آموزش زامارین (Xamarin)

دسته بندی: دات نت

آموزش زامارین

آنچه در این صفحه می خوانید:

معرفی زامارین

امروزه با پیشرفت های تکنولوژی در حوزه موبایل از یک تلفن برای تقریبا می توانیم هر کاری استفاده کنیم. سهم عمده بازار تلفن به اندروید Google بعد iOS اپل و سپس ویندوز مایکروسافت تعلق دارد. اگر شما یکی از توسعه دهندگان تلفن همراه هستید، با مهم ترین سوال مواجه می شوید که کجا می خواهید برنامه خود را در پلتفرم متفاوتی طراحی کنید؟ اما یادگیری یک زبان جدید، API ها و چیزهای دیگر ممکن است کار خسته کننده ای باشد. اما زامارین می تواند به شما در ایجاد اپلیکیشن های تلفن همراه که می تواند تقریبا شبیه برنامه های نیتیو پلتفرم باشد، کمک کند.

شرکت نرم افزاری زامارین در کالیفرنیا/سانفرانسیسکو در سال ۲۰۱۱ توسط مهندسان پروژه مونو (Mono) و تحت مالکیت مایکروسافت تاسیس شد. شرکت مایکروسافت از StackOverFlow و Github زامارین پشتیبانی می کند. زامارین برای توسعه دهنده ابزارهایی فراهم می کند که می توانند به آنها در ساخت اپلیکیشن تلفن همراه چندسکویی دست یابند. اپلیکیشن ها می توانند تمام ویژگی های بومی را داشته باشند و همچنین همزمان یک codebase مشترک را نیز به اشتراک بگذارند. ابزارهای زامارین برای دانلود با ویژوال استودیو در دسترس هستند و شما می توانید به طور مستقیم برنامه های اندروید، iOS و ویندوز را از ویژوال استودیو خود ایجاد کنید. بیشتر کدها در سی شارپ نوشته شده است. بنابراین اگر دانش سی شارپ را دارا هستید، شما نیازی به یادگیری جاوا، Objective-C و یا Swift برای ساخت برنامه های خود ندارید. اگر شما یک مبتدی هستید، پس به جای فرایند یادگیری متعارف، مسیر Xamarin را در نظر بگیرید، که می تواند برنامه های بیشتری را برای چند سیستم عامل به شما آموزش دهد.

پس، زامارین یک ابزار برنامه‌نویسی چندسکویی است که با استفاده از سی شارپ می توان برای اندروید، iOS، ویندوزفون و کدنویسی کرد. زبان #C به شما این امکان را می دهد که از یک Syntax و ویژگی های پیشرفته مانند Generics، LINQ و کتابخانه Parallel Task استفاده کنید. ابزار IDE به ویژوال استودیو در مک و ویندوز اجازه می دهد تا شما بتوانید پروژه های Xamarin را ایجاد کنید. یکی از راه های ساخت رابط کاربر یا UI استفاده از Xamarin.forms است. Xamarin از دستگاه های wearable نیز پشتیبانی می کند. شما می توانید برنامه های نیتیو را برای Android Wear و Apple Watch نیز ایجاد کنید. فروشگاه کامپوننت Xamarin به شما امکان افزودن قابلیت های بیشتر به برنامه های خود را با دانلود پلاگین های ساده می دهد. شما همچنین می توانید روش های احراز هویت محبوب را اضافه کنید. همچنین افزونه هایی برای افزودن پشتیبانی از صورتحساب و سایر ویژگی ها نیز در دسترس هستند. بیشتر پلاگین های محبوب چندسکویی هستند اما پلاگین های خاص پلت فرم نیز وجود دارند، برای مثال، پلاگین پشتیبانی از پرداخت صورت حساب در Google Play.

ویژگی های زامارین

Xamarin تمام توانایی های نیتیو سیستم عامل را ترکیب می کند و تعدادی از ویژگی های قدرتمند خود را اضافه می کند، از جمله:

  • پیوند کامل با SDK های اساسی بیانگر این موضوع است که زامارین شامل تقاطعی برای تقریبا تمام SDK های اساسی پلتفرم در iOS و Android است. علاوه بر این، این اتصال ها به شدت تایپ می شوند، به این معنی که آنها به آسانی هدایت و استفاده می شوند و ارائه کنترل دقیق در کامپایل زمان اجرا و طول توسعه است. این هدایت منجر به کاهش خطاهای زمان اجرا و برنامه های با کیفیت بالاتر می شود.
  • زامارین رد و بدل اطلاعات با Objective-C ، Java، Cو ++C را فراهم می کند. این امکان طور مستقیم با استفاده از کتابخانه های Objective-C، جاوا، C و ++C به شما قدرت استفاده آرایه وسیعی از کد شخص ثالث که از قبل ساخته شده است را می دهد. علاوه بر این، زامارین اتصال پروژه ها را به یکدیگر فراهم می کند تا بتوانید به آسانی کتابخانه های نیتیو Objective-C و جاوا را با استفاده از یک دستورالعمل اعلام کنید.
  • برنامه های Xamarin در #C نوشته می شوند که یک زبان مدرن است. این ویژگی شامل پیشرفت قابل توجهی نسبت به Objective-C و جاوا می شود. این پیشرفت در پی ویژگی هایی از قبیل زبان پویا، ساختارهای تابعی مانند Lambdas، LINQ، ویژگی برنامه نویسی موازی پیشرفته و غیره اتفاق می افتد.
  • برنامه های کاربردی زامارین از NET BCL. مجموعه ای بزرگ از کلاس های دارای ویژگی های جامع و ساده مانند XML قدرتمند، پایگاه داده، سریال سازی، IO، رشته و پشتیبانی شبکه و غیره استفاده می کنند. کد#C موجود را می توان برای استفاده در یک برنامه کامپایل کرد، که دسترسی به هزاران کتابخانه را فراهم می کند که به شما امکان انجام کارهایی را می دهد که در BCL پوشش داده نمی شود.
  • زامارین از ویژوال استودیو برای مک در macOS و ویژوال استودیو در ویندوز استفاده می کند. اینها هر دو IDE های مدرن هستند که شامل ویژگی هایی نظیر تکمیل خودکار کد، سیستم مدیریت پیشرفته پروژه و راه حل، یک کتابخانه قالب جامع پروژه، کنترل منبع یکپارچه و بسیاری موارد دیگر است.
  • زامارین پشتیبانی کامل چند سکویی برای سه سیستم عامل اصلی تلفن همراه iOS، Android و Windows را ارائه می دهد. اپلیکیشن های نوشته شده می توانند تا 90٪ از codebase خود را به اشتراک بگذارند. کتابخانه موبایل API یکپارچه را برای دسترسی به منابع مشترک در هر سه سیستم عامل ارائه می دهد. این ویژگی می تواند به طور قابل توجهی هزینه های توسعه و زمان عرضه به بازار را برای توسعه دهندگان تلفن همراه جهت هدف قرار دادن سه پلتفرم محبوب تلفن همراه را کاهش دهد.

آشنایی با Xamarin.forms

مشکل بزرگی در ایجاد برنامه های کاربردی برای همه سیستم عامل های مختلف این است که آنها متفاوت هستند. حفظ چندین مخزن کد برای انجام عمدتا یکسان، در بهترین حالت خسته کننده است و در بدترین حالت می تواند تبدیل به یک کابوس شود. توسعه مرسوم Xamarin.iOS ، Xamarin.Android، و Xamarin.UWP همچنان نیاز دارد تا رابط کاربر به طور جداگانه از یکدیگر نوشته شود و این کار کوچکی نیست.

Xamarin.Forms یک جعبه ابزار کامل رابط کاربری UI برای توسعه دهندگان دات نت را نمایش می دهد. بطور کامل نیتیو اندروید، iOS و برنامه های یونیورسال ویندوز را با استفاده از #C در ویژوال استودیو بسازید. Xamarin.Forms صرفه جویی در زمان قابل توجهی را در این زمینه ارائه می دهد.

آشنایی با Xamarin.iOS

آشنایی با Xamarin.iOS

SDK ها به ما اجازه می دهند برنامه های نیتیو iOS، tvOS، watchOS و macOS را با استفاده از کنترل های UI مثل Objective-C و ایکس کد با ویژگی انعطاف پذیری و ظرافت زبان مدرن #C ، قدرت دات نت و کتابخانه کلاس پایه (BCL) و دو IDE دسته اول، ویژوال استودیو برای مک و ویژوال استودیو که در نوک انگشتان ما وجود دارد ایجاد کنیم. اگر شما توسعه دهنده NET. هستید و قصد دارید یک برنامه iOS ایجاد کنید می توانید از Xamarin.iOS استفاده کنید و از ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری ارائه شده توسط اپل استفاده کنید. اولین گام در تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Xamarin.iOS گرفتن یک برنامه کاربردی و اجرای آن است. Xamarin به شما اجازه می دهد تا برنامه هایی بنویسید که می توانند به طور کامل از قدرت، ویژگی ها و عملکرد هر پلتفرم بهره ببرند. Xamarin.iOS یکی از فریمورک های Xamarin است که برای ایجاد برنامه های نیتیو iOS با استفاده از #C در ویژوال استودیو مورد استفاده قرار می گیرد. اپل قوانین سختی را در مورد ساخت برنامه ها مطرح میکند. برای مثال، شما باید از Mac استفاده کنید و Xcode را اجرا کنید تا برنامه های خود را ایجاد کنید. Xcode محیط توسعه یکپارچه (IDE) برای macOS است که توسط اپل توسعه و نگهداری شده است. همچنین شامل مجموعه ای از برنامه های مورد استفاده برای توسعه نرم افزار برای macOS ،iOS ،watchOS و tvOS است. شما برنامه های خود را با ابزارهایی که با Xcode IDE می آیند ایجاد و توزیع می کنید.

Xamarin.iOS همچنین از ابزار Xcode برای ایجاد پکیج نهایی باینری و توزیع برای برنامه های iOS استفاده می کند. این الزام به این معنی است که شما نیاز به Mac دارید که MacOS و Xcode را اجرا می کند تا کامپایل نهایی و استقرار یک برنامه Xamarin.iOS را تکمیل کند. قبل از توزیع باید برنامه خود را برای آزمایش به یک دستگاه iOS بفرستید.

آشنایی با Xamarin.android

اگر شما علاقه مند هستید از مهارت های توسعه NET. خود برای ایجاد یک برنامه Android استفاده کنید که از ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری ارائه شده توسط دستگاه های تلفن همراه Android بهره می گیرد، یادگیری Xamarin.android را شروع کنید. اولین گام در تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Xamarin.android گرفتن برنامه و اجرای آن است. با استفاده از ابزار های ویژوال استودیو برای زامارین برنامه های زیادی را برای بسیاری از سیستم عامل ها ایجاد کنید.

Xamarin.Android یک فریمورک زامارین است که با استفاده از #C در ویژوال استودیو برای ایجاد برنامه های نیتیو اندروید مورد استفاده قرار می گیرد. برنامه ایجاد شده با Xamarin.Android یک برنامه نیتیو اندروید است که با استفاده از ابزار و کتابخانه های Xamarin ساخته شده است. برنامه های جاوا اندروید برای تقریبا همه موارد دسترسی به کتابخانه ها را دارد. این دسترسی به این معنی است که شما می توانید برنامه های خود را سریع تر توسعه دهید. کتابخانه ها نیز به عنوان یک توسعه دهنده Xamarin.Android قابل دسترسی هستند. فرض کنید شما می خواهید به یک لوازم جانبی بلوتوث دسترسی داشته باشید که میزان ضربان قلب کاربر را کنترل می کند. چنین لوازم جانبی به طور معمول به SDK فرستاده می شود که می توانید در برنامه های اندرویدی مبتنی بر جاوا خود استفاده کنید. شما می توانید فایل های Java .jar موجود را به برنامه Xamarin.Android خود اضافه کنید. برای ترکیب کتابخانه ها، می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • رابط نیتیو جاوا (JNI)
  • کتابخانه اتصال جاوا

تصمیم گیری بین دو تکنیک، موضوع ترجیحی شخصی است.

آیا این نوشته را دوست داشتید؟