آموزش WebGL

دسته بندی: آموزش طراحی وب

معرفی WebGL

WebGL (کتابخانه وب گرافیک) استاندارد جدیدی برای گرافیک 3D در وب است، برای طراحی گرافیک 2D و گرافیک 3D تعاملی طراحی شده است.

WebGL از کتابخانه OpenGLES 2.0 مشتق شده است که یک API 3D سطح پایین برای گوشی ها و سایر دستگاه های تلفن همراه است.

WebGL قابلیت های مشابهی از ES 2.0 (Embedded Systems) را فراهم می کند و بر روی سخت افزار گرافیکی مدرن 3D نیز اجرا می شود.

WebGL یک API JavaScript است که می تواند با HTML5مورد استفاده قرار گیرد. HTML5 دارای چندین ویژگی برای پشتیبانی از گرافیک های 3D مانند 2D Canvas، WebGL، SVG، تبدیل 3D CSS و SMIL است.

کد WebGL در تگ <<Canvas  نوشته شده است. این مشخصاتی است که به مرورگرهای اینترنتی امکان دسترسی به واحد پردازش گرافیکی (GPU) را در رایانه هایی که از آنها استفاده می شود، می دهد.

یکی از مهندسان نرم افزار آمریکایی صربستانی به نام ولادیمیر ووکیسویچ کار پایه ای آن را انجام داد و WebGL را ایجاد کرد. در سال 2007، ولادیمیر شروع به کار بر روی یک نمونه اولیه OpenGL برای عنصر Canvas سند HTML کرد. در ماه مارس سال 2011، Kronos Group WebGL را ایجاد کرد.

مزیت های WebGL

برنامه جاوا اسکریپت

برنامه های WebGL در جاوا اسکریپت نوشته می شوند. با استفاده از این برنامه ها می توانید به طور مستقیم با دیگر عناصر سند HTML ارتباط برقرار کنید. همچنین می توانید از دیگر کتابخانه های جاوا اسکریپت (مانند جی کوئری) و تکنولوژی های HTML برای غنی سازی برنامه WebGL استفاده کنید.

افزایش پشتیبانی با مرورگرهای موبایل

WebGL همچنین از مرورگرهای موبایل مانند Safari iOS، مرورگر Android و Chrome for Android پشتیبانی می کند.

منبع باز

WebGL منبع باز است. شما می توانید به کد منبع کتابخانه دسترسی پیدا کنید و بدانید که چگونه کار می کند و چگونه توسعه یافته است.

بدون نیاز به تدوین

جاوا اسکریپت نیمی از برنامه نویسی و نیمی از اجزای HTML را دربردارد. برای اجرای این اسکریپت نیازی به کامپایل فایل نیست. در عوض، شما می توانید به طور مستقیم با استفاده از هر مرورگر فایل را باز کنید و نتیجه را بررسی کنید. از آنجا که برنامه های WebGL با استفاده از جاوا اسکریپت توسعه می یابند، نیازی به کامپایل برنامه های WebGL نیز نیست.

مدیریت حافظه خودکار

جاوا اسکریپت از مدیریت حافظه خودکار پشتیبانی می کند. نیازی به ذخیره دستی حافظه لازم نیست. WebGL این ویژگی جاوا اسکریپت را به ارث می برد.

راه اندازی آسان

از آنجا که WebGL در HTML 5 یکپارچه شده است، نیازی به تنظیم اضافی نیست. برای نوشتن یک برنامه WebGL، تمام آنچه که شما نیاز دارید یک ویرایشگر متن و یک مرورگر وب است.

آیا این نوشته را دوست داشتید؟