آموزش OpenGL

دسته بندی: آموزش ساخت بازی

معرفی OpenGL

Open Graphics Library به اختصار OpenGL، رابط برنامه استاندارد (API) صنعت کامپیوتر برای تعریف تصاویر 2 بعدی و3 بعدی است.

پیش از OpenGL، هر شرکتی که برنامه کاربردی گرافیکی را توسعه می داد، به طور معمول مجبور بود قسمت گرافیکی آن را برای هر پلتفرم سیستم عامل بازنویسی کند و باید از سخت افزار گرافیکی نیز آگاهی می داشت. با استفاده از OpenGL، یک برنامه می تواند اثرات مشابهی را در هر سیستم عاملی با استفاده از هر آداپتور گرافیکی OpenGL ایجاد کند.

OpenGL مجموعه ای از دستورات یا عملکرد هایی که بلافاصله اجرا شدند را مشخص می کند. هر دستور منجر به یک عمل رسم یا باعث ایجاد جلوه های ویژه می شود. لیستی از این دستورات را می توان برای اثرات تکراری ایجاد کرد.

OpenGL مستقل از ويژگي هاي هر سيستم عامل است، اما روال هاي خاصی را براي هر سيستم عاملي که OpenGL را قادر مي سازد تا در محيط ويندوز آن سيستم کار کند، فراهم مي کند. OpenGL همراه با تعداد زیادی از توانایی های داخلی ساخته شده توسط API می باشد. اینها شامل حذف سطح پنهان، ترکیب آلفا (شفافیت)، ضد تابش، نقشه برداری بافت، عملیات پیکسل، مشاهده و مدل سازی تغییرات و اثرات اتمسفری (مه، دود و مه) است.

سیلیکون گرافیک، سازنده ی ایستگاه های کاری گرافیکی پیشرفته، توسعه OpenGL را آغاز کرد. شرکت های دیگری که در مجتمع صنعت معماری در نظر گرفته اند عبارتند از: DEC، اینتل، آی بی ام، مایکروسافت و سان مایکروسیستمز. هیچ هزینه ای (به غیر از یادگیری) برای توسعه یک برنامه با استفاده از API OpenGL وجود ندارد. مایکروسافت به طور رایگان کتابخانه های OpenGL را برای سیستم های ویندوز خود ارائه می دهد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز