سایت یا برنامه برنامه، چیدمان روی صفحه، نقشه سایت، قرار دادن فرم و غیره) اعمال می کند. به دلیل این تمرکز، طراحی UI بیشتر شبیه به کارهای سنتی طراحی وب یا گرافیک است.

UX Design چیست؟

دیزاین تجربه کاربر(UXD ،UED یا XD) فرایند افزایش رضایت کاربر از یک محصول از طریق بهبود قابلیت استفاده، قابلیت دستیابی و مطلوبیت ارائه شده در تعامل با یک محصول است. طراحی تجربه کاربر شامل تعامل سنتی انسان و رایانه (HCI) است و با پرداختن به همه جوانب یک محصول یا خدمات، آنگونه که توسط کاربران درک می شود، آن را گسترش می دهد. XD تمرین طراحی محصولات، فرآیندها، خدمات، رویدادها و محیط هایی با تمرکز بر کیفیت تجربه کاربر و راه حل های مرتبط با فرهنگ است. طراحی تجربه توسط یک رشته طراحی واحد هدایت نمی شود. در عوض، به یک دیدگاه متقابل نظم و انضباط نیاز دارد که جنبه های مختلفی از نام تجاری / تجارت / محیط / تجربه را از محصول ، بسته بندی و محیط خرده فروشی گرفته تا لباس و نگرش کارمندان در نظر بگیرد. طراحی تجربه به دنبال توسعه تجربه یک محصول، خدمات و یا رویداد در کنار هر یا همه ابعاد زیر است:

  • مدت زمان (شروع، انجام دادن، نتیجه گیری و ادامه)
  • شدت (رفلکس، عادت، نامزدی)
  • وسعت (محصولات، خدمات، مارک ها، نامگذاری ها، کانال ها / محیط / تبلیغ و قیمت)
  • تعامل (منفعل، فعال، تعاملی)
  • ماشه ها (همه احساسات انسانی، مفاهیم و نمادها)
  • اهمیت (معنی، وضعیت، احساسات، قیمت و عملکرد)

نرم افزار های UX Design

در لیست زیر برخی از بهترین نرم افزار های UX آورده شده است:

  • Adobe XD
  • Sketch
  • Balsamiq
  • Framer
  • Axure RP
  • .Zeplin, Inc
  • Studio XID
  • Optimizely
  • Affinity Designer
  • User Testing
  • Handrail
  • UserZoom
آیا این نوشته را دوست داشتید؟
packt-figma-for-digital-product-design

آموزش Figma برای طراحی محصولات دیجیتال


این دوره پر از فعالیت های سرگرم کننده است که در آن می توانید در حالی که با محیط Figma بیشتر آشنا می شوید، پروتوتایپ خود را طراحی کنید. اگر می خواهید پ...

1400/03/24 181 بازدید
packt-ux-design-for-beginners-learn-user-behavior-and-psychology

طراحی UX برای مبتدیان: یادگیری رفتار و روانشناسی کاربر


این دوره اصول، مفاهیم اساسی و الگوهای رفتاری انسانی را هنگام استفاده از وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه به شما ارائه می دهد تا بتوانید محصولات دیجی...

1400/02/17 723 بازدید
packt-ux-design-process-simplified-from-user-research-to-usability

فرآیند طراحی UX ساده شده از تحقیق کاربر تا قابلیت استفاده


این دوره پروژه محور، با معرفی پروژه ای که در طول دوره روی آن کار خواهید کرد، شروع می شود و هر چقدر که پیش می روید مفاهیم آن را می فهمید. هدف شما ایجاد...

1400/02/08 624 بازدید
udemy-complete-web-and-mobile-designer-in-2021-ui-ux-figma-more

دوره کامل طراح موبایل و وب در 2021 - Figma ،UI/UX


در سال 2021 طراح شوید! طراح مستر موبایل و وب شوید و رابط کاربری + تجربه کاربری طراحی UI / UX)، HTML و CSS) را فرا بگیرید. بیاموزید که به طور همزمان یک...

1399/12/15 2951 بازدید زیرنویس دارد
linkedin-user-experience-ux-for-non-designers

آموزش تجربه کاربری (UX) برای غیر طراحان


این دوره اصول طراحی تجربه کاربر را از دیدگاه یک غیرطراح که نیاز به همکاری با تیم ها، استودیوها و پروژه های UX دارد، آموزش می دهد. مدرس دوره، Tom Green...

1399/12/12 904 بازدید زیرنویس دارد
linkedin-ux-deep-dive-usability-testing

بررسی عمیق UX: تست کاربردپذیری


در این دوره می توانید یاد بگیرید که از کدام نوع تست ها - از راه دور یا به صورت حضوری، تعدیل شده یا تعدیل نشده، مبتنی بر کار یا بدون ساختار - برای انوا...

1399/12/08 940 بازدید
pluralsight-swiftfest-boston-19-voiceover-on

کنفرانس SwiftFest Boston '19: فعال کردن Voiceover


در دنیایی که غرق تجربه کاربری شده ایم، چقدر به ارائه تجربه برای کاربرانی که دارای نقص بصری هستند، فکر می کنیم؟ در این کنفرانس، Leena Mansour یافته های...

1399/11/13 319 بازدید
pluralsight-play-by-play-prototyping-ux-solutions-in-salesforce-with-playgrounds-and-lightning-web-components

دوره Play by Play: پروتوتایپ راهکارهای UX در Salesforce با Playgrounds و Lightning Web Components


در این دوره، Hughes و Don Robins در مورد نحوه انتقال پروتوتایپ های ایجاد شده با Kit Salesforce Design System Starter Kit در Composite" Lightning Web C...

1399/11/01 514 بازدید
skillshare-user-experience-design-essentials-adobe-xd-ui-ux-design

ضروریات طراحی تجربه کاربری - طراحی UI و UX با Adobe XD


در این دوره Adobe XD را بطور کارآمد و جامع یاد بگیرید. XD ابزاری برای طراحی فوق العاده است که توسط متخصصان صنعت برای تولید محصولاتی با کیفیت و کاربردی...

1399/10/07 4812 بازدید
pluralsight-angular-denver-19-dark-patterns-in-ui-what-not-to-do-to-your-users

دوره Denver '19 انگولار: الگوهای Dark در رابط کاربری: کارهایی که نباید برای کاربران خود انجام دهید


در این دوره، Alyssa Nicoll برخی از الگوهای واضح و برخی از الگوهای نه چندان واضح را که به صورت آنلاین برای دستکاری کاربران استفاده می شود، بررسی می کند...

1399/09/28 701 بازدید
pluralsight-twelve-spins-on-user-experience-codemash

دوازده نکته درباره تجربه کاربری: CodeMash


در این دوره، Keith Instone دوازده چرخش در UX را به اشتراک می گذارد تا بتوانید در مورد آن ارتباط بهتری برقرار کنید. دوازده چرخش UX می تواند در تلفیق UX...

1399/09/18 738 بازدید
pluralsight-ux-research-analysis

تحلیل تحقیقات تجربه کاربری (UX)


شما در این دوره، می آموزید که چگونه تحقیقات کاربر و تحلیل داده ها را برای بهبود تجربه کاربری در وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل انجام دهید. ابتدا یاد...

1399/09/10 1026 بازدید زیرنویس دارد
pluralsight-ux-strategy-fundamentals

اصول استراتژی تجربه کاربری (UX)


شما در این دوره، خواهید آموخت که چگونه طراحی تجربه کاربر می تواند تجربه مشتری را شکل دهد. ابتدا، عناصر سازنده تعریف استراتژی UX را کشف خواهید کرد. سپس...

1399/09/09 1243 بازدید زیرنویس دارد
pluralsight-the-ux-of-configuration-files-codemash

تجربه کاربری فایل های پیکربندی: CodeMash


در این جلسه، Eemeli Aro این موارد را بررسی خواهد کرد: JSON5 ،YAML و TOML چقدر خوب با یکدیگر کار می کنند و چه چیزهای دیگری وجود دارد؟ ابزارهای مرتبط با...

1399/09/04 590 بازدید
pluralsight-ux-user-testing

تست کاربری UX


شما در این دوره، دانش بنیادی درباره برگزاری جلسات تست کاربر را خواهید آموخت. ابتدا یاد می گیرید که چگونه طرحی را برای تست کاربر خود توسعه دهید. سپس، ت...

1399/09/04 996 بازدید
linkedin-interaction-design-structure

آموزش طراحی تعامل: ساختار


در این دوره، Diane Cronenwett به نقش ساختار در طراحی تعاملی می پردازد. او توضیح می دهد که چگونه فرآیند تعریف ساختار پروژه به طراحان کمک می کند تا تصوی...

1399/08/23 809 بازدید زیرنویس دارد
skillshare-mobile-app-design-from-scratch-with-sketch-3-part-3-ui-design-advanced

آموزش طراحی اپلیکیشن موبایل از ابتدا با Sketch 3 - بخش 3 - (طراحی پیشرفته UI)


در قسمت 3 از دوره طراحی اپلیکیشن موبیل با Sketch 3 شما می آموزید که درک عمیق تری از UI سفارشی بدست آورید. تکنیک های پیشرفته Sketch را خواهید آموخت. هم...

1399/07/07 837 بازدید
skillshare-mobile-app-design-from-scratch-with-sketch-3-part-2-ui-design-basics

آموزش طراحی اپلیکیشن موبایل از ابتدا با Sketch 3 - بخش 2 - (مبانی طراحی UI)


در قسمت 2 با اصول طراحی UI سروکار خواهیم داشت تا بتوانید در طراحی اپلیکیشن موبایل خود طراحی رابط کاربری را نیز اعمال کنید. ما می آموزیم که چگونه از Sk...

1399/07/07 759 بازدید
pluralsight-prototyping-techniques-for-ux-design

آموزش تکنیک های ساخت پروتوتایپ برای طراحی UX


شما در این دوره، مزایای ساخت پروتوتایپ را بررسی خواهید کرد و مراحل ایجاد را مرحله به مرحله پیش می برید. ابتدا روش های مختلف تست را کشف خواهید کرد. سپس...

1399/07/06 1460 بازدید
pluralsight-prototyping-your-ux-design-in-react

آموزش ساخت پروتوتایپ طراحی UX در React


شما در این دوره، نحوه انتقال از یک طرح ساده UX به یک پروتوتایپ فعال که می توانید در اختیار کاربران قرار دهید را می آموزید. از طریق تکنیک های ساده ارائ...

1399/07/03 1939 بازدید