آنچه در این صفحه میخوانید:
معرفی ZBrush
نرم افزار Zbrush در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت Pixologic معرفی و در سال 2002 منتشر شد. Zbrush نرم افزار مجسمه سازی و نقاشی دیجیتال است که در صنعت 3D با ویژگی های قدرتمند و گردش کارهای بصری انقلابی برپا کرده است. ZBrush با توانایی ساخت میلیارد مدل به شما اجازه می دهد تا تنها با تخیل خود محدودیت ایجاد کنید. منوها در ZBrush با هم در روش غیر خطی و بدون حالت کار می کنند. این باعث تعامل مدل های 3D، تصاویر 2D و pixol های 2.5D در روش های جدید و منحصر به فرد می شود. ZBrush تمام ابزارهای لازم برای تسریع طراحی 2D یا 3D را در اختیار می گذارد. می توانید به صورت مستقیم در ZBrush افکت های جوی و نورپردازی ایجاد کنید. با گزینه های بسیار قدرتمند export، می توانید به راحتی مدل خود را برای چاپ سه بعدی یا استفاده از هر برنامه دیجیتالی دیگر آماده کنید. کاربران ZBrush، می توانند میلیون ها مدل را شکل دهند و نگران خرید کارتهای گرافیکی گران قیمت نباشند. به همین دلیل است که ZBrush توسط همه هنرمندان هنری و استودیوهای اصلی فیلم و بازی مورد استفاده قرار می گیرد. با این نرم افزار می توان به راحتی، درکمترین زمان ممکن، بهترین و کاملترین و با کیفیت ترین جزییات را به مدل افزود. علاوه بر این، استفاده در تکسچرینگ در ساخت بازی یکی از کاربرد های دیگر آن است.
ویژگی های ZBrush
ZBrush دارای ویژگی های بسیاری برای کمک به مجسمه سازی مدل ها و مش ها است.
برس های سه بعدی
دانلود اولیه ZBrush با سی برس براق مجسمه ای سه بعدی همراه و در دسترس است. هر برس دارای ویژگی های منحصر به فرد و همچنین کنترل کلی سختی، شدت و اندازه است. Algment برای ایجاد الگوی یا شکل خاص استفاده می شود و بافت نیز از ویژگی های قابل ویرایش قلم مو است.
چند رنگ
Polypainting به کاربران امکان می دهد بدون نیاز به تعیین نقشه اولیه ابتدا با اضافه کردن رنگ به طور مستقیم به چند ضلعی ها، روی سطح جسم نقاشی کنند.
تصویر
ZBrush همچنین قابلیت ترسیم در 2.5D را دارد و برای آن منظور چندین برس دارد. پیکسلی که هنگام ترسیم یا تصویربرداری در 2.5D ترسیم شده است، حاوی اطلاعات مربوط به اطلاعات مربوط به رنگ، عمق، ماده، موقعیت و اطلاعات مربوط به نور است.
انتقال
ZBrush همچنین از دیگر ویژگی های مشابه انیمیشن اسکلتی در سایر برنامه های سه بعدی برخوردار است. ویژگی transpose به کاربر اجازه می دهد تا بخشی از مدل را جدا کرده و بدون نیاز به انیمیشن اسکلتی آن را مطرح کند.
ZSpheres
کاربر می تواند مش پایه را با توپولوژی یکنواخت ایجاد کند و سپس با شروع استخراج بیشتر "ZSpheres" تا زمانی که شکل اصلی مدل مورد نظر ایجاد شود، آن را به مدل مجسمه ساز تبدیل کند.
GoZ
معرفی شده در ZBrush 3.2 OSX ،GoZ به طور خودکار راه اندازی شبکه سایه بان برای نقشه های عادی، جابجایی و بافت مدل های سه بعدی در برنامه های دارای قابلیت GoZ را انجام می دهد. با ارسال مش به ZBrush ،GoZ به طور خودکار جزئیات با وضوح بالای موجود را به شبکه ورودی وارد می کند. GoZ مراقبت از عملیاتی نظیر اصلاح نقاط و سفارش چند ضلعی ها را بر عهده خواهد داشت. مش به روز شده بلافاصله برای جزئیات بیشتر، استخراج نقشه و انتقال به هر برنامه دیگری که مجهز به GoZ است آماده می باشد.
بهترین پیش نمایش ارائه شده
همچنین مجموعه کاملی از رندرها وجود دارد که به عنوان بهترین پیش نمایش ارائه دهنده ارائه می شود، که امکان استفاده از نقشه های کامل 360 درجه محیطی را برای صحنه های نور با استفاده از تصاویر HDRI فراهم می کند. BPR شامل سیستم ,ویرایش نور جدید به نام LightCaps است. با استفاده از آن، نه تنها می توانید نحوه قرارگیری چراغ های صحنه را در اطراف مدل تنظیم کنید، بلکه محیط هایی را نیز بر اساس آن ایجاد می کنید که HDRI بعداً ارائه می شود. همچنین امکان تنظیم مواد را در زمان واقعی فراهم می کند. خواص مواد مانند پراکندگی زیرسطحی همانند بازتاب های محیطی و خط اسکن پشتیبانی می شوند. BPR همچنین شامل مجموعه ای از فیلترهای داخلی است که می تواند در real-time مورد استفاده قرار گیرد تا جلوه های چشمگیر و اصلاحاتی ایجاد شود بدون اینکه حتی برنامه ویرایش عکس دیگر را امتحان کنید.
DynaMesh
این به ZBrush اجازه می دهد تا به سرعت مدل جدید با توزیع چند ضلعی یکنواخت تولید کند، تا توپولوژی مدل ها را بهبود ببخشد و کشش چند ضلعی را از بین ببرد.
فیبر مش
Fibermesh از ویژگی هایی است که به کاربران امکان می دهد الیاف چندضلعی را از مدل های خود بیرون بیاورند یا اقلام مختلف گیاه شناسی را تهیه کنند. همچنین روشی برای ویرایش مقادیر زیادی از چند ضلعی ها به طور هم زمان با برس ها است.
ZRemesher
این سیستم توپولوژی خودکار است که قبلاً QRemesher نامیده می شد و براساس مش اصلی توپولوژی جدید ایجاد می کند. توپولوژی جدید به طور کلی تمیزتر و یکنواخت تر است. این فرایند همچنین می تواند توسط کاربر هدایت شود تا توپولوژی جدید منحنی های موجود در مدل را دنبال کند و جزئیات بیشتری را در مناطق مشخص حفظ کند.
Shadowbox
Shadowbox به کاربر اجازه می دهد تا سیلوی خشن از آنچه را که می خواهد مدل کند را بر روی جعبه مجازی بکشید. در real-time، هرگونه تغییر در نقشه ها بر روی مدل سه بعدی اعمال می شود، که بر روی آن می توانید جزئیات بیشتر اعمال شود. از این ویژگی می توان برای مدل سازی سطح سخت استفاده کرد.
کاربرد ZBrush
از آنجا که ZBrush برای ایجاد مدل های سه بعدی با وضوح بالا برای فیلم ها، بازی های ویدئویی و جلوه های ویژه استفاده می شود، شانس بسیار زیاد است که شما چیزی را دیدید که ویژگی های هنری ساخته شده در برنامه را ببینید. ZBrush ابزاری رایج برای استودیوهای حرفه ای فیلم و بازی های ویدئویی در سراسر جهان است. هنرمندان ZBrush همچنین در آموزش عالی، بازاریابی و هر کجا که تقاضا برای انیمیشن های سه بعدی سطح بالا و جلوه ها وجود داشته باشد، اشتغال دارند.
اکثر بازی های AAA در رایانه های شخصی و کنسول ها از ZBrush در پایپ لاین انیمیشن خود استفاده می کنند. با استفاده از ZBrush استودیوهای بازی امروز می توانند جزئیات بیشتری را در شخصیت های ثانویه قرار دهند و دنیای مفصلی را ایجاد کنند بدون اینکه به زمان توسعه اضافه شود. بازی هایی مانند "God of War" و "Assassins Creed" از این ویژگی های ZBrush بهره مند شده اند. یکی از بهترین آموزشگاه های هنر مفهومی در جهان، دانشکده طراحی FZD، تنها 2 برنامه مورد نیاز برای مطالعه هنر مفهوم دارد: فتوشاپ و ZBrush. شما می توانید این موضوع را در بخش ثبت نام آنها تحت "هزینه تجهیزات" مشاهده کنید. کسانی که هنر مفهومی را فرا می گیرند و فارغ التحصیل FZD با مدرک هنری سرگرمی هستند، فقط از آن دو برنامه استفاده می کنند. این واقعاً در مورد تأثیر این نرم افزار در دنیای بازی چیزهای زیادی می گوید.
اما ZBrush در بین استودیوهای فیلم نیز محبوب است و حتی به دلیل انقلابی در جلوه های ویژه، جایزه آکادمی نیز دریافت کرد. سهولت استفاده به هنرمندان این امکان را می دهد تا دیدگاه کارگردان را در روزها یا حتی در ساعت ها به زندگی بیاورند، زمان توسعه را کاهش دهند و نتایج را بهبود بخشند. از آنجا که حاوی ترکیبی از جدیدترین هنرهای نقاشی دو بعدی و ابزارهای مجسمه سازی سه بعدی است، ZBrush مسابقه عالی برای هنرمندان مفهومی است. با استفاده از برس های داخلی که از رسانه های دنیای واقعی و ابزارهای مدل سازی پویا تقلید می کنند و به شما امکان می دهند اشیاء را در real-time شکل دهید، نمی توان درک کرد که چرا ZBrush اینقدر محبوب است. هنرمندان می توانند در مدل های خود سطحی از جزئیات را بدست آورند و این برنامه عالی برای پایان بازی یا فیلم است. جزئیاتی مانند منافذ پوستی یا پاهای کلاغ را می توان با سهولت نسبی وارد سطح جسم سه بعدی کرد. فیلم هایی مانند Star Trek ،Lord of the Rings ،Rango و Pirates of the Caribbean از ZBrush استفاده کرده اند تا بازی زنده با جلوه های مجازی را به تجربه بی نظیر تبدیل کنند.
با وجود محبوبیت گسترده آن، ZBrush به اندازه کافی برای استودیوهای کوچک و هنرمندان مستقل نیز مقرون به صرفه است. از زمان ورود به صحنه بیش از یک دهه پیش، ZBrush کاملاً خود را به عنوان قطعه اصلی نرم افزار در جهان انیمیشن سه بعدی محکم کرده است. به راحتی پیشرفته ترین نرم افزار مجسمه سازی موجود در بازار و واقعاً استاندارد صنعت است. هنرمندانی که حرفه ای در زمینه انیمیشن، طراحی بازی، مدل سازی سه بعدی یا جلوه های ویژه را دنبال می کنند، خردمندانه می باشند که مهارت های مجسمه سازی خود را زودتر توسعه دهند.