آموزش روانشناسی

در این بخش می خوانید:

معرفی و تاریخچه روانشناسی

آیا به این موضوع علاقه دارید که چرا مردم آنگونه فکر می کنند، احساس می کنند و رفتار می کنند؟ اگر چنین است، شما به علم روانشناسی علاقه مند هستید. در دوره های روانشناسی، تمرکز بر تحقیقات اخیر و کاربرد اصول روانشناسی در موقعیت های روزمره است.

روانشناسی مطالعه علمی ذهن و رفتار یا نحوه تفکر، احساس و رفتار افراد است. رشته روانشناسی شامل رشته ها و زیرشاخه های مختلف تحصیلی از جمله رشد کودک، بهره وری در محل کار و روانشناسی توانبخشی است. درک انواع روانشناسی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا مراجعه به روانشناس بهترین قدم بعدی برای شما یا یکی از عزیزانتان است یا خیر.

روانشناسی در قرن بیست و یکم رشته بالینی به ظاهر ثابتی نیست که ممکن است در دبیرستان درباره آن یاد گرفته باشید. اکنون تمرکز قابل توجهی بر "ذهنیت" و ماهیت انعطاف پذیر تجربیات ما وجود دارد. وقتی درک کنیم طرز فکر ما چگونه کار می کند، می توانیم بر رفتار خود تأثیر بگذاریم. همچنین تأکید بیشتری بر این است که چگونه اصول روانشناسی می تواند به شما در بهبود زندگی روزمره کمک کند، از جمله اینکه چگونه درک ادراکات شما می تواند به شما در درک بهتر جهان یاری رساند.

انسان ها بی نهایت جذاب هستند. سازمان اجتماعی ما، ادراکات ما از جهان، گستره عاطفی و افکار درونی ما، همگی معنای انسان بودن را مشخص می کنند. رشته روانشناسی همیشه مطالعه علمی فرآیندها و رفتارهای ذهنی بوده و به ما کمک می کند تا خود و دنیای اطراف خود را درک کنیم، چگونه فکر می کنیم، احساس می کنیم و به یاد آوریم. چرا همانطور که انجام می دهیم رفتار می کنیم؟ و مهمتر از همه، آیا راهی وجود دارد که بتوانیم ذهن خود را برای بهبود زندگی خود تربیت کنیم؟ آنچه در زمینه روانشناسی جدید است این است که بسیاری از پاسخ ها به این سؤالات به خوبی درک می شوند.

روانشناسان دارای مدرک دکترا در روانشناسی بالینی می توانند اختلالات روانی را تشخیص دهند اما نمی توانند برای درمان این اختلالات دارویی تجویز کنند.

پزشکان و متخصصان سلامت روان که از روانشناسی در کارهای روزمره خود استفاده می کنند عبارتند از:

  • روانپزشکان می توانند روان درمانی ارائه دهند و دارو تجویز کنند.
  • پزشکان بهداشت روان درمانگران دارای مجوز هستند که دارو تجویز نمی کنند.
  • مشاوران مدرسه و مربیان دوران کودکی از دانش روانشناسی خود برای کمک به کودکان و نوجوانان استفاده می کنند.
  • مددکاران اجتماعی بالینی برای ارزیابی سلامت روان و توسعه برنامه های بهبودی که شامل ارجاع به منابع جامعه است، آموزش می بینند.

چهار هدف اصلی روانشناسی عبارتند از: توصیف رفتار (آنچه اتفاق افتاد)، توضیح رفتار (چرا اتفاق افتاد)، پیش بینی رفتار (اگر چه اتفاقی می افتاد) و تغییر یا کنترل رفتار (دفعه بعد چه کاری می توانیم انجام دهیم).

روانشناسی به این دلیل مهم است که رفتار انسان را توضیح می دهد یا اینکه چرا ما کارهایی را انجام می دهیم. همچنین می توان از آن برای کمک به افراد و سازمان ها برای ایجاد تغییرات دلخواه و برتری در بهره وری و عملکرد استفاده کرد.

روانشناسی واقعاً یک علم بسیار جدید است و بیشتر پیشرفت‌ها در حدود 150 سال گذشته اتفاق افتاده است. با این حال، ریشه آن را می توان به یونان باستان، 400 تا 500 سال قبل از میلاد ردیابی کرد.

روانشناسی تاکید یک تاکید فلسفی بود و متفکران بزرگی مانند سقراط (470 قبل از میلاد - 399 قبل از میلاد) بر افلاطون (428/427 قبل از میلاد - 348/347 قبل از میلاد) تأثیر گذاشتند که به نوبه خود بر ارسطو (384 قبل از میلاد - 322 قبل از میلاد) تأثیر گذاشت.

شاخه های روانشناسی

روانشناسی در هشت حوزه سازماندهی شده است که برای بررسی جنبه های حیاتی مغز و رفتار انسان کار می کند.

علوم اعصاب رفتاری

  • عوامل موثر بر انعطاف پذیری مغز و رفتار از طریق رشد و بزرگسالی
  • بیولوژی و عملکرد هیپوکامپ
  • استرس و مغز
  • نوروژنز و انعطاف پذیری مغز در طول عمر
  • تفاوت های مربوط به جنسیت در عملکرد مغز
  • تنظیم غدد درون ریز و ایمنی مغز و رفتار
  • عصب‌ شناسی کنترل شناختی

روانشناسی بالینی

  • درمان اختلالات خلقی و شخصیتی با استفاده از درمان های شناختی رفتاری
  • پاسخ‌ های رفتاری زیستی به تشخیص و درمان سرطان
  • آزمایش و انتشار درمان های روانشناختی برای بیماران سرطانی
  • سازگاری روانی و رفتاری با مشکلات مزمن سلامت
  • تأثیر ورزش بر عملکرد روانی و شناختی
  • نوروپلاستیسیتی در پیری سالم و اختلالات عصبی
  • ذهن آگاهی و عملکرد شناختی در سالمندان

روانشناسی شناختی

  • رویکردهای تجربی، تصویربرداری مغز و مدل‌ محور برای ادراک، حافظه، تصمیم‌ گیری، عمل و زبان
  • مدل سازی پردازش تصمیم در حافظه، ادراک، شمارش
  • چگونه سیستم های بصری ما درک پایدار ما را از جهان ایجاد می کنند؟
  • تصویربرداری عصبی (fMRI) به بررسی چگونگی ارزش گذاری و انتخاب چیزها می پردازد.
  • ایجاد مدل های شبکه ای قابل قبول بیولوژیکی از شناخت انسان
  • چگونه توجه خود را در کارهای پیچیده کنترل می کنیم؟
  • چگونه سیستم شنوایی چالش های درک زبان گفتاری را حل می کند؟

علم روانشناسی تصمیم گیری

  • چگونه فرآیندهای شناختی، عاطفی و اجتماعی بر قضاوت و انتخاب تأثیر می گذارند؟
  • چگونه اعداد (توانایی عددی) بر تصمیم گیری های دنیای واقعی تأثیر می گذارد؟
  • چگونه مغز ارزش ها و باورهای ذهنی را نشان می دهد؟
  • نقش نگرش ها در قضاوت و انتخاب عددی
  • چگونه می توان خودکنترلی را بهبود بخشید؟
  • نحوه تفسیر و ادغام اطلاعات در تصمیم گیری
  • مدل سازی تصمیم گیری در پیری و زوال شناختی

روانشناسی رشد (روانشناسی تکوینی یا روان‌شناسی تحولی)

  • تغییر یادگیری و رشد در شناخت، رفتار و مغز
  • تأثیرات ژنتیکی و محیطی بر مغز و رفتار
  • توسعه حافظه، طبقه بندی و استدلال
  • توسعه شناخت عددی و تفکر ریاضی
  • چگونه کودکان زبان را یاد می گیرند و از آن برای درک دنیای خود استفاده می کنند؟
  • چگونه کودکان در درک اجتماعی و اخلاقی خود فراتر از سطحی رشد می کنند؟

ناتوانی های ذهنی و رشدی

  • چگونه می توان سلامت و تندرستی را در کودکان و بزرگسالان دارای ناتوانی ذهنی، اختلالات طیف اوتیسم و سایر اختلالات عصبی رشدی بهبود بخشید؟
  • چگونه از اعضای خانواده افراد دارای معلولیت به بهترین شکل حمایت کنیم؟
  • چگونه بر نتیجه و سیر ناتوانی ذهنی، اختلال طیف اوتیسم و اختلالات عصبی رشدی مرتبط تأثیر بگذاریم؟
  • چگونه ابزارهای روان‌ شناختی ایجاد کنیم که ویژگی‌ های اصلی و مرتبط با ناتوانی ذهنی، اختلال طیف اوتیسم و سایر اختلالات عصبی رشدی را ارزیابی می‌ کنند؟
  • چگونه مشکلات رفتاری و عاطفی در کودکان و بزرگسالان دارای ناتوانی ذهنی، اختلال طیف اوتیسم و اختلالات عصبی رشدی مرتبط را درمان کنیم؟

روانشناسی کمی

  • توسعه، ارزیابی و بکارگیری روش‌های کمی جدید برای تجزیه و تحلیل داده‌ های روان‌ شناختی
  • کاربرد مدل های آماری در مسائل دنیای واقعی
  • مدل های بیزی شناخت انسان

روانشناسی اجتماعی

  • نگرش های خودکار و مشورتی: تأثیرات بر پردازش اطلاعات، قضاوت و رفتار
  • افزایش مشارکت زنان در رشته های STEM
  • چگونه انگیزه ها در تعاملات اجتماعی روابط، باورها، رفاه و سلامت را شکل می دهند؟
  • آنچه باعث رفتار اجتماعی می شود
  • اثرات سیستم ایمنی و داروهای ضد التهاب رایج (مانند تیلنول) بر احساسات، تصمیم‌ گیری‌ ها و رفتار اجتماعی
  • اینکه چگونه شباهت در فعالیت مغز در بین افراد، زمینه ساز شباهت در افکار، نگرش ها و باورها است.

تفاوت بین روانشناس و روانپزشک چیست؟

روانشناسان و روانپزشکان هر دو در زمینه سلامت روان کار می کنند، اما آموزش و رویکرد آنها متفاوت است.

روانشناسان معمولاً دارای مدرک دکترا در روانشناسی هستند و به ارائه درمان، انجام تحقیقات و اجرای آزمون های روانشناسی می پردازند.

روانپزشکان پزشکانی هستند که در زمینه سلامت روان تخصص دارند و می توانند برای مدیریت شرایط سلامت روان دارو تجویز کنند. آنها اغلب با موارد پیچیده تر و مواردی که نیاز به مدیریت دارویی دارند کار می کنند.

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود