آموزش برنامه نویسی اندروید (Android)

دسته بندی: برنامه نویسی موبایل

اندروید

آنچه در این صفحه می خوانید:

معرفی اندروید

Android یک سیستم عامل موبایل است که توسط گوگل ساخته شده است. این نسخه از سیستم عامل بر اساس نسخه اصلاح شده هسته لینوکس و سایر نرم افزارهای اوپن سورس طراحی شده است و در درجه اول برای دستگاه های تلفن همراه روی صفحه نمایش لمسی مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها طراحی شده است. علاوه بر این، گوگل Android TV را برای تلویزیون ها، Android Auto برای اتومبیل ها و Wear OS برای گجت های پوشیدنی طراحی کرده است که هرکدام دارای رابط کاربری تخصصی هستند. انواع مختلف اندروید نیز در کنسول های بازی، دوربین های دیجیتال، رایانه های شخصی و سایر لوازم الکترونیکی استفاده می شود.

گوگل در سال 2005 .Android Inc را خریداری کرد، سپس گسترش داد و با اولین دستگاه تجاری اندرویدی در سپتامبر 2008 رونمایی کرد. نسخه پایدار فعلی Android 10 است که در تاریخ 3 سپتامبر 2019 منتشر شد. سورس کد اصلی اندروید به عنوان پروژه اوپن سورس اندروید AOSP شناخته می شود، در درجه اول تحت مجوز Apache قرار می گیرد. اندروید همچنین با مجموعه نرم افزارهای اختصاصی تولید شده توسط Google با نام Google Mobile Services که اغلب در دستگاه ها از پیش نصب شده، همراه است. این شامل برنامه های اصلی مانند Gmail، فروشگاه برنامه یا پلتفرم توزیع دیجیتال Google Play و بستر توسعه سرویس Google Play مرتبط است و معمولاً شامل مرورگر وب Google Chrome و برنامه جستجوی Google است. این برنامه ها توسط سازندگان دستگاه های اندرویدی دارای مجوز تحت استانداردهای وضع شده توسط گواهینامه مجاز هستند، اما از AOSP به عنوان پایه رقابت برای اکوسیستم های اندرویدی مانند Fire OS Amazon.com استفاده شده است که از معادل های خود در سرویس های موبایل گوگل استفاده می کنند. اندروید از سال 2011 و در تبلت ها از سال 2013 پرفروش ترین سیستم عامل در سراسر جهان بوده است. از ماه مه 2017، بیش از دو میلیارد کاربر فعال ماهانه، بزرگترین پایه نصب شده در هر سیستم عامل را دارد. فروشگاه پلی دارای بیش از 2.6 میلیون برنامه است.

تاریخچه اندروید

شرکت اندروید در اکتبر 2003 در پالو آلتو، کالیفرنیا، توسط اندی روبین، ریچ ماینر، نیک سیرز و کریس وایت تأسیس شد. روبین پروژه اندروید را "پتانسیل فوق العاده ای در توسعه دستگاه های تلفن همراه هوشمند دانست که از مکان و تنظیمات مالک آن آگاه هستند". اهداف اولیه این شرکت برای توسعه یک سیستم عامل پیشرفته برای دوربین های دیجیتال بود و این پایه و اساس اهمیت آن برای سرمایه گذاران در آوریل 2004 بود. این شرکت تصمیم گرفت که بازار دوربین ها به اندازه کافی برای اهداف خود بزرگ نباشد و پنج ماه بعد، تلاش های خود را منحرف كرده و اندروید را به عنوان یك سیستم عامل گوشی مورد استفاده قرار داد كه با IOS و Symbian و Microsoft Windows Mobile رقیب شود. در ژوئیه 2005، گوگل با حداقل 50 میلیون دلار شرکت اندروید را بدست آورد. کارمندان اصلی این شرکت، از جمله Rubin ،Miner و White، به عنوان بخشی از کسب و کار به Google پیوستند. در آن زمان اطلاعات اندکی در مورد اندروید وجود داشت، زیرا شرکت اطلاعات کمی غیر از ارائه نرم افزار برای تلفن های همراه ارائه کرده بود. در گوگل، تیمی به سرپرستی روبین یک پلتفرم دستگاه تلفن همراه با هسته لینوکس ایجاد کردند. گوگل وعده ارائه سیستم قابل انعطاف پذیر و قابل ارتقا را با استفاده از این پلتفرم در اختیار سازندگان گوشی و شرکت های مخابراتی قرار داد. گوگل "مجموعه ای از مؤلفه های سخت افزاری و شرکای نرم افزاری را تنظیم کرده بود و به شرکت های مخابراتی اعلام کرده بود که درجات مختلف همکاری وجود دارد".

در ژوئن سال 2014، گوگل Android One، مجموعه ای از "مدل های مرجع سخت افزاری" را اعلام کرد که به سازندگان دستگاه اجازه می دهد تا به راحتی تلفن های باکیفیت و با هزینه کم ایجاد کنند، که برای مصرف کنندگان در کشورهای در حال توسعه طراحی شده است. در ماه سپتامبر، گوگل اولین مجموعه از تلفن های Android One را برای عرضه در هند را ارائه کرد. گوگل در ماه اکتبر سال 2016 گوشی های هوشمند Pixel و Pixel XL را معرفی کرد، به عنوان اولین تلفن های ساخته شده توسط گوگل، و منحصراً ویژگی های نرم افزاری خاصی مانند دستیار Google را قبل از معرفی گسترده به نمایش گذاشت.

در ماه مه سال 2019، این سیستم عامل درگیر جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده با Huawei شد که مانند بسیاری از شرکت های فنی دیگر به دسترسی به پلتفرم اندرویدی وابسته شده اند. در تابستان سال 2019، هواوی اعلام کرد سیستم عامل جایگزین را برای اندروید معروف به Harmony OS ایجاد می کند و برای مالکیت در سراسر بازارهای مهم جهانی ثبت نام کرده است. هواوی در حال حاضر برنامه ای برای جایگزینی اندروید در آینده نزدیک ندارد، زیرا سیستم عامل Harmony برای دستگاه های اینترنت اشیاء و نه برای تلفن های هوشمند طراحی شده است.

در تاریخ 22 آگوست 2019، اعلام شد که اندروید "Q" به طور رسمی با نام Android 10 شناخته می شود و به روند سابق نامگذاری نسخه های اصلی خاتمه می یابد. گوگل اظهار داشت که این نام ها برای کاربران بین المللی فراگیر نبوده است. اندروید 10 در تاریخ 3 سپتامبر 2019 در تلفن های Google Pixel منتشر شد.

توسعه اپلیکیشن در اندروید

توسعه نرم افزار اندرویدی روندی است که با استفاده از آن برنامه های جدیدی برای دستگاه های دارای سیستم عامل Android ایجاد می شود. گوگل اظهار داشت كه "برنامه های Android را می توان با استفاده از كاتلین، جاوا و زبان های ++C با استفاده از كیت توسعه نرم افزار اندروید (SDK) نوشت، در حالی كه استفاده از سایر زبان ها نیز امكان پذیر است. تمام زبان های غیر JVM، مانند Go ، JavaScript ،C++ ،C یا اسمبلی، به کمک کد زبان JVM نیاز دارند، که ممکن است توسط ابزارهایی تهیه شود که احتمالاً دارای پشتیبانی محدود API هستند. برخی از زبان ها و ابزارهای برنامه نویسی امکان پشتیبانی از برنامه cross-platform را دارند. از زمان انتشار SDK اولیه در سال 2008، ابزارهای شخص ثالث، محیط های توسعه و پشتیبانی از زبان همچنان به تکامل و گسترش خود ادامه داده اند. علاوه بر این، اشخاص بزرگ تجاری مانند Walmart ،Amazon و Bank of America چشم به مشارکت و فروش از طریق موبایل دارند. توسعه برنامه های تلفن همراه شاهد یک تحول است.

زبان برنامه نویسی اندروید

برنامه های کاربردی یا اپلیکیشن ها که عملکرد دستگاه ها را گسترش می دهند، با استفاده از کیت توسعه نرم افزار اندروید (SDK) و اغلب، زبان برنامه نویسی جاوا نوشته می شوند. جاوا ممکن است با ++C/C، همراه با انتخاب ران تایم غیر پیش فرض که امکان پشتیبانی بهتر ++C را دارند، ترکیب شود. زبان برنامه نویسی Go نیز پشتیبانی می شود، اگرچه با مجموعه ای محدود از API همراه است. در ماه مه سال 2017، Google اعلام کرد از توسعه اپلیکیشن ها با زبان برنامه نویسی کاتلین پشتیبانی می کند.

SDK شامل مجموعه ای جامع از ابزارهای توسعه، از جمله اشکال زدایی، کتابخانه های نرم افزاری، شبیه ساز گوشی مبتنی برQEMU، اسناد و مدارک، کد نمونه و آموزش است. در دسامبر سال 2014، گوگل Android Studio را بر اساس IntelliJ IDEA، به عنوان IDE اصلی خود برای توسعه برنامه های اندرویدی، منتشر کرد. سایر ابزارهای توسعه از جمله یک کیت توسعه نیتیو (NDK) برای برنامه های کاربردی یا برنامه های افزودنی در Google App Inventor، یک محیط بصری برای برنامه نویسان تازه کار و فریمورک های مختلف برنامه های کراس پلتفرم وب یا تلفن همراه در دسترس هستند.

اگر می خواهید برنامه های Android را توسعه دهید، مرحله اول انتخاب یک زبان است. تفاوت بین زبان های مختلف برنامه نویسی اندروید می تواند کمی پیچیده و ظریف باشد. انتخاب اینکه کدام یک از آنها شروع شود، نیاز به درک نقاط قوت و ضعف فردی آنها دارد. در زیر زبان های برنامه نویسی که هم اکنون برای توسعه Android استفاده می شوند:

  • Java: جاوا زبان رسمی توسعه اندروید است و توسط Android Studio پشتیبانی می شود. با این حال دارای یک منحنی یادگیری شیب دار است.
  • Kotlin: کاتلین جدیدترین زبان اندرویدی و زبان رسمی اندروید است که اخیراً معرفی شده است. کاتلین شبیه به جاوا است، اما از بسیاری جهات، کمی راحت تر است.
  • ++C/C: اندروید استودیو با استفاده از Java NDK از سی پلاس پلاس پشتیبانی می کند. این گزینه امکان برنامه نویسی نیتیو را  فراهم می کند که می تواند برای مواردی مانند بازی مفید باشد.
  • C#.Net: یک گزینه جایگزین برای C یا ++C است. این توسط برخی از ابزارهای بسیار مفید مانند یونیتی و Xamarin پشتیبانی می شود، که برای توسعه بازی و ساخت برنامه های کراس پلتفرم بسیار عالی هستند.
  • Corona/LUA: یکی دیگر از ابزارهای cross-platform که روی LUA ساخته می شوند، روند ساخت برنامه را بسیار ساده می کند و به شما امکان می دهد با کتابخانه های نیتیو در ارتباط باشید.
  • PhoneGap (HTML, CSS, JavaScript): اگر دانش ساخت صفحات وب را دارید، می توانید از این دانش با PhoneGap برای ساختن یک برنامه اساسی کراس پلتفرم استفاده کنید.

مقایسه توسعه اپلیکیشن نیتیو(Native) و هیبرید(Hybrid)

در دسترس بودن تلفن های هوشمند مقرون به صرفه منجر به افزایش وابستگی ما به تلفن های هوشمند شده است، بنابراین انتخاب برنامه نویسان بین توسعه برنامه نیتیو موبایل و توسعه برنامه هیبرید را برای توسعه دهندگان دشوار کرده است.

اهمیت UI/UX در توسعه برنامه تلفن همراه

قبل از اینکه به سیستم عامل های توسعه برنامه نیتیو و هیبریدی نگاه کنیم، یکی از مهمترین جنبه های توسعه برنامه تلفن همراه وجود دارد که باید مشتری شما را در نظر بگیرد. حداقل نگرانی مشتری شما فناوری یا پلتفرمی است که برنامه مورد نظر خود را در آن استفاده می کند. بیشتر کاربران نگران کارهایی هستند که می توانند با برنامه انجام دهند نه آنچه که در ساختن آنها انجام می شود. بنابراین تجربه کاربری و رابط کاربری مهمترین جنبه هر برنامه تلفن همراه است. 79٪ از مصرف كنندگان اگر نتوانستند در اولین تلاش با برنامه كار كنند، پس از آن یك یا دو بار برنامه را امتحان می كنند، در حالی كه تنها 16٪ از كاربران بیش از دو بار به آن عمل می كنند. تجربه کاربر ضعیف، کاربران را از استفاده از یک برنامه منصرف می کند.

Native App Development

برنامه تلفن همراه نیتیو برنامه ای است که برای استفاده در یک سیستم عامل خاص یا دستگاه خاص مانند Android ،iOS ،BlackBerry یا Windows ایجاد شده است. یک برنامه نیتیو مخصوصاً برای یک سیستم عامل خاص تلفن همراه به زبان برنامه نویسی نیتیو ساخته شده و کدگذاری شده است.

  • Objective-C یا Swift برای iOS
  • Java ،Kotlin برای Android
  • #C برای ویندوزفون

برای هر یک از این سیستم عامل ها دستورالعمل های مختلفی وجود دارد و توسعه دهندگان باید به دلیل تفاوت در نوع نگارش، سبک های گرافیکی، جلوه های گرافیکی، ورود داده ها و غیره آنها را بررسی کنند.

مزایای توسعه برنامه نیتیو

  • عملکرد روان: در توسعه برنامه تلفن همراه نیتیو، ما باید با استفاده از زبان برنامه نویسی خاص هر سیستم عامل، برنامه نویسی را انجام دهیم. بنابراین، ما نسخه های مختلفی از یک برنامه واحد ویژه برای هر سیستم عامل را داریم. خاص بودن آن سیستم عامل، بر روی عملکرد اپلیکیشن تاثیر می گذارد و باعث عملکرد روان می شود.
  • سرعت: با توجه به اینکه اپلیکیشن برای سیستم عامل iOS یا Android بهینه شده است، در تست های سرعت و عملکرد به نمرات بالاتری دست پیدا می کند. هنگام توسعه برنامه های نیتیو، همه چیز از جمله استفاده از حافظه و باتری در نظر گرفته شده است. اجرای برنامه حرکات پشتیبانی از برنامه و ادغام عملکردهای جدید نیز در توسعه برنامه نیتیو بسیار آسان است.
  • تجربه ی کاربر: برای برنامه های تلفن همراه بسیار مهم است که از این حس خوب استفاده کنند تا بلافاصله پس از نصب آنها حذف نشوند. در برنامه های نیتیو با پیمایش بهتر، تشخیص ژست خاص، افکت های عمیق و انیمیشن ها، عناصر بسیار جذاب تر و موارد دیگر احساس و تجربه بسیار بهتر می شود.
  • محافظت از داده ها و امنیت: به منظور محافظت از داده های خود، بهره وری کامل از منابع سخت افزاری مورد نیاز است و فقط در توسعه برنامه های نیتیو امکان پذیر است.
  • انعطاف پذیری: برنامه های نیتیو دسترسی سریع به تجهیزات دستگاه داخلی مانند دوربین، GPS، تقویم، میکروفون و سایر کارکردهای تلفن هوشمند ارائه می دهند. با این حال، توسعه برنامه هیبریدی محدودیت های خاصی در حین ساخت رابط دارد زیرا یک برنامه واحد در چندین سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرد. در برنامه های نیتیو، بدون محدودیت، همه چیز را می توان اجرا کرد که این فناوری ارائه کرده است.
  • شخصی سازی: با وجود تعداد زیادی دستگاه اندرویدی در بازار با اندازه های مختلف صفحه نمایش، فقط در توسعه برنامه نیتیو روش تنظیم چیدمان روی هر یک از آنها است.

معایب توسعه نیتیو

  • زمان توسعه: در مقایسه با اپلیکیشن های هیبریدی، برنامه های نیتیو به زمان بیشتری برای توسعه نیاز دارند. ایجاد و اجرای طرح برای تکمیل برنامه در هر ابعاد دستگاه مانند انواع مختلف Android ،iPhone، تبلت و غیره بیشتر طول می کشد.
  • هزینه توسعه: توسعه دهندگان معمولاً در یک پلتفرم واحد، iOS ،Android یا هر نوع دیگر تخصص دارند. در ساخت یک برنامه نیتیو به تعداد سیستم های توسعه به عنوان سیستم عامل هایی که می خواهید برنامه ایجاد شود به توسعه دهنده نیاز دارید. تیم های توسعه چندگانه حاکی از بودجه های مختلف هستند. همچنین، تغییرات یا به روزرسانی های آینده هزینه های ضرب شده توسط تعداد تیم ها را جلب می کند.

Hybrid App Development

یک برنامه هیبریدی به عنوان یک برنامه واحد برای استفاده در سیستم عامل های مختلف مانند Android ،iOS و Windows ایجاد شده است. اپلیکیشن های هیبریدی در واقع برنامه های نیتیو و برنامه های وب هستند که در کنار هم قرار گرفته اند. این یک محصول واحد است که در بسیاری از سیستم عامل ها کار می کند. آنها مانند یک برنامه نیتیو به نظر و احساس می شوند اما در واقع توسط وب سایت شرکت سازنده برنامه اداره می شوند. برنامه هیبریدی با HTML5 ،CSS و JavaScript ایجاد شده است و در واقع یک برنامه مبتنی بر وب است که در یک پوسته برنامه نیتیو قرار داده شده و به سخت افزار دستگاه وصل شده است.

مزایای توسعه هیبرید

  • کاهش هزینه های توسعه: اگر بودجه محور هستید، توسعه برنامه فقط یک بار برای همه سیستم عامل ها اتفاق می افتد و نیازی به استخدام برنامه نویسان مختلف نیست.
  • نگهداری: همانطور که قبلاً بیان شد اپلیکیشن های هیبریدی برنامه های وب هستند که در یک پوسته نیتیو گنجانیده شده اند، بنابراین محتوای آن می تواند هر چند بار که می خواهید به روز شود.هزینه اپلیکیشن های هیبریدی در تعمیر و نگهداری کم هستند.
  • زمان کوتاه تر برای ارائه به بازار: چقدر سریع می خواهید برنامه شما زنده شود؟ از آنجا که رقابت بالایی در بازار وجود دارد و همین ایده توسط بیش از یک کارآفرین مطرح می شود و می خواهید برنامه خود را در اسرع وقت به مخاطبان هدف معرفی کنید، باید به برنامه سراغ توسعه برنامه Hybrid بروید.

معایب توسعه هیبرید

  • کارایی: اپلیکیشن های هیبریدی یک لایه اضافی بین کد منبع و پلتفرم تلفن همراه هدف، به ویژه فریمورک هیبریدی موبایل اضافه می کنند. این می تواند به از دست دادن عملکرد روان منجر شود اما از نظر کاربرد متفاوت است.
  • اشکال زدایی: لایه اضافی از فریمورک توسعه هیبریدی نیز، اشکال زدایی را به یک امر بزرگتر تبدیل می کند. توسعه دهندگان باید خود را به فریمورک متکی کنند تا با سیستم عامل، هدفمند و بدون معرفی هرگونه اشکال جدید در برنامه، بازی خوبی داشته باشند.
  • تجربه ی کاربر: در مقایسه با توسعه برنامه نیتیو، حفظ تجربه مناسب کاربر بین برنامه Android و iOS دشوار است. اگر بیشتر روی iOS متمرکز شوید، تجربه کاربر برای کاربران Android بدتر می شود.

جهات مختلف زیادی وجود دارد که می توانید برنامه خود را ایجاد کنید. با این وجود برای انتخاب صحیح، لازم است تفاوت های بین آنها و جوانب مثبت و منفی آنها را بفهمید زیرا هر گزینه نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد و تصمیم نهایی باید با توجه به نیازهای تجاری شما بستگی داشته باشد.

تکنولوژی های توسعه اپلیکیشن اندروید

کیت توسعه نرم افزار Android (SDK) مجموعه ای جامع از ابزارهای توسعه را شامل می شود. این ها شامل اشکال زدایی، کتابخانه ها، یک شبیه ساز تلفن همراه مبتنی بر QEMU، اسناد و مدارک، کد نمونه و آموزش ها است. سیستم عامل های توسعه یافته در حال حاضر شامل رایانه هایی هستند که لینوکس را اجرا می کنند. از مارس 2015، SDK در خود اندروید موجود نیست، اما توسعه نرم افزار با استفاده از برنامه های کاربردی تخصصی اندرویدی امکان پذیر است.
تا اواخر سال 2014، Eclipse محیط توسعه یکپارچه با پشتیبانی رسمی (IDE) با استفاده از افزونه Android Development Tools بود، اگرچه IntelliJ IDEA به طور کامل از توسعه اندروید پشتیبانی می کند و NetBeans IDE نیز از توسعه اندرویدی از طریق افزونه پشتیبانی می کند. از سال 2015، اندروید استودیو، IDE رسمی ساخته شده توسط گوگل و IntelliJ است.علاوه بر این، توسعه دهندگان ممکن است از هر ویرایشگر متنی برای ویرایش فایل های Java و XML استفاده کنند، سپس از ابزارهای خط فرمان (کیت توسعه جاوا و Apache Ant) برای ایجاد، ساخت و اشکال زدایی برنامه های اندرویدی و همچنین کنترل دستگاه های پیوست شده اندرویدی لازم است.

پیشرفت های SDK اندروید با پیشرفت کلی پلتفرم اندرویدی دست به دست هم می دهند. SDK همچنین از نسخه های قدیمی تر پلتفرم اندرویدی پشتیبانی می کند در صورتی که توسعه دهندگان مایل باشند برنامه های خود را در دستگاه های قدیمی تر هدف قرار دهند. ابزارهای توسعه اجزای قابل دانلود هستند، بنابراین پس از دانلود آخرین نسخه و پلتفرم، سیستم عامل های قدیمی تر و ابزارهای دیگر نیز می توانند برای آزمایش سازگاری دانلود شوند.
برنامه های Android با فرمت apk. پکیج شده و در زیر پوشه / data / app در سیستم عامل Android ذخیره می شوند  که این پوشه به دلایل امنیتی فقط در دسترس کاربر اصلی است.

در اینجا به برخی از تکنولوژی های توسعه اندروید اشاره شده است:

Corona SDK

Corona SDK یک کیت توسعه نرم افزار است که توسط والتر لو، بنیانگذار شرکت Corona Labs Inc منتشر شده است. Corona SDK به برنامه نویسان اجازه می دهد تا برنامه های تلفن همراه را برای دستگاه های آیفون، آی پد و اندروید بسازند. همچنین با استفاده از زبان یکپارچه Lua که در بالای C++ / OpenGL است، برنامه های گرافیکی بسازند. SDK از یک الگوی خرید مبتنی بر اشتراك استفاده می كند، بدون آنكه به حق امتیاز هر برنامه احتیاج داشته باشد و هیچ الزامی برای برندسازی نمی كند.

Golang

نسخه 1.4 زبان برنامه نویسی Go، از نوشتن اپلیکیشن برای Android پشتیبانی می کند. با Go نسخه 1.7 و به کمک ابزار gomobile، کامپایل کردن با Android APK و برنامه های iOS از همان پایگاه داده Go پشتیبانی می شود. به طور دقیق، همیشه کد Java/JVM برای اجرای در اندروید مورد نیاز است، اما ابزار gomobile حداقل کد JVM مورد نیاز (یا کد Objective-C مورد نیاز در iOS) را فراهم می کند. پشتیبانی Go در حال حاضر از یک مجموعه محدود از API های اندرویدی است. به عنوان مثال، OpenAL و OpenGL ES 2 فراهم شده است که می تواند برای ساخت بازی ها از جمله نمونه های ارائه شده برای Android یا iOS یا سایر برنامه های گرافیکی به کار گرفته شود.

HyperNext Android Creator

HyperNext Android Creator یک سیستم توسعه نرم افزار با هدف برنامه نویسان مبتدی است که می تواند به آنها کمک کند بدون دانستن جاوا و SDK Android، برنامه های اندرویدی خود را ایجاد کنند. این مبتنی بر HyperCard است که با نرم افزار به عنوان پشته کارت هایی برخورد می کند که فقط یک کارت در هر زمان قابل مشاهده است و به همین ترتیب برای برنامه های تلفن همراه که فقط یک پنجره قابل مشاهده هستند مناسب است. زبان اصلی برنامه نویسی HyperNext Android Creator به سادگی HyperNext خوانده می شود و کاملاً مبتنی بر زبان HyperTalk است. HyperNext یک زبان تفسیری مانند انگلیسی است و دارای ویژگی های بسیاری است که امکان ایجاد برنامه های اندرویدی را فراهم می آورد. این پشتیبانی از زیر مجموعه رو به رشد SDK اندروید از جمله نسخه های خود را از انواع کنترل GUI و به طور خودکار خدمات پس زمینه خود را اجرا می کند به طوری که برنامه ها می توانند همچنان در پس زمینه اجرا و پردازش اطلاعات خود را ادامه دهند.

Kivy

Kivy یک کتابخانه پایتون اوپن سورس برای توسعه اپلیکیشن مالتی تاچ با رابط کاربری طبیعی (NUI) برای انتخاب گسترده ای از دستگاه ها است. Kivy امکان حفظ یک برنامه واحد برای چندین سیستم عامل را فراهم می کند. یک بار کد بنویسید، همه جا آن را اجرا کنید. Kivy یک ابزار استقرار سفارشی برای استقرار برنامه های موبایل به نام Bulldozer دارد که فقط برای لینوکس در دسترس است. برنامه های نوشته شده با Kivy می توانند به هر بستر توزیع برنامه تلفن همراه Android ارسال شوند.

زامارین

این فریمورک توسط همان افرادی که مونو را ایجاد کرده اند، منتشر شده است. مجموعه ای از سازگار با استاندارد دات نت سازگار با استاندارد Ecma، ساخته شده است. زامارین یک برنامه نویسی با کد سی شارپ را برای توسعه دهندگان ارائه می دهد که می تواند برای تولید برنامه های نیتیو برای همه سیستم عامل های اصلی تلفن همراه استفاده شود. برخلاف بسیاری از فریمورک های دیگر، Xamarin قبلاً توسط بیش از 1.4 میلیون توسعه دهنده از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. با پشتیبانی از Xamarin در ویژوال استودیو، توسعه دهندگان می توانند از قدرت مایکروسافت ویژوال استودیو و کلیه ویژگی های پیشرفته آن از جمله تکمیل کد، IntelliSense و اشکال زدایی برنامه ها در یک شبیه ساز یا دستگاه استفاده کنند. Xamarin Test Cloud امکان آزمایش فوری برنامه ها بر روی 2000 دستگاه واقعی موجود در ابر را فراهم می کند. این تا کنون بهترین راه برای مقابله با تکه تکه شدن اکوسیستم اندرویدی و برنامه های بدون اشکال منتشر شده است که بدون هیچ گونه مشکل اساسی کار می کند.

Adobe PhoneGap / Apache Cordova

فون گپ از Adobe یکی از محبوب ترین فریمورک های برنامه اندرویدی در جهان است. این تیم در پشت کوردوا، یک فریمورک توسعه تلفن همراه است که از HTML5 ، SS3 و JavaScript برای توسعه کراس پلتفرم استفاده می کند و کاملاً اوپن سورس است. در قلب آن یک اپلیکیشن دسکتاپ است که برای ایجاد برنامه ها استفاده می شود و در سرویس آن برنامه ها به دستگاه های تلفن همراه متصل است. برنامه دسکتاپ خارق العاده توسط برنامه تلفن همراه PhoneGap تکمیل شده است که امکان مشاهده فوری در دستگاه تلفن همراه متصل شما را ممکن می کند. موارد دیگری که PhoneGap را بسیار توصیه می کند کتابخانه پلاگین بزرگ آن، ابزارهای شخص ثالث و جامعه پررونق است.

NativeScript

احتمالاً جاوااسکریپت، انگولار و تایپ اسکریپت پرکاربردترین فناوریهای توسعه وب هستند. با NativeScript می توانید از آنها برای ایجاد برنامه نیز استفاده کنید. به عبارت ساده تر، NativeScript رابط کاربری نیتیو سیستم عامل را از یک پایه کد واحد تولید می کند، برخلاف سایر فریمورک هایی که همین کار را انجام می دهند. NativeScript توسط Telerik، یک شرکت بلغاری ارائه دهنده ابزارهای نرم افزاری مختلف پشتیبانی می شود.

Ionic

آیونیک یک فریمورک رایگان و اوپن سورس است که دارای مجوز MIT است. این کتابخانه کاملی از مؤلفه ها و ابزارها را ارائه می دهد. Ionic به شما امکان می دهد تا برای همه فروشگاه های بزرگ، برنامه های پیشرفته وب و موبایل نیتیو را توسعه دهید که همه با یک پایه کد واحد قابل انجام است. با پشتیبانی از افزونه های نیتیو، استفاده از ویژگی هایی مانند بلوتوث و تأیید اثر انگشت بسیار ساده است. Ionic همچنین در مورد عملکرد و بهینه سازی است. همه برنامه هایی که با استفاده از Ionic ایجاد شده اند عملکرد بسیار خوبی دارند. تاکنون حدود 4 میلیون برنامه توسط 5 میلیون توسعه دهنده Ionic از سراسر جهان ساخته شده است.

React Native

ری اکت نیتیو توسط فیسبوک توسعه یافته و توسط اینستاگرام، Airbnb، والمارت، تسلا، بایدو و بسیاری از شرکت های دیگر استفاده می شود. از آنجا که React Native از همان بلوک های UI مشابه برنامه های iOS و Android معمولی استفاده می کند، تشخیص برنامه React Native از برنامه ساخته شده با استفاده از Objective-C یا Java غیرممکن است. به محض به روزرسانی کد منبع، می توانید تغییرات را فوراً در یک پنجره پیش نمایش برنامه مشاهده کنید. در صورت نیاز به بهینه سازی بخش های خاص برنامه خود، به شما امکان می دهد کد نیتیو را با اجزای موجود در Objective-C ، Java یا Swift ترکیب کنید.

Felgo

Felgo فریمورک Qt مبتنی بر SDK برای توسعه برنامه ها و بازی های موبایل cross-platform است. در همه سیستم عامل ها موجود است. با این کار، می توانید یک برنامه یا بازی را در تمام Android ،iOS ،Embedded ،Windows Phone و Desktop راه اندازی کنید. این برنامه از شبیه سازی سریع UI و تلفن همراه با برنامه Reloading Live روی دسکتاپ پشتیبانی می کند. با این کار، می توانید زمان توسعه برنامه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. همچنین می تواند UI های موبایل را برای سیستم عامل های مختلف روی یک دسکتاپ شبیه سازی کند و حتی می تواند در زمان اجرا سبک پلتفرم را تغییر دهد. برای نوشتن کد منبع، زبان های اصلی Felgo عبارتند از QML و JavaScript. بزرگترین مزیت استفاده از Felgo این است که می توانید بین توسعه برنامه ها و بازی های موبایل یکپارچه شوید. زبان های برنامه نویسی QML و JavaScript شما را قادر می سازند تا هر دو را با همان پایه دانش انجام دهید. همچنین، مبتنی بر کامپوننت است، بنابراین یادگیری آن بسیار آسان است.

Conclusion

صرف نظر از اینکه فریمورک توسعه تلفن همراه را انتخاب می کنید، اگر احساس کنید گزینه های بهتری در وجود دارد، تردید نکنید که نظر خود را تغییر دهید. فریمورک های کراس پلتفرم بسیار بی ثبات هستند و موارد جدید به طور منظم منتشر می شوند. هدف آنها این است که به شما کمک کند سریع یک ایده خشن را به یک برنامه کاری و برنامه کار را به یک محصول جلا زده شده تبدیل کنید. در پایان، مهم نیست که آیا شما با استفاده از آخرین فریمورک مدرن و هنری که همه در مورد آن صحبت می کنند، این هدف را انجام می دهید یا فریمورکی مستقر که شروع به جمع آوری گرد و غبار می کند.

Flutter

فلاتر یکی دیگر از فریمورک های اوپن سورس و رایگان برای ایجاد رابط های نیتیو برای اندروید و همچنین iOS است. فلاتر اخیراً در سال 2017 از Google به بهره برداری رسید و استقبال نسبتاً گرمی از آن شد. این مبتنی بر دارت، یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسعه دهندگان برای دستیابی به مهارت این مهارت را پیدا کرده اند. این بار با ویژگی hot reload، زمان توسعه سریع تری را ارائه می دهد، به این معنی که به توسعه دهنده امکان پیش نمایش نتایج تغییرات در کدهای درون دستگاه یا شبیه ساز را می دهد. همچنین می توان یک وب سایت پیچیده و یک رابط کاربری عالی مانند نیتیو ایجاد کرد. معماری که فلاتر مبتنی بر آن است، برنامه نویسی واکنشی است، چیزی که این روزها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. کد برای نوشتن مدت زمان بسیار کمی طول می کشد و توسعه و اضافه کردن ویژگی ها و آزمایش و رفع اشکالات همه در یک زمان کوتاه تر انجام می شود. Google Ads ،Alibaba eCommerce و Hamilton Musical شناخته شده ترین نام هایی هستند که از Flutter به عنوان فریمورک مورد نظر خود استفاده کرده اند.

Intel XDK

برنامه های موبایل و تبلت را با استفاده از HTML5 و JavaScript ایجاد کنید. Intel XDK با داشتن یک پایه کد واحد به برنامه نویسان اجازه می دهد تا برنامه های تلفن همراه را برای iOS ،Windows ،Android ،Amazon و Nook بسازند. دلیل اصلی استفاده سازندگان از Intel XDK این است که با رابط کاربری کشیدن و رها کردن واسط ها به راحتی ساخته می شوند. این برنامه با گزینه های اشکال زدایی برنامه همراه است، بنابراین برنامه را در تنظیمات دستگاه های مختلف آزمایش می کند.

فریمورک های توسعه اندروید

در توسعه اپلیکیشن موبایل می توان از تکنولوژی های مختلفی هم برای نیتیو و هم هیبرید مانند React Native، Xamarin، Cordova، jQuery Mobile، Kendo UI Ionic و Native Script و غیره استفاده کرد. برای درک بهتر این موضوع به مقاله مقایسه اپلیکیشن های Native اندروید و آی او اس با React Native، Ionic و Native Script مراجعه کنید.

آیا این نوشته را دوست داشتید؟