آموزش طراحی لوگو

آنچه در این صفحه می خوانید:

لوگو چیست؟

لوگو یک علامت گرافیکی یا نمادی است که برای کمک به شناسایی و شناخت برای عموم استفاده می شود. لوگو ممکن است طرح انتزاعی باشد یا یک نام که در کلمات کلیدی نشان داده می شود. در سطح ارتباطات جمعی و کاربردهای متداول، امروزه لوگو یک شرکت معمولاً با علامت تجاری یا برند تجاری آن مترادف است.

به عبارت دیگر لوگو یک نشان تجاری است که برای معرفی شرکت ها، سازمان ها، کارخانجات و... طراحی می شود تا از طریق آن بتوانند محصولات و اهدافشان را به مخاطبین معرفی کنند. در طراحی لوگو باید به معنای آن لوگو توجه شود و کاملا نشان دهنده مفهوم مورد نظر باشد تا مخاطب به راحتی درک کند که این لوگو مربوط به کدام شرکت، سازمان و... است. لوگو بخشی از هویت سازمان است. به طور کلی لوگو یا به موضوع فعالیت اشاره می کند یا مفهوم خاصی را ارائه می دهد.

اصولا در طراحی لوگو یا برند تجاری شکل ها، رنگ ها، فونت ها و تصاویر آن معمولا با دیگر لوگوهای موجود در بازار کار باید متفاوت باشد. به همین دلیل از لوگو نیز برای تشخیص سازمان ها و سایر نهادهای غیر تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. لوگو نیز مفهوم گرافیکی تفکر و نگرش یک شرکت است. بنابراین در هنگام ایجاد لوگو لازم است دقیق و متخصص بود. یک لوگوی خوب هرگز از ذهن مشتریان و بیننده آن لوگو پاک نمی شود.

از آنجا که یک لوگو موجودیت تصویری است که یک سازمان را نشان می دهد، طراحی لوگو یک بخش مهم از طراحی گرافیک است. یک لوگو عنصر اصلی یک سیستم شناسایی پیچیده است که باید بطور عملکردی در کلیه ارتباطات یک سازمان گسترش یابد. بنابراین، طراحی لوگو ها و ترکیب آنها در یک سیستم هویت بصری یکی از دشوارترین و مهمترین زمینه های طراحی گرافیک است.

لوگو یک نشان گرافیکی است که به سه حالت تصویری، نوشتاری (تایپوگرافی) یا ترکیبی از تصویر و نوشتار می باشد.

فرآیند طراحی لوگو

طراحی یک لوگو خوب اغلب نیاز به مشارکت تیم بازاریابی با استودیوی طراحی گرافیک دارد. قبل از طراحی یک لوگو، باید تعریف کاملی از مفهوم و ارزش های برند و همچنین درک مشتری یا گروه هدف داشته باشید. مراحل گسترده در فرآیند طراحی لوگو شامل تحقیق، مفهوم سازی، بررسی کاندید های جایگزین، پالایش یک طرح انتخابی، آزمایش در بین محصولات و در نهایت تصویب و تولید برند انتخاب شده است.

لوگو های سازگار با اینترنت

شرکتی که از لوگو (کلمات کلیدی) استفاده می کند ممکن است بخواهد لوگو مطابق با آدرس اینترنتی شرکت باشد. برای لوگوهای کوتاه متشکل از دو یا سه کاراکتر، چندین شرکت برای یافتن حروف یکسان یافت می شوند. به عنوان مثال، یک لوگو "CA" توسط بانک فرانسوی Credit Agricole، خرده فروش هلندی لباس C&A و شرکت نرم افزاری ایالات متحده CA Technologies استفاده می شود، اما تنها یک شخص می تواند نام دامنه اینترنتی CA.com را داشته باشد.

در دنیای تطبیقی ​​رابط دیجیتال امروز، یک لوگو از مانیتورهای بزرگ به دستگاه های دستی کوچک قالب بندی و دوباره فرمت می شود. با تغییر اندازه مداوم و قالب بندی مجدد، طراحان لوگو در حال تغییر رویکردی جسورانه تر و ساده تر، با خطوط و اشکال سنگین و رنگ های محکم هستند. این مسئله باعث سردرگمی هنگام مخلوط شدن با سایر لوگو ها در فضاهای تنگ و در هنگام مقیاس بندی بین رسانه ها می شود.

انواع لوگو

از جهات مختلف نشانه ها قابل تقسیم بندی هستند.

الف) از جهت رویکرد فرهنگی:

  • کلاسیک:

لوگویی که متناسب با زمینه های فرهنگی قبل از مدرنیته کار می شود و غالبا پر عنصر طراحی می شود. مانند لوگوی باشگاه های فوتبال یا لوگو شرکت هایی که قدمت خود را می خواهند معرفی کنند.

  • مدرن:

لوگویی که متناسب با زمینه های فرهنگی مدرنیته مانند خلاصه یا موجز بودن، استفاده حداقلی از عناصر و غیره است.

ب) لوگو از جهت ارتباط با آنچه دلالت می کند:

  • لوگوی رئال یا واقع گرا:

لوگوی تصویری که دلالتی واقعی دارد مانند لوگویی شخصی که برای معرفی آن شخص از تصویر ساده شده خود او استفاده شده است.

  • سمبلیک:

لوگویی تصویری که عناصر آن دلالتی نمادین دارند مانند لوگویی که در آن برای معرفی یک کافه از نماد فنجان برای معرفی استفاده کرده است.

  • لوگوی انتزاعی:

لوگوهایی که دلالت مستقیم تصویری ندارند و صرفا فرم هایی آبستره هستند که دلالت التزامی در پی آن تصاویر یا نوشتار وجود ندارد.

ج) لوگو از جهت عناصر موجود در آن:

  • لوگوی تصویری:

استفاده از عنصر تصویر و المان ها در آن قرار دارد.

  • لوگوی نوشتاری:

استفاده از هرآنچه خوانده می شود در لوگو یعنی نه تنها حروف بلکه اعداد هم شامل می شود. مونوگرام هم نیز جزو لوگوهای نوشتاری محسوب می شود به این صورت که در صورت طولانی بودن نام و دشواری در خواندن آن معمولا از حروف اول نام آن استفاده می شود.

  • لوگوی ترکیبی:

ترکیبی از تصویر و نوشتار به صورت تفکیک پذیر.

  • لوگوی تلفیقی

تلفیقی جدایی ناپذیر از عنصر نوشتار و تصویر. معمولا در این گونه از لوگوها باید ارتباط و همبستگی بین عنصر تصویر و نوشتار به گونه ای باشد که با حذف هر کدام دیگری نیز کارکرد خود را از دست دهد و برای نشان دادن هر کدام به وجود دیگری نیز نیاز باشد.

نرم افزار های طراحی لوگو

از برترین نرم افزار های موجود برای طراحی لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایلوستریتور (Adobe Illustrator)

ایلوستریتور یک نرم افزار ویرایشگر گرافیک برداری است که توسط شرکت ادوبی طراحی شده است. اساس کار این نرم افزار بر پایه محاسبات ریاضیات است و برای ایجاد و ویرایش اشکال و تصاویر برداری (vector) نیز طراحی شده است. این نرم افزار بر روی سیستم عامل ویندوز و مک اجرا می شود. محیط این نرم افزار شباهت بسیاری به نرم افزار فتوشاپ دارد و به راحتی می توان فایل های هر یک را در دیگری استفاده کرد و همچنین برای افرادی که با فتوشاپ و محیط آن آشنایی دارند نیز کار با نرم افزار ایلوستریتور راحت تر بوده و به سرعت با محیط این نرم افزار آشنا خواهند شد.

از این نرم افزار برای ایجاد و ویرایش اشکال و تصاویر وکتور، طراحی لوگو، طراحی انواع فونت، طراحی تصاویر اینفوگرافیک، طراحی هایی با فرمت های svg که مورد استفاده در طراحی وب است، کشیدن تصاویر و افکت های گرافیکی با قلم‌موها (Brush) و ابزار کنترل رنگ و همچنین برای ساخت تصاویر متحرک استفاده می شود. یکی از رقیب های اصلی و قدیمی ایلوستریتور نرم افزار کورل دراو (CorelDRAW) است. معمولا بیشتر طراحانی که در زمینه تبلیغات فعالیت می کنند از ایلوستریتور به دلیل سازگاری بین نرم افزارهای شرکت ادوبی (Adobe) استفاده می کنند و افرادی که در زمینه کار لیزر و یا ساخت تابلو و مهرسازی فعالیت می کنند از نرم افزار کورل دراو استفاده می کنند.

فتوشاپ (Photoshop)

فتوشاپ یا کارگاه عکس و نوعی پردازشگر گرافیکی می باشد که توسط شرکت ادوبی (Adobe) تولید شده است. فتوشاپ یک نرم افزار ادیت عکس است که به راحتی می توان در لایه های مختلف تغییرات مورد نظر را مانند تغییر دادن نور عکس، کم و زیاد کردن کنتراست، حذف یا اضافه کردن قسمتی از عکس و غیره، بروی عکس اعمال کرد. همچنین به راحتی می توان چند عکس را با یکدیگر ترکیب و نیز می توان یک عکس را از صفر تا صد در این نرم افزار ایجاد کرد.

کورل (CorelDRAW)

کورل دراو (CorelDraw) یک ویرایشگر گرافیک برداری است که توسط شرکت Corel ساخته و به بازار عرضه شده است. همچنین نام مجموعه گرافیکی Corel است که شامل ویرایشگر تصویر bitmap-image و Photo-Paint کورل و همچنین سایر برنامه های مرتبط با گرافیک است. CorelDraw برای ویرایش تصاویر دو بعدی مانند لوگو و پوستر طراحی شده است.

کورل دراو (CorelDRAW) یک نرم افزار حرفه ای در زمینه طراحی گرافیک است و معمولا بیشتر برای طراحی و یا اصلاح طرح های برداری (vector) استفاده می شود و طراحی در این نرم افزار به کمک خطوط (یا مسیرها) و نقاط کنترلی صورت می گیرد.

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود