آنچه در این صفحه می خوانید:
- معرفی اینستاگرام (Instagram)
- بازاریابی در اینستاگرام (Instagram Marketing)
- استراتژی های بازاریابی در اینستاگرام
- نکات بازاریابی در اینستاگرام
معرفی اینستاگرام (Instagram)
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر اشتراک گذاری عکس و فیلم است که متعلق به .Facebook،Inc می باشد و توسط Kevin Systrom و Mike Krieger ایجاد و در اکتبر 2010 به طور انحصاری در آی او اس (iOS) راه اندازی شد. پس از گذشت یک سال و نیم از آغاز فعالیت این شبکه، در آوریل 2012 نسخه ای برای دستگاه های اندروید منتشر شد و پس از آن یک رابط وب سایت با قابلیت محدود، برنامه Fire OS و برای تبلت ها و رایانه های ویندوز 10 ایجاد شد.
در این شبکه اجتماعی که افراد بسیاری را به خود جذب کرده است، روزانه شاهد اشتراک گذاری میلیون ها فیلم و عکس توسط کابران در حساب کاربری آن ها هستیم. حساب های کاربری و صفحات ایجاد شده در اینستاگرام، به دو صورت عمومی و یا خصوصی قابل تنظیم می باشد. لذا با توجه به محدودیت های ایجاد شده توسط شخص، پست های یک حساب توسط کابران عمومی یا با دنبال کنندگان از قبل تأیید شده قابل دستیابی خواهد بود. یکی از امکانات این شبکه اجتماعی، استفاده از برچسب ها و اطلاعات مکان می باشد که دسترسی به محتوای مورد نظر را ساده تر می کند. کاربران این شبکه اجتماعی می توانند محتوای موجود را بر اساس برچسب ها و مکان ها جستجو کرده و محتوای مورد علاقه خود را مشاهده کنند. علاوه بر این امکان تعامل میان کابران نیز وجود داشته و افراد می توانند علاقه و نظر خود را با دیگر کابران به اشتراک گذاشته و یا در صورت تمایل حساب های مورد علاقه را دنبال کنند.
بازاریابی در اینستاگرام (Instagram Marketing)
تا زمانی که فعالان اقتصادی و برندها به دنبال جذب مشتری بیشتر و در نتیجه درآمد بالاتری هستند نمی توانند فضای اینستاگرام را نادیده بگیرند. همان طور که بیان شد این شبکه اجتماعی دارای کابران بسیاری بوده و لذا به راحتی می توان در بستری که فراهم شده است اقدام به معرفی کسب و کار ها کرده و با تولید محتوای مناسب اینستاگرام، بازاریابی مناسبی را اعمال کرد.
طبق آمارهای اعلام شده بسیاری از کاربران، هنگام تصمیم گیری های خود برای خرید، انتخاب رستوران ها و کافی شاپ ها، فروشگاه ها و مراکز تفریحی از اینستاگرام و تجربیات به اشتراک گذاشته شده در آن استفاده می کنند. این شرایط اهمیت بازاریابی در اینستاگرام و توجه کسب و کارها به آن را نشان می دهد. با توجه به موارد ذکر شده می دانیم که اینستاگرام، فضای کاربری و کابران میلیونی و فعال آن بستری مناسب برای بازاریابی و جذب مشتری است. لذا شرکت ها و برندهای مختلف می توانند با فعالیت در این شبکه گسترده و تولید محتوای مناسب و جذاب برای کابران، اقدام به بازاریابی و جذب مشتری کنند. اما باید توجه داشت که پتانسیل بالای اینستاگرام بیشتر در رفتار کاربر و تعاملات با آن ها نهفته است تا تعداد کاربران! تمایل کاربران برای برقراری ارتباط با برندها و توجه به آن، نکته ای طلایی برای بازاریابی در اینستاگرام می باشد. به طوری که بسیاری از شرکت ها و فعالان بازار از این طریق بهره جسته و مزایای آن را با جذب مشتری و افزایش درآمد تجربه می کنند.
طبق آمارها:
- 70 درصد از کاربران اینستاگرام اعلام کرده اند که محصول یا خدمات مورد نظر را در اینستاگرام جستجو کرده اند.
- 62 درصد از کاربران برند مورد نظر را در اینستاگرام فالو کرده اند.
- تمام برندهای شناخته شده، با 4 درصد از فالوور های خود به طور منظم ارتباط برقرار می کنند!
استراتژی های بازاریابی در اینستاگرام
برای بهتر دیده شدن، رسیدن به تعداد فالوور بالاتر و در نتیجه جذب مشتریان و کاربران بیشتر نیاز است که کسب و کار و گروه کاریتان دارای یک استراتژی مشخصی برای جذب بازار هدف باشد. برای این منظور می بایست نکات زیر را در نظر داشته و برای تعیین روند بازاریابی خود به نتیجه مشخصی برسید.
اهداف تان را مشخص کنید
پیش از هر تصمیم و اقدامی می بایست ابتدا هدف از فعالیت خود در فضای اینستاگرام را مشخص کنید. زمانی که اهدافتان برای شما و تیم کاریتان مشخص باشد بهتر و موثرتر خواهید بود. لذا در اولین قدم مشخص کنید که می خواهید چه دست آوردی داشته باشید و برای آن تلاش کنید.
به عنوان مثال برخی صفحات فعال به دنبال:
- به دنبال جذب مشتری برای فروش محصولات و خدمات خود هستند.
- به دنبال معرفی برند و گروه کاری خود به افراد مختلف هستند.
- به دنبال آگاهی بخشی به جامعه هدف هستند.
استراتژی رقبا را مورد بررسی قرار دهید
توجه به عملکرد رقبا در هر بازاری ضروری بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. اگر در مقایسه با رقیبانتان رفتار مناسب تری برای جذب مشتری داشته باشید نتیجه بهتری نیز خواهید گرفت و کسب و کارتان رونق بهتری خواهد داشت. برای این منظور محتوای تولید شده، هشتگهای مورد استفاده، میزان اینگیجمنت، پاسخ دادن به کامنتها، درخواست برای فراخوان به عمل یا همان (CTA) و همچنین سوالات مطرح شده برای فالوورهای رقبا را مورد ارزیابی قرار دهید. اطمینان داشته باشید با بررسی این موارد ایده های بسیار خوبی به ذهنتان خواهد رسید.
محتوای مناسب کسب و کارتان را انتخاب کنید
تولید محتوای مناسب می تواند اتفاقات بسیار خوبی را در جهت اهدافتان رقم زند. این بخش از استراتژی شما اهمیت بسیاری دارد چرا که با داشتن محتوای مناسب و جذاب خواهید توانست کاربران بیشتری را جذب کرده و تعاملات بهتری با آن ها داشته باشید. لذا بررسی کنید که چه محتوایی و با چه قالبی برای شما و فالوورهای شما بهتر است. برای برخی کسب و کارها تولید محتوای ویدئویی می تواند بسار بهتر از محتوای تصویری باشد. لذا بسته به نوع کارتان محتوای مناسب را تشخیص داده و در جهت تولید آن اقدام کنید.
با مشخص کردن اهداف، ارزش ها، نقاط ضعف و چالش های پیش رو خواهید توانست تعداد مشتری های خود را توسعه داده و کسب و کارتان را بهتر کنید. سرانجام، تمام اطلاعات جمع آوری شده در مورد اهداف، رقبا و مشتری خود را بررسی کرده و شروع به ایجاد محتوا با یک استراتژی مشخص کنید.
نکات بازاریابی در اینستاگرام
برای بازاریابی در اینستاگرام باید بر اساس اصول مربوطه و توجه به آن اقدام کرد. چرا که عدم آگاهی در مسیر بازاریابی و انجام برخی اشتباهات، نتیجه عکس داده و شما را از اهداف تجاری تان دور می کند. اما توجه به نکات طلایی بازاریابی در اینستاگرام می تواند آغاز تغییراتی بزرگ برای شما و کسب و کارتان باشد. توجه به نکات زیر را جدی بگیرید!
برای کسب و کارتان حساب تجاری داشته باشید!
یکی از اشتباهات ساده در صفحات کاری، شخصی بودن پیج است. اکیدا توصیه می شود بدون استثنا، برای انجام هر نوع فعالیت کاری حساب کابری تجاری داشته باشید. اگر حساب شما به صورت شخصی باشد امکان تحلیل رفتار کاربر را نخواهید داشت. لذا اولین ضربه به کسب و کارتان وارد شده است! حساب های تجاری در اینستاگرام دارای امکاناتی متفاوت در مقایسه با حساب های شخصی می باشد و یکی از مهمترین مواردی که باید بدانید این است که چگونه ترافیک حساب کاربری Instagram خود را بررسی کنید.
بیو جذاب و هدفمند داشته باشید
نوشتن توضیحات جذاب برای معرفی کسب و کار و برندتان در بخش بیو صفحه اینستاگرام اهمیت بسیاری داشته و می تواند کاربران را مجاب به بازدید از پست ها و فیلم هایتان کند. همانطور که ذکر شد در صورتی که کاربر صفحه شما را بازدید کند 62 درصد احتمال فالو کردن صفحه توسط وی وجود خواهد داشت. توجه به این موارد ضروریاتی است که باید به آن اهمیت داد.
توصیه می شود در بیو صفحه و در بخش های مختلف آن اطلاعات کامل قرار داده و دسترسی کاربر را افزایش دهید. به عنوان مثال درج راه های برقراری تماس و همچنین آدرس سایت در بیو پیج اهمیت زیادی داشته و می تواند منجر به کسب جایگاه بهتر، بهبود سایت در تجارت الکترونیک و کسب مشتریان بیشتر شود.
در ساعات فعالیت کابران اقدام به گذاشتن پست کنید
اگر صفحه کاربری شما در حالت تجاری باشد این امکان را خواهید داشت که ساعات فعالیت کاربران خود را مورد بررسی قرار دهید. با استفاده از این امکان می توانید در ساعات کمناسب اقدام به اشتراک گذاری محتوای خود کرده و بازخورد بهتری دریافت کنید. در این صورت صفحه شما و محتوای آن در میان دیگر پست ها دیده شده و شما به هدفتان نزدیک خواهید شد.
کپشن های جذاب و هدفمند بنویسید
محتوای ارائه شده در اینستا گرام شامل تصاویر، فیلم ها و کپشن یا متن مربوطه می باشد. توجه به تمامی این قسمت ها و کیفیت آن می تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطب داشته باشد. توصیه می شود از کپشن های طولانی و ذکر گفته های غیر ضروری پرهیز کرده و جذابیت محتوا را با یک کپشن کاربردی کامل تر کنید. اما باید بدانید که در حالت معمول تنها دو خط اول کپشن دیده خواهد شد. لذا جملات اول کپشن نقشی طلایی در کلیک کردن کاربر بر روی کپشن و مطالعه ادامه آن خواهد داشت.
از هشتگ های مناسب استفاده کنید
هشتگ ها یکی از بهترین راه ها برای دیده شدن شما و کسب و کارتان می باشد و استفاده درست از آن ها اهمیت بالایی دارد. لذا توصیه می شود برای تمامی پست های خود از هشتگ گذاری مناسب و مرتبط با محصول و کارتان استفاده کرده و نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
- تعداد 5-10 هشتگ استفاده کنید.
- زیاد بودن هشتگ های پست به معنی بازدهی بهتر آن ها نمی باشد.
- هشتگ های مرتبط با هدف صفحه و حوزه کاریتان استفاده کنید.
- با توجه به دیدگاه کاربر هشتگ گذاری کنید.
- از هشتگ های تکراری پرهیز شود.
- دقت کنید غلط املایی نداشته باشید.
تحقیقات نشان میدهند که کاربرانی که بین 5K تا 10K فالوور دارند، بهتر است از ۵ هشتگ استفاده کنند. و کاربرانی که که کمتر از 5K فالوور دارند، بهتر است از ۶ هشتگ استفاده کنند.
تعامل با دیگر کابران (engagement ) را افزایش دهید
در ابتدای مطلب اشاره کردیم که پتانسیل موجود در اینستاگرام که موجب اهمیت بازاریابی در آن می شو،د تعداد زیاد کاربران نبوده و بیشتر تعاملات صورت گرفته توسط کاربران می باشد. اگر در ادامه اشتراک گذاری فیلم و عکس هایتان اقدام به برقراری تعامل با کاربران داشته باشید گامی موثر در جهت بهبود جایگاه کسب و کارتان برداشته اید. برای این منظور توصیه می شود اقدامات زیر را به طور جدی انجام دهید:
- نظرات ارسال شدهتوسط کاربران را پاسخ دهید به خصوص در ساعات اولیه بارگذاری پست!
- در صورتی که توسط دیگر کاربران در استوری و یا پستی تگ شدید، با آن ها تعامل کنید.
- با صفحات دیگر کاربران از طریق لایک و ارسال نظر، تعامل برقرار کنید.
- از ابزارهای استوری اینستاگرام استفاده کرده و با کاربران وارد گفتگو شوید.
- کاربران را دعوت به استفاده از کال تو اکشن ها کنید.
از استوری های اینستاگرام استفاده کنید.
بررسی ها نشان می دهد کاربران اینستاگرام استوری ها را بیشتر از پست ها دنبال می کنند. لذا توجه به بخش استوری صفحه و فعالیت در آن می تواند باعث بهتر دیده شدن برندتان شود. اگر از گیفت ها و دیگر امکانات استوری استفاده کنید علاوه بر بازدید بشتر، تعاملات بیشتری نیز می توانید برقرار کنید.
به آرامی کاربران را ترغیب به خرید کنید
هنگام معرفی برند و محصولتان به آرامی پیش بروید و مخاطب را دعوت به خرید کنید. اگر در این مسیر متعادل پیش نروید مخاطب خود را از دست داده و از اهداف کاریتان دور خواهید شد. لذا توصیه می شود به طور مستقیم سعی در فروش محصول نداشته و به صورت غیر مستقیم محصول و یا خدمات خود را معرفی کنید.
همکاری با اینفلوئنسرها برای تأثیرگذاری و دسترسی بیشتر
اگر می خواهید به مشتریان بالقوه در اینستاگرام خود برسید، سریعترین راه برای انجام این کار کمک گرفتن از اینفلوئنسرهایی می باشد که مخاطبین بالایی دارند. بسیاری از کاربران در تصمیم گیری های خود نظرات این افرادرا مد نظر قرار داده و با توجه به توصیه های آن ها اقدام انتخاب خدمات و یا محصولات می کنند. لذا همکاری با اینفلوئنسر های مرتبط با کسب و کارتان اقدامی موثر بوده و می تواند دسترسی به کاربران بیشتری را برای شما ایجاد کند.