آنچه در این صفحه می خوانید :
- معرفی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
- تاریخچه گوگل آنالیتیکس
- تکنولوژی گوگل آنالیتیکس
- محدودیت های گوگل آنالیتیکس
معرفی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
Google Analytics یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که توسط گوگل ارائه شده است و ترافیک وب سایت را ردیابی و گزارش می کند و در حال حاضر به عنوان پلتفرمی در Google Platform Market marketing است. گوگل این سرویس را در نوامبر 2005 پس از دستیابی به توسعه دهنده Urchin، راه اندازی کرد.
گوگل آنالیتیکس امکان بررسی و تحلیل ورودیها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیتهای کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه میکند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیر سایت قرار خواهد گرفت.
گوگل آنالیتیکس پرکاربردترین سرویس تجزیه و تحلیل در وب است و یک SDK را فراهم می کند که امکان جمع آوری داده های استفاده شده برنامه های iOS و Android معروف به Google Analytics را برای برنامه های تلفن همراه فراهم می کند.
در تاریخ 29 سپتامبر 2011، گوگل آنالیتیکس تجزیه و تحلیل Real Time را راه اندازی کرد و به کاربر این امکان را می دهد تا درباره بازدیدکنندگان در حال حاضر در سایت بینش داشته باشد.
گوگل آنالیتیکس به صورت پیش فرض ابزار قدرتمندی است اما زمانی می توانیم از همهی قدرت آنالیتیکس استفاده کنیم که این ابزار را با توجه به نیاز و اهداف کسب و کارمان سفارشی سازی کنیم. بسیار از امکانات گوگل آنالیتیکیس مانند Event ها (کلیک بر روی یک لینک، اضافه کردن محصول به سبد خرید، ارسال فرم و ...)، Goal ها، اطلاعات فروشگاه و امکان Enhanced Ecommerce Tracking و ویژگیهای دیگر به صورت پیش فرض فعال نیستند. ما می توانیم با اضافه کردن این امکانات و انجام تنظیمات مربوطه به دادههای بهتر و تمیزتر دست پیدا کنیم و از این داده ها به جهت بهبود کسب و کارمان استفاده کنیم.
تاریخچه گوگل آنالیتیکس
گوگل شرکت نرم افزاری Urchin را در ماه مارس ۲۰۰۵ به مالکیت خود درآورد. گوگل به فروش نرم افزار مستقل و قابل نصب Urchin WebAnalytics از طریق شبکه ای از فروشندگان ارزش افزوده تا زمان قطع در 28 مارس 2012 ادامه داد. نسخه Google-branded در نوامبر 2005 برای هرکسی که مایل به ثبت نام بود، رونمایی شد. با این حال، به دلیل تقاضای بسیار بالای سرویس، ثبت نام های جدید بمدت یک هفته بعد به حالت تعلیق می رفت. با افزودن ظرفیت به سیستم، گوگل شروع به استفاده از مدل دعوت نامه invitation-code از نوع قرعه کشی کرد. قبل از آگوست 2006، گوگل به عنوان اجازه دسترسی به سرور، دسته هایی از کدهای دعوت را ارسال می کرد. از اواسط آگوست 2006، این سرویس کاملاً در دسترس همه کاربران بوده است، خواه از آنها برای تبلیغات استفاده کنند یا خیر.
در آوریل 2011، گوگل از عرضه نسخه جدید Google Analytics با چند داشبورد، گزینه های گزارش سفارشی تر و طراحی رابط جدید خبر داد. این نسخه بعداً با برخی ویژگی های دیگر مانند آنالیز در زمان واقعی و نمودارهای جریان هدف به روز شد.
در اکتبر سال 2012 نسخه جدید گوگل آنالیتیکس با نام Universal Analytics اعلام شد. تفاوت های کلیدی موجود در نسخه های قبلی عبارتند از: ردیابی متقابل پلت فرم ، کد رهگیری انعطاف پذیر برای جمع آوری داده ها از هر دستگاه و معرفی سفارشی ابعاد و اندازه گیری های سفارشی.
در مارس 2016، گوگل Google Analytics 360 را منتشر کرد که یک مجموعه نرم افزاری است که در مورد بازده سرمایه گذاری و سایر شاخص های بازاریابی، تجزیه و تحلیل ارائه می دهد.Google Analytics 360 شامل محصولات اصلی به این شرح است :
Analytics ،Tag Manager ،Optimize ،Data Studio ،Surveys ، Attribution و Audience Center.
در اکتبر سال 2017 نسخه جدیدی از Google Analytics به نام Global Site Tag معرفی شد. هدف بیان شده آن اتحاد کردن سیستم برچسب زدن برای ساده کردن اجرای بود. در ژوئن سال 2018 ، گوگل Google Marketing Platform، مارک تبلیغاتی و تحلیلی آنلاین را معرفی کرد.
تکنولوژی گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس با تگ های صفحه پیاده سازی می شود. در این حالت با نام Google Analytics Tracking Code یا کد رهگیری Google Analytics که قطعه ای از کد JavaScript است که مالک وب سایت به هر صفحه وب سایت اضافه می کند. کد ردیابی هنگامی که مشتری صفحه را مرور می کند در مرورگر مشتری اجرا می شود (اگر جاوا اسکریپت در مرورگر فعال باشد) و داده های بازدید کننده را جمع می کند و آن را به عنوان بخشی از درخواست یک صفحه وب به سرور جمع آوری داده های گوگل ارسال می کند.
کد ردیابی یک فایل جاوا اسکریپت بزرگ را از سرور وب گوگل بارگیری می کند و سپس متغیرها را با شماره حساب کاربر تنظیم می کند. معمولاً به دلیل حافظه پنهان مرورگر نیازی به بارگیری این فایل نیست. فرض کنید حافظه پنهان در مرورگر فعال شده است، فایل را فقط در شروع بازدید بارگیری می کند. علاوه بر این، از آنجا که کلیه وب سایت هایی که گوگل آنالیتیکس را پیاده سازی می کنند از همان فایل اصلی Google استفاده می کنند، مرورگری که قبلاً از هر وب سایت دیگری که گوگل آنالیتیکس را اجرا کرده است بازدید کرده است، در حال حاضر این فایل را در دستگاه خود ذخیره کرده است. علاوه بر انتقال اطلاعات به سرور گوگل، کد رهگیری کوکی ها (اگر کوکی ها در مرورگر فعال هستند) را روی رایانه هر بازدید کننده تنظیم می کند.
گوگل آنالیتیکس بعد از نصب، یک کوکی در مرورگر کاربر برای وب سایت شما قرار خواهد داد. این کوکی به ردیابی تمام تعاملاتی که کاربر در وب سایت شما انجام می دهد، کمک می کند. وقتی یک کاربر وارد یک صفحه با کد ردیابی می شود، گوگل آنالیتیکس یک ID تصادفی و یکتا مرتبط با کوکی مرورگر کاربر تولید می کند. هر ID یکتا به عنوان یک کاربر جدید یکتا شناخته می شود. بنابراین وقتی یک ID جدید شناسایی می شود، آنالیتیکس آن را به عنوان یک کاربر جدید در نظر می گیرد. اما وقتی یک ID موجود شناسایی می شود آن را به عنوان یک کاربر برگشتی در نظر گرفته و اطلاعات مربوط به آن را ارسال می کند.
گوگل آنالیتیکس داده ها را در سه قسمت ABC طبقه بندی می کند:
- Acquisition :اکتساب یا Acquisition به نحوه دریافت ترافیک برای وب سایت اشاره دارد.
- Behavior :گزارش های رفتار یا Behavior درباره مشاهده کارهایی است که بازدیدکنندگان در سایت شما انجام می دهند. با استفاده از این گزارش ها می توانید به عملکرد محتوای سایت خود دسترسی پیدا کرده و تعیین کنید آیا بازدیدکنندگان بازخوردی که شما انتظار دارید را داشته اند یا خیر.
- Conversions : همه چیز در بخش Conversions گوگل آنالیتیکس مربوط به درک چگونگی تبدیل کاربران در وب سایت شما است که یک امر ضروری برای بهبود نرخ تبدیل می باشد.
محدودیت های گوگل آنالیتیکس
Google Analytics for Mobile Package allows Google به گوگل آنالیتیکس اجازه می دهد تا در وب سایت های تلفن همراه اعمال شود. بسته بندی موبایل حاوی کدهای رهگیری سمت سرور است که از زبان PHP، JavaServer Pages ، ASP.NET یا Perl برای زبان سمت سرور خود استفاده می کنند. با این وجود بسیاری از برنامه ها و برنامه های افزودنی برای فیلتر کردن تبلیغات مانند Adflock Firefox و NoScript و برنامه تلفن همراه Disconnect Mobile می توانند کد رهگیری گوگل آنالیتیکس را مسدود کنند. این مانع از ردیابی برخی ترافیک و کاربران می شود و منجر به ایجاد اختلال در داده های جمع آوری می شود. همچنین، شبکه های خصوصی مانند Tor مکان واقعی کاربر را پوشانده و داده های نادرست جغرافیایی را ارائه می دهند. بخش کوچکی از کاربران قابلیت جاوا اسکریپت مرورگر را فعال می کنند و یا این ویژگی را خاموش نمی کنند. این محدودیت ها، که عمدتا برنامه فیلتر تبلیغاتی است، می تواند تعداد قابل توجهی از بازدید کننده را برای جلوگیری از ردیاب، فراهم کند.
یکی از تأثیرات احتمالی در صحت داده ها ی کاربر حذف یا مسدود کردن کوکی های گوگل آنالیتیکس است. بدون تنظیم کوکی ها، Google Analytics نمی تواند داده ها را جمع کند. هر کاربر وب شخصی می تواند کوکی ها را که منجر به از بین رفتن اطلاعات آن بازدیدها برای کاربران گوگل آنالیتیکس است، مسدود یا حذف کند. صاحبان وب سایت می توانند کاربران را برای غیرفعال کردن کوکی ها، با استفاده از سایت از طریق ارسال خط مشی حفظ حریم خصوصی تشویق کنند. این محدودیتها بر اکثر ابزارهای تحلیلی وب که از برچسبهای صفحه (معمولاً برنامه های جاوا اسکریپت) تعبیه شده در صفحات وب برای جمع آوری داده های بازدید کننده استفاده می شوند، تأثیر می گذارند.
محدودیت دیگر Google Analytics برای وب سایت های بزرگ استفاده از نمونه گیری در تولید بسیاری از گزارش های آن است. برای کاهش بار روی سرورهای خود و پاسخی سریع به کاربران در پاسخ به درخواست آنها، گوگل آنالیتیکس گزارشات را برای 500000 جلسه یا session نمونه گیری تصادفی در سطح پروفایل برای محاسبات خود محدود می کند. در حالی که حاشیه خطا برای متریک بازدیدها نشان داده شده است، حاشیه خطا برای اندازه گیری های دیگر در گزارش های گوگل آنالیتیکس ارائه نشده است. برای بخشهای کوچک از داده ها، حاشیه خطا می تواند بسیار زیاد باشد.