آموزش یونیتی

دسته بندی: آموزش ساخت بازی

در این صفحه می خوانید:

تاریخچه یونیتی

موتور بازی Unity در سال 2005 راه اندازی شد و با هدف دموکراتیزه کردن توسعه بازی ها برای توسعه دهندگان بیشتری در دسترس قرار داده شد. در سال بعد، Unity نامزد جایزه بهترین استفاده از رده Mac OS X Graphics در Apple Design Awards شد. یونیتی در ابتدا برای Mac OS X منتشر شد، بعد از آن پشتیبانی از مایکروسافت ویندوز و مرورگر را اضافه کرد. Unity 2.0 در سال 2007 با حدود 50 ویژگی جدید راه اندازی شد. این نسخه شامل یک موتور بهینه شده برای محیط های دقیق 3D، سایه های دینامیک real-time، چراغ های هدایت شده و نورافکن ها، پخش ویدئو و سایر ویژگی ها بود. این نسخه همچنین ویژگی هایی را فراهم کرد که به موجب آن توسعه دهندگان می توانند به راحتی همکاری داشته باشند.این قابلیت شامل یک لایه شبکه برای توسعه دهندگان برای ایجاد بازی های چند نفره بر اساس پروتکل دیتاگرام کاربر، ارائه ترجمه آدرس شبکه، و هماهنگ سازی حالت و روش تماس از راه دور بود. هنگامی که اپل فروشگاه App خود را در سال 2008 راه اندازی کرد، یونیتی به سرعت پشتیبانی از آیفون را اضافه کرد. برای چندین سال، موتور یونیتی که بر روی iPhone آشکار نشده بود و با توسعه دهندگان بازی iOS شناخته شد.

Unity 3.0 در سپتامبر 2010 با گسترش ویژگی های موتور گرافیکی برای رایانه های رومیزی و کنسول های ویدئویی راه اندازی شد. Unity 3 علاوه بر پشتیبانی از اندروید، شامل ادغام ویژه ابزار Illustrate Labs Beast Lightmap، رندر deferred، ارائه فونت نیتیو، نقشه برداری اتوماتیک UV و فیلترهای صوتی است. Unity 4.0 در نوامبر 2012 عرضه شد. در این نسخه پشتیبانی DirectX 11 ،Adobe Flash و ابزارهای انیمیشن جدید به نام Mecanim و دسترسی به پیشنمایش لینوکس اضافه شده است. در ژوئیه 2014، یوینتی برنده جایزه "بهترین موتور" در جوایز تعالی سالانه توسعه صنعت بریتانیا شد.

فیسبوک یک کیت توسعه نرم افزاری برای بازی ها با استفاده از موتور بازی Unity در سال 2013 در نظر گرفت. ابزارهای برجسته ای که اجازه پیگیری کمپین های تبلیغاتی و لینک های عمیق را دادند، به طوری که کاربران مستقیم از پست های رسانه های اجتماعی به بخش های خاصی از بازی ها و همچنین به اشتراک گذاری آسان در بازی پیوستند. در سال 2016، فیس بوک یک پلتفرم بازی جدید PC با Unity ایجاد کرد. Unity پشتیبانی از پلتفرم های بازی فیس بوک را ارائه داد و توسعه دهندگان یونیتی توانستند سریعتر بازی ها را در فیس بوک وارد و منتشر کنند. در Unity 5 روشنایی و صوت موتور بهبود یافت. همچنین از طریق WebGL، توسعه دهندگان یونیتی می توانند بازی های خود را به مرورگرهای سازگار، بدون پلاگین برای بازیکنان اضافه کنند. در Unity 5 روشنایی جهانی، پیش نمایش نقشه برداری نور، Unity Cloud، یک سیستم صوتی جدید و موتور Nvidia PhysX3.3 ارائه شده است. در Unity 5.6 عناصر روشنایی جدید و ذرات را اضافه گردید و عملکرد کلی موتور را به روز شد و حمایت native برای Nintendo Switch، Facebook Gameroom، Google Daydream VR و Vulkan graphics API را اضافه کرد. پخش کننده ویدیویی 4K را قادر ساخت تا ویدیوهای 360 درجه ای را برای واقعیت مجازی اجرا کند.

در ماه دسامبر سال 2016، Unity Technologies اعلام کرد که سیستم شماره گذاری نسخه برای Unity را از شناسه های مبتنی بر دنباله به سال انتشار برای تعدیل نسخه با تعداد بیشتری از آنها منتشر می کنند. بنابراین یونیتی 5.6 به دنبال یونیتی 2017 بود. ابزار یونیتی 2017 شامل یک موتور رندر گرافیکی real-time ، درجه بندی رنگ و ساختار جهانی، تجزیه و تحلیل عملیات عملی و گزارش عملکرد بود. Unity 2017.2 همچنین شامل ابزارهای جدیدی مانند Timeline بود که به توسعه دهنده ها اجازه می داد انیمیشن ها را به داخل بازی drag-and-drop کند و Cinemachine یک سیستم دوربین هوشمند درون بازی ها باشد. همچنین تری دی مکس و ابزارهای مایا را در موتور یونیتی برای به اشتراک گذاری ساده فرآیند تکرار در بازی به کار می رود. Unity 2018 طرح Scriptable Render Pipeline را برای توسعه دهندگان جهت ایجاد بالاترین گرافیک طراحی کرد. این شامل رندر کیفیت بالا Pipeline برای تجربیات کنسول و کامپیوتر و رندر Pipeline سبک برای تلفن همراه، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی می باشد.

یونیتی چیست؟

یونیتی یک موتور بازی سازی چندسکویی است که برای ساخته بازی های دو بعدی و سه بعدی برای کامپیوترهای شخصی، کنسول‌های بازی، دستگاه‌های همراه و وب سایت‌ها استفاده می‌شود. یونیتی از جمله موتورهای بازی ساز است که می‌تواند از زبان‌های برنامه‌نویسی معروف پشتیانی کند. زبان‌های برنامه‌نویسی سی‌شارپ، جاوااسکریپت و زبان برنامه‌نویسی "بو" که یک زبان از خانواده زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌باشد، در یونیتی قابل استفاده هستند (البته امکان استفاده از زبان بو از نسخهٔ ۵ به بعد یونیتی حذف شده است). زبان سی‌شارپ قابلیت شی گرایی دارد و به واسطه این قابلیت، قابلیت‌هایی همچون ارث‌بری را نیز دارا می‌باشد، این قابلیت‌ها در پروژه‌های بزرگ برنامه‌نویسی بسیار سودمند هستند.

از سال 2018، Unity تقریبا برای ایجاد نیمی از بازی های موبایل در مارکت ها و 60 درصد از واقعیت افزوده و محتویات واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گرفت. شامل حدود 90 درصد از سیستم عامل های واقعیت افزوده مانند Microsoft HoloLens و 90 درصد از محتوای سامسونگ Gear VR مورد استفاده قرار گرفته است. Unity Machine Learning Agents یک نرم افزار اوپن سورس است که با آن پلتفرم Unity به برنامه های یادگیری ماشین، از جمله تنسور فلو گوگل متصل می شود. با استفاده از امتحان و خطا در Unity Machine Learning Agents، کاراکترهای مجازی از یادگیری تقویتی برای ایجاد استراتژی های خلاقانه در منظره های واقعیت مجازی استفاده می کنند. این نرم افزار برای توسعه روبات ها و ماشین های خودران استفاده می شود. در طول ده سال اول، محصولات نسخه های پرداخت شده یونیتی به طور کامل فروخته شد. در سال 2016 مدل اشتراکی به شرکت اضافه شد. Unity دارای گزینه های صدور مجوز رایگان و پرداختی شد. مجوز رایگان برای استفاده شخصی و یا شرکت های کوچکتر که کمتر از 100،000 دلار در سال تولید می کنند و مجوز اشتراکی بر اساس درآمد حاصل از بازی ها با استفاده از Unity است.

یونیتی در چه پلتفرم هایی پشتیبانی می شود؟

ویرایشگر Unity در Windows و macOS پشتیبانی می شود و نسخه ای از ویرایشگر در مرحله آزمایشی برای سیستم عامل لینوکس موجود است. یونیتی یک موتور بازی ساز چند پلتفرمه است، یعنی توانایی ساخت بازی برای بسیاری از پلتفرم‌های موجود را دارد. در حال حاضر از ساخت بازی برای بیش از 25 پلتفرم مختلف پشتیبانی می کند:

  • iOS
  • Android
  • Tizen
  • Windows
  • Universal Windows Platform
  • Mac
  • Linux
  • WebGL
  • PlayStation 4
  • PlayStation Vita
  • Xbox One
  • 3DS
  • Oculus Rift
  • Google Cardboard
  • Steam VR
  • PlayStation VR
  • Gear VR
  • Windows Mixed Reality
  • Daydream
  • Android TV
  • Samsung Smart TV
  • tvOS
  • Nintendo Switch
  • Fire OS
  • Facebook Gameroom
  • Apple's ARKit
  • Google's ARCore
  • Vuforia
  • Magic Leap

تقریباً می توان گفت که یونیتی برای تمامی پلتفرم های موجود خروجی بازی تولید می‌کند و ممکن است کمتر نیاز به ویرایش اسکریپت‌های پروژه پیدا کنید، که از لحاظ تجاری بسیار مهم است به خصوص اجرای بازی بر روی وب و به صورت چند کاربر که باعث جذب کاربران بسیار می‌شود، تعدادی از بازی‌های موجود در شبکه اجتماعی فیسبوک توسط موتور بازی ساز یونیتی ایجاد شده است.

ویژگی های یونیتی

ویژگی های اصلی موتور بازی سازی یونیتی:

  • ویرایشگر قدرتمند، انعطاف پذیر و با قابلیت اجرای دستورات کاربر به صورت دیداری
  • ابزارهای مورد نیاز جهت کار گروهی، قابلیت اضافه کردن مستقیم فایل نرم افزارهای اتودسک مثل Max, Maya و آپدیت ذخایر در حین اجرای نرم افزار و ساخت بازی
  • استفاده از آخرین تکنولوژی های گرافیکی، سرعت رندر بالا، استفاده از تمامی قابلیت های DirectX و OpenGL
  • تهیه خروجی اجرایی متناسب با پلتفرم در مراحل بسیار ساده
  • تهیه خروجی تحت وب، تحت کنسول، تحت آیفون و برای مکینتاش
  • استفاده از جدیدترین تکنیک های نور پردازی و پشتیبانی از سایه های دینامیک
  • استفاده از جدیدترین شیدرهای گرافیکی، کتابخانه کاملی از شیدرهای قابل استفاده، توانایی کاربر در نوشتن شیدرهای جدید
  • موتور Terrain داخلی، جهت ساخت عوارض زمین، محیط های وسیع Outdoor و کوه و تپه و امکانات تکسچر گذاری و رنگ آمیزی و چینش اتوماتیک اشیا در محیط
  • پشتیبانی از پروتکل های شبکه
  • پشتیبانی کامل از موتور Physx
  • پشتیبانی از زبانهای #C و جاوااسکریپت
آیا این نوشته را دوست داشتید؟