معرفی SpriteKit 

SpriteKit یکی از بهترین راه های ایجاد بازیدر iOS است که آسان برای یادگیری، قدرتمند، و کاملا پشتیبانی شده توسط اپل می باشد.

SpriteKit یک graphics rendering و زیرساخت انیمیشن است که می توانید آن را برای متحرک سازی تصاویر بافت تکسچرشده استفاده کنید، در غیر این صورت به عنوان sprites شناخته می شود. SpriteKit یک حلقه رندر سنتی را فراهم می کند که بین تعیین محتویات و فریم های رندر عوض و بدل می شود. با SpriteKit شما تعیین می کنید که محتویات قالب چه باشد و چگونه آنها را تغییر دهید. SpriteKit قالب را با استفاده از سخت افزار گرافیکی به طور کارآمد رندر می کند.

SpriteKit برای استفاده از انیمیشن دلخواه یا تغییرات در محتوای شما بهینه شده است. این طراحی باعث می شود که SpriteKit مناسب تر برای بازی ها و برنامه هایی باشد که نیاز به انعطاف پذیری در نحوه مدیریت انیمیشن ها دارند.

SpriteKit محتوا را به عنوان ساختار درختی سلسله مراتبی از گره ها پیاده سازی می کند. درخت گره شامل یک گره صحنه به عنوان گره ریشه و گره های دیگری است که محتوا را ارائه می دهند. هر فریم صحنه پردازش و در view رندر می شود. صحنه، اقدامات را اجرا می کند و فیزیک را شبیه سازی می کند که هر دو محتوای درخت را تغییر می دهند. سپس صحنه با استفاده از SpriteKit به طور کارآمد رندر می شود. 

مزایای SpriteKit 

  • ساخته شده برای iOS - نیازی به دانلود کتابخانه های اضافی و یا وابستگی های خارجی وجود ندارد. شما همچنین می توانید با استفاده از دیگر API های iOS مانند iAd، In-App Purchases، و غیره بدون نیاز به تکیه بر پلاگین های اضافی استفاده کنید.
  • توانایی های موجود شما را تقویت می کند. اگر شما دانش قبلی از Swift و iOS داشته باشید SpriteKit را بسیار سریعتر فرا می گیرید.
  • نوشته شده توسط اپل - خیال شما را برای استفاده در همه محصولات جدید اپل راحت می کند. بهعنوان مثال، شما می توانید از همان کد SpriteKit استفاده کنید تا بازی خود را در iOS، macOS و tvOS اجرا کنید.
  • رایگان - شما از تمام قابلیت های SpriteKit بدون هیچ هزینه ای بهره می برید. Unity یک نسخه رایگان دارد اما تمام ویژگی های نسخه Pro را ندارد. اگر می خواهید از صفحه ی Splash یونیتی جلوگیری کنید، باید upgrade کنید.

تفاوت SpriteKit و Unity

محبوب ترین جایگزین برای SpriteKit در حال حاضر یک فریمورک بازی به نام Unity است. Unity در ابتدا به عنوان یک موتور سه بعدی توسعه یافت، اما دارای پشتیبانی کامل از 2D نیز می باشد.

اگر شما یک مبتدی هستید یا تنها بر اکوسیستم اپل تسلط دارید از SpriteKit استفاده کنید که برای یادگیری آسان است و کار را انجام خواهد داد. اگر می خواهید یک پلتفرم چندسکویی یا یک بازی پیچیده تر داشته باشید از Unity استفاده کنید که قدرتمند تر و انعطاف پذیرتر است.

 

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود