آموزش برنامه نویسی اندروید | Android Programming Tutorials

معرفی Android

Android متن باز و سیستم عامل مبتنی بر لینوکس برای دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها می باشد. اندروید توسط Open Handset Alliance، به رهبری گوگل و دیگر شرکت ها توسعه داده شد.

اندروید یک روش یکپارچه جهت توسعه اپلیکیشن برای دستگاه های تلفن همراه ارائه می دهد که بدین معنا است توسعه دهندگان فقط باید اندروید را توسعه دهند و اپلیکیشن های آنان باید بر روی دستگاه های مختلفی که از Android پشتیبانی می کنند اجرا شوند.

اولین نسخه بتا کیت توسعه نرم افزار آندروید (SDK) توسط گوگل در سال 2007 منتشر شد درحالیکه اولین نسخه تجاری، اندروید 1.0، در سپتامبر 2008 منتشر شد.

در تاریخ 27 ژوئن 2012، در کنفرانس Google I / O، گوگل نسخه بعدی اندروید، 4.1 Jelly Bean را معرفی کرد. Jelly Bean یک آپدیت پیشرفته است که هدف اصلی آن بهبود رابط کاربری، هم از لحاظ قابلیت و هم عملکرد است.

کد منبع برای اندروید تحت مجوزهای نرم افزاری رایگان و متن باز در دسترس است. گوگل اکثر کدها را تحت نسخه 2.0 مجوز آپاچی و بقیه را، تغییرات Linux kernel، تحت مجوز نسخه 2 GNU General Public License منتشر می کند.

تاریخچه Android

اسامی کد اندروید از حرف A تا  J متغیر است. برخی از آنها Aestro، Blender، Cupcake، Donut، Eclair، Honeycomb، Gingerbread، Froyo، Ice Cream Sandwitch، Jelly Bean، KitKat و Lollipop است.

  • در سال 2003، Android Incorporation در ابتدا توسط Andy Rubin در در پالو آلتو، کالیفرنیا، ایالات متحده تاسیس شد.
  • در 17 آگوست 2005، گوگل Android Incorporation را خریداری کرد. از آن زمان، آن را شرکت تابعه Google Incorporation می دانند.
  • کارمندان کلیدی Android Incorporation اندی روبین، ریچ مینر، کریس وایت و نیک سیرس هستند.
  • در اصل برای دوربین طراحی شده بود اما به خاطر بازار محدود دوربین، بعدا به طراحی گوشی های هوشمند شیفت داد.
  • Android نام مستعار اندی روبین است که توسط همکاران به خاطر عشق او به روبات ها داده شده است.
  • در سال 2007، گوگل توسعه سیستم عامل اندروید را اعلام کرد.
  • در سال 2008، HTC نخستین تلفن همراه اندروید را روانه بازار کرد.

Android چیست؟

اندروید یک سیستم عامل متن باز است که بر پایه لینوکس ساخته شده است و اکنون توسط گوگل پشتیبانی می شود و آخرین نسخه آن یعنی نسخه 8 سیستم عامل اندروید اوریو نام دارد.

چرا اندروید از محبوبیت بسزایی برخوردار است؟

  • متن باز
  • دارای جامعه وسیع و توسه دهندگان متعدد
  • مسبب افزایش بازاریابی
  • مسبب کاهش هزینه های توسعه
  • یکپارچه سازی inter app
  • دارای محیط غنی توسعه

توسعه اندروید

در اینجا یک لیست از زبان هایی است که می توان برای توسعه اندروید از آن استفاده کرد:

  • جاوا – زبان اولیه توسعه اندروید
  • Kotlin، زبان از JetBrains که اولین پشتیبانی را از گوگل دریافت کرد، در سال 2017 در Google I / O معرفی شد
  • C ++ – NDK برای کتابخانه ها، نه برنامه ها
  • پایتون، bash، و غیره – از طریق محیط اسکریپت نویسی
  • Corona- برای استفاده از فریمورک Corona SDK مناسب است. Corona یک SDK سطح بالا است که در زبان برنامه نویسی LUA ساخته شده است. یادگیری LUA خیلی ساده تر از جاوا می باشد و SDK مقدار زیادی از مشکلات توسعه برنامه اندرویدی را رفع کرده است.
  • تکنولوژی Phonegap / Cardova – که از HTML 5، جاوا اسکریپت، CSS استفاده می کند.
  • تکنولوژی Xamarin – که از سی شارپ استفاده می کند و mono برای آن استفاده می شود. MonoTouch و Mono for Android پیاده سازی های cross-platform زیرساخت زبان مشترک (CLI) و ویژگی های زبان مشترک می باشند.

برنامه نویسی سیستم عامل اندروید:

سیستم عامل اندروید یک سیستم عامل متن باز است. این یعنی برنامه نویسان می توانند این سیستم عامل را به هر نحوی که بخواهند سفارشی کنند. در برنامه نویسی اندروید شما محدود نیستید و به هر نحوی که بخواید می توانید برنامه خود را بنویسید.

 زبان برنامه نویسی اندروید:

زبان اصلی برنامه نویسی سیستم عامل اندروید جاوا است. شما برای آنکه بتوانید یک اپلیکیشن برای این سیستم عامل تولید کنید، باید شروع  به یادگیری زبان جاوا بپردازید، همچنین برای طراحی ظاهر اپلیکیشن های اندروید باید از زبان Xml که یک زبان ساده و بیشتر شبیه Html است، استفاده کنید. در برنامه نویسی اندروید ما دو نوع برنامه نویسی داریم، نوع اول برنامه نویسی Native و نوع دوم برنامه نویسی Hybrid است.

حدود 70 درصد از گوشی های هوشمند دنیا از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند. تعداد برنامه نویسان اندروید در سراسر دنیا به چند میلیون نفر می رسد و از دارای جامعه بسیار قوی است و به همین دلیل دارای پشتیبانی بسیار قوی می باشد.

برنامه نویسی Native:

در این روش از برنامه نویسی، ما از زبان اصلی برنامه نویسی برای اندروید یعنی جاوا استفاده می کنیم. در حقیقیت، برنامه نویسی نیتیو اصلی ترین روش برنامه نویسی اندروید است که برنامه های تولید شده در این روش دارای سرعت فوق العاده بالا، کاربرد بهتر و … می باشند. در این روش برنامه ویس اجازه دسترسی به تمام امکانات سیستم عامل را دارد.

برنامه نویسی Hybrid:

Hybrid (هیبرید) یکی دیگر از روش های برنامه نویسی موبایل می باشد که فقط مختص سیستم عامل اندروید نیست. این یعنی اینکه شما در این روش یک بار برنامه ای را می نویسید و می توانید از آن برای سیستم عامل های مختلف خروجی بگیرید که به این روش نیز روش کراس پلتفرم می گویند.

روش برنامه نویسی Hybrid  مناسب برای برنامه نویسان حوزه وب می باشد، کسانی که قصد دارند تا به جز برنامه نویسی وب به برنامه نویسی موبایل نیز بپردازند.

زبان برنامه نویسی این روش Html Css Javascript است و برای همین است که می گوییم این روش مناسب برای برنامه نویسان وب می باشد. از مزایا روش Hybrid  می توان به نوشتن یک بار کد و استفاده از آن در بستر های مختلف اشاره کرد.

API level چیست؟

API Level یک عدد صحیح است که به صورت منحصربفرد نسخه API فریمورک شناسایی می کند که توسط نسخه پلتفرم اندروید ارائه می شود. مانند: نسخه پلتفرم: Android 6.0 . API Level: 23.

فریمورک های Cross-platform اندروید برای توسعه موبایل

  • آموزش Kotlin برای توسعه دهندگان اندروید (سطح متوسط)

آموزش Kotlin برای توسعه دهندگان اندروید (سطح متوسط)

سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت ۰۰:۰۰
  • آموزش احراز و تایید هویت در زامارین

آموزش احراز و تایید هویت در زامارین

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۱۹:۰۰
  • آموزش تست واحد در توسعه اپلیکیشن اندروید

آموزش تست واحد در توسعه اپلیکیشن اندروید

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۱۱:۰۰
  • آموزش نکات هفتگی توسعه برنامه نویسی اندروید

آموزش نکات هفتگی توسعه برنامه نویسی اندروید

یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۲۰:۰۰
  • آموزش شروع کار با PhoneGap

آموزش شروع کار با PhoneGap

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۱۵:۰۰
  • آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید با Kotlin

آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید با Kotlin

جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۱۶:۰۰
  • چگونه بدون کدنویسی برای Iphone، Android و Kindle اپلیکیشن ایجاد کنیم؟

چگونه بدون کدنویسی برای Iphone، Android و Kindle اپلیکیشن ایجاد کنیم؟

پنج شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۰۱:۰۰
  • آموزش توسعه بازی iOS/Android با یونیتی 2017

آموزش توسعه بازی iOS/Android با یونیتی 2017

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۱۴:۰۰
  • آموزش توسعه اپلیکیشن اندروید با جاوا

آموزش توسعه اپلیکیشن اندروید با جاوا

یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۱۹:۰۰
  • آموزش ذخیره سازی محلی داده در اندروید

آموزش ذخیره سازی محلی داده در اندروید

جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۲۳:۰۰
  • آموزش طراحی رابط کاربری در اندروید

آموزش طراحی رابط کاربری در اندروید

جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۰۹:۰۰
  • آموزش تست خودکار UI در Android 

آموزش تست خودکار UI در Android 

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۲۱:۰۰
  • آموزش Firebase در اندروید – Cloud Messaging، توابع Cloud و Crashlytics

آموزش Firebase در اندروید – Cloud Messaging، توابع Cloud و Crashlytics

سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۰۱:۳۰
  • آشنایی با Xamarin Designer برای iOS

آشنایی با Xamarin Designer برای iOS

دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۰۷:۰۰
  • آشنایی با Xamarin.Forms

آشنایی با Xamarin.Forms

دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۰۶:۳۰
  • آشنایی با Xamarin.iOS

آشنایی با Xamarin.iOS

دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۰۶:۰۰
  • آموزش توسعه اندروید – برنامه نویسی هم زمان

آموزش توسعه اندروید – برنامه نویسی هم زمان

یکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۱۷:۳۰
  • آشنایی با Activities و Intents در زامارین برای توسعه دهندگان

آشنایی با Activities و Intents در زامارین برای توسعه دهندگان

یکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۰۶:۳۰
  • آموزش منابع و استایل ها در Xamarin.Forms

آموزش منابع و استایل ها در Xamarin.Forms

شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۲۲:۰۰
  • آموزش XAML در Xamarin.Forms

آموزش XAML در Xamarin.Forms

شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت ۱۹:۳۰
  • آموزش برنامه نویسی Reactive برای اندروید

آموزش برنامه نویسی Reactive برای اندروید

پنج شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ساعت ۰۵:۳۰