آموزش طراحی لوگو

دسته بندی: دیزاین

در این صفحه می خوانید:

لوگو چیست؟

لوگو یک نشان تجاری است که برای معرفی شرکت ها، سازمان ها، کارخانجات و... طراحی می شود تا از طریق آن بتوانند محصولات و اهدافشان را به مخاطبین معرفی کنند.

طبق تعریف استاد مسعود سپهر: لوگو مانند نام افراد است با این تفاوت که نیازی به سواد خواندن نداریم و دیدن آن کافیست تا آن را بشناسیم.

در طراحی لوگو باید به معنای آن لوگو توجه شود و کاملا نشان دهنده مفهوم مورد نظر باشد تا مخاطب به راحتی درک کند که این لوگو مربوط به کدام شرکت، سازمان و... است. لوگو بخشی از هویت سازمان است. به طور کلی لوگو یا به موضوع فعالیت اشاره می کند یا مفهوم خاصی را ارائه می دهد.

 اصولا در طراحی لوگو یا برند تجاری شکل ها، رنگ ها، فونت ها و تصاویر آن معمولا با دیگر لوگوهای موجود در بازار کار باید متفاوت باشد. به همین دلیل از لوگو نیز برای تشخیص سازمان ها و سایر نهادهای غیر تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. لوگو نیز مفهوم گرافیکی تفکر و نگرش یک شرکت است. بنابراین در هنگام ایجاد لوگو لازم است دقیق و متخصص بود. یک لوگوی خوب هرگز از ذهن مشتریان و بیننده آن لوگو پاک نمی شود.

لوگو یک نشان گرافیکی است که به سه حالت تصویری، نوشتاری (تایپوگرافی) یا ترکیبی از تصویر و نوشتار می باشد.

انواع لوگو

از جهات مختلف نشانه ها قابل تقسیم بندی هستند.

الف) از جهت رویکرد فرهنگی:

  • کلاسیک:

لوگویی که متناسب با زمینه های فرهنگی قبل از مدرنیته کار می شود و غالبا پر عنصر طراحی می شود. مانند لوگوی باشگاه های فوتبال یا لوگو شرکت هایی که قدمت خود را می خواهند معرفی کنند یا لوگوهای سلطنتی

  • مدرن:

لوگویی که متناسب با زمینه های فرهنگی مدرنیته است مانند خلاصه یا موجز بودن، استفاده حداقلی از عناصر و...

ب) لوگو از جهت ارتباط با آنچه دلالت می کند:

  • لوگوی رئال یا واقع گرا:

لوگوی تصویری ای که دلالتی واقعی دارد مانند لوگویی شخصی که برای معرفی آن شخص از تصویر ساده شده خود او استفاده شده است.

  • سمبلیک:

لوگویی تصویری که عناصر آن دلالتی نمادین دارند مانند لوگویی که در آن برای معرفی یک کافه از نماد فنجان برای معرفی استفاده کرده است.

  • لوگوی انتزاعی:

لوگوهایی که دلالت مستقیم تصویری ندارند و صرفا فرم هایی آبستره هستند که دلالت التزامی در پی آن تصاویر یا نوشتار وجود ندارد.

ج) لوگو از جهت عناصر موجود در آن:

  • لوگوی تصویری:

استفاده از عنصر تصویر و المان ها در آن

  • لوگوی نوشتاری:

استفاده از هرآنچه خوانده می شود در لوگو یعنی نه تنها حروف بلکه اعداد هم شامل می شود.

مونوگرام هم نیز جزو لوگوهای نوشتاری محسوب می شود به این صورت که در صورت طولانی بود نام و دشواری در خواندن آن معمولا از حروف اول نام آن استفاده می شود.

  • لوگوی ترکیبی:

ترکیبی از تصویر و نوشتار به صورت تفکیک پذیر.

  • لوگوی تلفیقی

تلفیقی جدایی ناپذیر از عنصر نوشتار و تصویر. معمولا در این گونه از لوگوها باید ارتباط و همبستگی بین عنصر تصویر و نوشتار به گونه ای باشد که با حذف هر کدام دیگری نیز کارکرد خود را از دست دهد و برای نشان دادن هر کدام به وجود دیگری نیز نیاز باشد.

ویژگی های یک لوگوی خوب

  • ساده باشد و به دور از شلوغی
  • در عین سادگی خلاقیت داشته باشد.
  • منحصر به فرد باشد و شبیه به هیچ کار دیگری نباشد.
  • از نوآوری و جذابیت در ایده و اجرا برخوردار باشد.
  • همخوانی کامل با مخاطب و حیطه ای که لوگو برای آن طراحی می شود.
  • قابلیت انعطاف داشته باشد.
  • جذابیت لوگو به خاطر رنگ و لعابش نباشد و در فرم جذاب باشد.
  • تاریخ انقضا آن پایین نباشد.
  • درگیر مد روز نباشد.

نرم افزار های طراحی لوگو

از نرم افزار های موجود برای طراحی لوگو میتوان به ایلوستریتور، فتوشاپ، کورل دراو نیز اشاره کرد. البته نرم افزار های دیگری هم نیز وجود دارند مانند Logomaker، Laughingbird، Summitsoft Logo Design Studio، LogoYe

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (1 رای)