آنچه در این صفحه می خوانید:
- معرفی یوتیوب (Youtube)
- معرفی بازاریابی یوتیوب (YouTube Marketing)
- ویژگی های یوتیوب (Youtube)
- استراتژی های بازاریابی یوتیوب (Youtube)
معرفی یوتیوب (Youtube)
YouTube یک پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو آمریکایی است که مقر آن در سن برونو، کالیفرنیا است. سه کارمند پیشین پی پال Chad Hurley ،Steve Chen و Jawed Karim این سرویس را در فوریه 2005 ایجاد کردند. گوگل در نوامبر 2006 این سایت را با قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد. اکنون YouTube به عنوان یکی از شرکت های تابعه Google فعالیت می کند.
YouTube به کاربران اجازه می دهد تا بارگذاری، مشاهده، نرخ گذاری، اشتراک گذاری، لیست های پخش را اضافه کنند، گزارش دهند، نظر خود را در مورد فیلم ها اضافه کنند و در سایر کاربران مشترک شوند این طیف گسترده ای از فیلم های رسانه ای ایجاد شده توسط کاربر و شرکت ها را ارائه می دهد. محتوای موجود شامل کلیپ های ویدیویی، کلیپ های نمایش تلویزیونی، فیلم های موسیقی، فیلم های کوتاه و مستند، ضبط صدا، تریلر فیلم، پخش مستقیم و سایر مطالب مانند وبلاگ نویسی ویدیو، فیلم های اصلی اصلی، و فیلم های آموزشی است. اکثر مطالب در YouTube توسط افراد بارگذاری می شود، اما شرکت های رسانه ای از جمله CBS، BBC، Vevo و Hulu بخشی از مطالب خود را از طریق YouTube به عنوان بخشی از برنامه همکاری YouTube ارائه می دهند. کاربران ثبت نام نشده فقط می توانند فیلم ها را در سایت مشاهده کنند، در حالی که کاربران ثبت نام شده مجاز به آپلود تعداد نامحدودی از فیلم ها و اضافه کردن نظرات به فیلم ها هستند. فیلم هایی که به نظر بالقوه نامناسب تلقی می شوند، فقط در دسترس کاربرانی است که ثبت نام کرده اند که خود را حداقل 18 سال اعلام کرده اند.
YouTube و سازندگان منتخب از Google AdSense، برنامه تبلیغاتی کسب می کنند، برنامه ای که براساس محتوای سایت و مخاطبان، تبلیغات را هدف قرار می دهد. اکثریت قریب به اتفاق فیلم های آن رایگان است، اما موارد استثنائی از جمله کانال های حق بیمه مبتنی بر اشتراك، اجاره فیلم و همچنین YouTube Music و YouTube Premium، خدمات اشتراكی به ترتیب با پخش موسیقی ممتاز و بدون تبلیغات و تبلیغات ارائه می شود. دسترسی رایگان به کلیه محتوا، از جمله محتوای اختصاصی سفارش از شخصیت های قابل توجه. از فوریه 2017، بیش از 400 ساعت محتوا در هر دقیقه در YouTube بارگذاری شد و هر روز یک میلیارد ساعت محتوا در YouTube مشاهده می شود. از آگوست سال 2018، این وب سایت با توجه به الکسا، دقیقاً پشت Google، به عنوان دومین سایت محبوب جهان رتبه بندی شده است. از ماه مه 2019، هر دقیقه بیش از 500 ساعت محتوای ویدیویی در YouTube بارگذاری می شود. براساس درآمد تبلیغاتی سه ماهه تبلیغات، تخمین زده می شود که YouTube 15 میلیارد دلار درآمد سالانه داشته باشد.
YouTube با انتقاداتی نسبت به جنبه های عملکرد خود، از جمله استفاده از محتوای دارای حق کپی رایت در فیلم های آپلود شده، الگوریتم های پیشنهادی خود برای پخش ویدیوهایی که ترویج تئوری های توطئه و باطل هستند، روبرو شده است، میزبانی فیلم ها که ظاهراً کودکان را هدف قرار داده است، اما حاوی محتوای خشونت آمیز و یا جنسی حاوی شخصیت های محبوب است، فیلم هایی از افراد زیر سن قانونی که در بخش های نظرات خود فعالیت های پدوفیلی را جذب می کنند، و سیاست های نوسانی درمورد انواع محتوا که واجد شرایط برای درآمدزایی با تبلیغات هستند، در نوسان است.
معرفی بازاریابی یوتیوب (YouTube Marketing)
یوتیوب دارای ترافیک عظیم و بازدیدکنندگان متعددی است و این امر تنها تأیید این واقعیت است که بازاریابی تصویری روند رو به رشدی دارد. YouTube در ماه مه سال 2005 راه اندازی شد و میلیاردها نفر از کاربران برای کشف، تماشا کردن و به اشتراک گذاری ویدیوهای ایجاد شده از آن استفاده می کنند. YouTube یک انجمن برای افرادی است که برای برقراری ارتباط، اطلاع رسانی و الهام بخشیدن به دیگران در سرتاسر جهان فعالیت می کنند و به عنوان یک پلت فرم توزیع برای سازندگان محتوای اصلی و تبلیغ کنندگان بزرگ و کوچک عمل می کند.
یوتیوب از دیدگاه کسب و کار، بازاریابی یوتیوب تکنیک های جدیدی را معرفی کرده است که بسیاری از شرکت ها هنوز از آنها استفاده نمی کنند. بازاریابی رسانه های اجتماعی تمام جنبه های بازاریابی اینترنتی را شامل می شود که بازاریابی یوتیوب در این زمره قرار دارد. اگر می خواهید به بازاریابی ویدیویی بپردازید، کانال دیگری از غیر از YouTube وجود ندارد. آنها دومین وب سایت پر بازدید در کل اینترنت هستند، با بیش از یک میلیارد کاربر، تقریبا هیچ رقیبی ندارند و مصرف کنندگان به طور فزاینده وقت بیشتری را صرف تماشای فیلم های آنلاین بیشتر می کنند.
بنابراین با توجه به این سیل مشتری، جای تعجب نیست که شرکت ها بیشتر تبلیغات خود را از تبلیغات ویدیویی دیجیتال وارد کنند. تسلط بر YouTube بدان معناست که مشاغل اکنون فرصتی برای ایجاد برند خود از طریق فیلم های تعاملی دارند که می توانند دنبال کننده باشند. YouTube کانال های خاص خود را که می توانند برای توسعه و اجرای استراتژی بازاریابی خود استفاده کنند، به کاربران ارائه می دهد. راه دیگری که شرکت ها می توانند از YouTube استفاده کنند تبلیغات در محتوای ویدیویی است که در کانال های دیگر علاوه بر خودشان پخش می شوند.
ویژگی های یوتیوب (Youtube)
فناوری ویدیو
YouTube در درجه اول از قالب های ویدیویی VP9 و H.264 / MPEG-4 AVC و پروتکل سازگار Dynamic Streaming over و پروتکل HTTP استفاده می کند. YouTube شروع به پخش فیلم ها با فرمت AV1 کرده است.
- پخش
- بارگذاری
- کیفیت و قالب ها
- زیر نویس
- پخش زنده
- فیلم های سه بعدی
- فیلم های 360 درجه
ویژگی های کاربر
- انجمن
در تاریخ 13 سپتامبر 2016، YouTube یک بتا عمومی جامعه را راه اندازی کرد، یک ویژگی مبتنی بر رسانه های اجتماعی است که به کاربران امکان می دهد متن، تصاویر (از جمله GIF)، فیلم های زنده و دیگران را در یک برگه جداگانه "Community" در کانال خود ارسال کنند. قبل از انتشار، با چندین سازنده مشاوره شده بود تا ابزارهایی را در نظر بگیرند که انجمن می تواند آنها را مفید واقع کند.
پس از انتشار این ویژگی به طور رسمی، ویژگی ارسال پیام انجمن به طور خودکار برای هر کانال فعال می شود که از آستانه خاصی از تعداد مشترکان عبور می کند یا در حال حاضر مشترکان بیشتری دارد. این آستانه با گذشت زمان، از 10000 مشترک به 1500 مشترک، به 1000 مشترک کاهش یافت، که آستانه فعلی از سپتامبر 2019 است.
دسترسی به محتوا
YouTube به کاربران این امکان را می دهد که فیلم های خود را در صفحات وب خارج از وب سایت خود مشاهده کنند. هر ویدیوی YouTube با یک قطعه HTML همراه است که می توان از آن برای جاسازی آن در هر صفحه در وب استفاده کرد. این عملکرد اغلب برای جاسازی فیلم های YouTube در صفحات و وبلاگ های شبکه های اجتماعی استفاده می شود. کاربرانی که مایل به ارسال ویدیو در حال بحث و گفتگو هستند، با الهام از آنها یا مربوط به ویدیوی کاربر دیگر، قادر به ایجاد "پاسخ ویدیویی" هستند. در تاریخ 27 اوت 2013، YouTube اعلام کرد که پاسخ های ویدئویی را به دلیل ویژگی کم مصرف حذف می کند. جاسازی، رتبه بندی، اظهار نظر و ارسال پاسخ توسط صاحب ویدیو غیرفعال می شود.
YouTube معمولاً پیوند بارگیری را برای فیلم های خود ارائه نمی دهد و قصد دارد از طریق رابط وب سایت خود مشاهده شود. تعداد کمی از فیلم ها به صورت فایل های MP4 قابل بارگیری هستند. تعداد زیادی از وب سایت های شخص ثالث، برنامه ها و افزونه های مرورگر به کاربران امکان بارگیری فیلم های YouTube را می دهند. در فوریه 2009، یوتیوب سرویس آزمایشی را اعلام کرد و به برخی از همکاران این امکان را می دهد که بارگیری ویدیو را به صورت رایگان یا هزینه ای که از طریق Google Checkout پرداخت شده ارائه دهند.
کاربران حق نسخه برداری کار خود را تحت مجوز پیش فرض استاندارد YouTube حفظ می کنند، اما این حق را دارند که حق استفاده خاص را تحت هر گونه مجوز حق نسخه برداری عمومی خود انتخاب کنند. از ژوئیه 2012، امکان انتخاب مجوز انتساب Creative Commons به عنوان پیش فرض فراهم شده است و به سایر کاربران امکان استفاده مجدد و مجدد مواد را می دهد.
YouTube Premium
YouTube Premium (سابقاً YouTube Red) سرویس اشتراک حق بیمه YouTube است. این برنامه امکان پخش رایگان تبلیغات، دسترسی به محتوای اختصاصی، پخش ویدئوی پس زمینه و آفلاین در دستگاه های تلفن همراه و دسترسی به سرویس "All Access" موسیقی Google Play را فراهم می کند.
YouTube Go
YouTube Go یک برنامه Android با هدف دسترسی آسان YouTube به دستگاه های تلفن همراه در بازارهای نوظهور است. این برنامه با برنامه اصلی اندرویدی این شرکت متفاوت است و امکان بارگیری و اشتراک گذاری فیلم ها را با سایر کاربران فراهم می کند. همچنین به کاربران امکان پیش نمایش فیلم ها، فیلم های بارگیری شده را از طریق بلوتوث به اشتراک می گذارد و گزینه های بیشتری برای کنترل داده های تلفن همراه و وضوح ویدیو ارائه می دهد.
YouTube Music
در اوایل سال 2018، کوهن شروع به یادآوری درباره راه اندازی احتمالی سرویس پخش موسیقی جدید YouTube، بستر رقابت با سایر سرویس ها مانند Spotify و Apple Music کرد. در تاریخ 22 مه 2018، بستر پخش موسیقی با نام "YouTube Music" راه اندازی شد.
مشارکت در محتوا
در سال 2016، یوتیوب یک برنامه جهانی را برای توسعه دهندگان ایجاد کرد که فیلم های آنها تأثیر اجتماعی مثبت دارد. Google یک میلیون دلار به این برنامه Creators for Change اختصاص داده است. سه فیلم اول این برنامه که در جشنواره تلویزیونی Tribeca 2017 به نمایش درآمد.
استراتژی های بازاریابی یوتیوب (Youtube)
یک کانال YouTube برای تجارت ایجاد کنید.
قبل از انجام هر کاری، یک حساب تجاری را در Google باز کنید. وقتی کانال YouTube خود را با استفاده از یک حساب Google معمولی ایجاد می کنید، فقط یک نفر، دارنده حساب Google، می تواند وارد آن کانال شوید. با ایجاد کانال YouTube خود با استفاده از یک حساب تجاری، چندین حساب Google مجاز می توانند همزمان وارد سیستم شوند. کانال های YouTube دارای بخش های متحرک زیادی هستند، بنابراین حداقل یک یا دو نفر دیگر می خواهید به اجرای نمایش کمک کنند.
درباره مخاطبان خود بیاموزید.
کانال YouTube برای مشاغل به شما امکان دسترسی به برگه Analytics را می دهد، که حاوی یک تن از آمارهای مربوط به کانال شما است. در اینجا به جستجوی بینش های کمی در کانال و رفتار مخاطبان خود، از جمله شمارش مشاهده، میانگین زمان تماشای، درآمد حاصل از تولید و میزان تعامل در بین فیلم ها بروید.
رقابت خود را تحقیق کنید.
اگر می خواهید از سایر مشاغل موجود در حیطه خود در YouTube جلو بروید، تجزیه و تحلیل رقابتی ضروری است. خوشبختانه بسیاری از اطلاعات موردنیاز برای شناسایی فرصت های احتمالی به راحتی در کانال های آنها در دسترس است. کانال های YouTube رقبا را مرور کنید و توجه داشته باشید که کدام فیلم ها بیشترین و کمترین بازدید را دارند. تماشا کنید که این فیلم ها درک کنند که مخاطبان شما چه نوع محتوایی را تماشا می کنند (و آنچه را که نمی دانند) تماشا کنید و از آن برای آگاهی از استراتژی محتوای خود استفاده کنید.
مانند فیلم های خود، آستین های خود را جمع کنید و نظرات فیلم های رقیب را بخوانید. شاید نام تجاری شما پیامی دریافت کرده باشد؛ در این صورت، مطمئن شوید که پاسخ می دهید تا مشتریان بالقوه بتوانند ببینند شما به طور فعال با انجمن خود درگیر هستید. برای توصیف های ویدیویی رقابت کنید تا ببینید چه کلمات کلیدی آنها در بهینه سازی جستجوی YouTube استفاده می کنند. از صفحات مشابه برای افزایش رتبه خود در صفحات جستجوی YouTube و فیدهای ویدیوی پیشنهادی استفاده کنید. یک نکته آخر: مطمئن شوید که رقبای شما تبلیغاتی را در ویدیوهای شما ارائه نمی دهند! در صورت وجود، امکان مسدود کردن آنها در مدیر تبلیغات Google وجود دارد.
از کانال های مورد علاقه خود بیاموزید.
وقتی YouTube خود را به طور اختصاصی مشاهده می کنید، از خود بپرسید: این ویدیو که توجه من را به خود جلب می کند چیست؟ چه چیزی باعث می شود مجدداً به کانال های برتر خود برگردم؟ توجه به YouTubers مورد علاقه خود، تکنیک ها و بهترین کارهایی را که برای رانندگی نماها، اشتراک ها و مشارکت ها دنبال می کنند، نشان می دهد.
حتی اگر آنها از لحاظ فنی در طاقچه تجاری شما نباشند، ممکن است شما بتوانید استراتژی های مورد علاقه YouTubers خود را برای افزایش YouTube زیر خود تطبیق دهید. از امتحان کردن برخی از روندهای عجیب و غریب نترسید: این برای این مارک ها کار کرده است. علاوه بر اینکه منبع بزرگی برای الهام گرفتن از فیلم های خودتان است، باید به یاد داشته باشید که YouTube منبع باورنکردنی برای یادگیرندگان خودآموز است. صدها کانال YouTube وجود دارد که مستقیماً به شما خواهند گفت که چگونه یک بازاریاب موفق باشید، بدون حدس و گمان لازم است.
برای به دست آوردن دیدگاه، فیلم های خود را برای SEO بهینه کنید.
اگر می خواهید بیشترین ارزش را از آنها کسب کنید، باید فیلم های YouTube خود را برای جستجو بهینه کنید. اما اگر چند فیلم اول شما نتوانستند کشش زیادی کسب کنند، نگران نباشید. می توانید با گذشت زمان روی ترفند و جستجوی SEO YouTube خود کار کنید.
فیلم های خود را بارگذاری و برنامه ریزی کنید.
پس از ایجاد چند فیلم بهینه سازی شده، زمان آن رسیده که آنها را در چرخش قرار دهید. بنابراین بهترین راه برای برنامه ریزی فیلم های YouTube شما چیست؟ به عنوان یک سیستم عامل، تقریباً به اندازه تلویزیون محبوب YouTube است. و بسیاری از مشترکین شما با کانال YouTube شما مانند یک ایستگاه تلویزیونی رفتار می کنند، بنابراین باید آن را مانند یکی اجرا کنید!
حرفه ای باشید و محتوا را در یک برنامه منظم به اشتراک بگذارید. اگر به مشترکین خود قول می دهید که هر شنبه ظهر شرقی یک ویدیوی جدید دریافت می کنند، باید به آن متعهد شوید، یا خطر از دست دادن اعتماد خود (و دیدگاه های آنها) را به خطر می اندازید. استودیوهای تلویزیونی الگوی مفیدی را برای تولید محتوا نیز ارائه می دهند. اطمینان حاصل کنید که چندین "قسمت" از محتوا را برای برنامه ریزی قبل از زمان آماده کرده اید. علاوه بر این که اگر برنامه ایجاد فیلم شما مختل باشد، یک برنامه B را به شما ارائه می دهیم، ایجاد قسمت های مختلف از قبل به طور کلی به این معنی است که فیلم های شما از نظر کیفیت سازگارتر هستند.
شما می توانید فیلم های YouTube خود را از قبل از استودیو Creator یا با ابزاری مانند Hootsuite بارگذاری و برنامه ریزی کنید، که به شما امکان می دهد نسخه های ویدیوی خود را با پست هایی در سایر کانال های اجتماعی همه از همان داشبورد مشابه تبلیغ کنید.
برای جذب دنبال کننده، کانال خود را بهینه کنید.
پس از بهینه سازی ویدیوهای خود، باید کانال YouTube خود را بهینه کنید. با ارائه یک تجربه مداوم در کانال خود، می توانید نماهای بیشتری را وارد کنید و مهمتر از همه، این نماها را به مشترکین معمولی تبدیل کنید.
تبلیغات YouTube را امتحان کنید.
کانال YouTube شما تنها مکانی نیست که افراد بتوانند محتوای شما را ببینند، اگر بودجه دریافت کردید، می توانید هزینه تبلیغات YouTube را نیز پرداخت کنید.
سعی کنید با یک تأثیرگذار کار کنید.
یکی از بهترین راه های نمایش محصولات شما در YouTube کار با یک تأثیرگذار است. طبق گفته گوگل، 60 درصد مشترکین YouTube به نظرات تأثیرگذار مورد علاقه خود اعتماد دارند. بهره برداری از مخاطبان تنظیم شده تأثیرگذار می تواند بازده بزرگی را به همراه داشته باشد.
تجزیه و تحلیل و سازگاری
بنابراین، شما کانال YouTube خود را ایجاد کرده اید، مرتباً محتوا منتشر می کنید، و با تأثیرگذار و سایر سازندگان در زمینه خود همکاری می کنید. اما هنوز نتیجه نتیجه نمی گیرید! حفظ و رشد کانال YouTube شما نیاز به نظارت مداوم دارد. هر زمان که یک ویدیوی جدید منتشر می کنید، YouTube Analytics را بررسی کنید:
- تغییرات قابل توجه در تعداد مشترکان
- تغییر جمعیتی جدید یا تغییر مخاطب
- مکان پخش ویدیو و منابع ترافیکی
- گزارشات دستگاه (تلفن همراه، دسکتاپ، تلویزیون های هوشمند و غیره)
من این را قبلاً گفتم و دوباره آن را خواهم گفت: نظرات را بخوانید! این بهترین روش برای یادگیری دقیق آنچه مخاطب شما درباره فیلم ها و کانال شما به طور کلی فکر می کند، است. حتی ممکن است پیشنهادات مشخصی راجع به کدام فیلم ویدیوی بعدی را پیدا کنید!