بازاریابی اجتماعی (Social Marketing)

معرفی بازاریابی اجتماعی یا Social Marketing

بازاریابیاجتماعی رویکردی است که برای توسعه فعالیت هایی جهت تغییر یا حفظ رفتار افراد برای منفعت افراد و به طور کلی جامعه استفاده می شود.

بازاریابی اجتماعی، ترکیبی از ایده های بازاریابی تجاری و علوم اجتماعی است که یک ابزار اثبات شده برای تأثیر رفتار در راه پایدار و مقرون به صرفه می باشد.

بازاریابی اجتماعی به شما کمک می کند تا متوجه شوید:

  • با چه افرادی کار کنید
  • چه رفتاری تاثیرگذار است
  • چگونه آن را پیاده سازی کنید
  • چگونه آن را ارزیابی کنید

بازاریابی اجتماعی همانند بازاریابی رسانه های اجتماعی نیست. بازاریابی رسانه های اجتماعی به فرایند کسب ترافیک یا توجه از طریق سایت های رسانه های اجتماعی اشاره می کند.

بازاریابی اجتماعی یک فرآیند سیستماتیک و برنامه ریزی شده است که دارای شش مرحله می باشد.

  1. شروع
  2. هدف
  3. توسعه
  4. پیاده سازی
  5. ارزیابی
  6. پیگیری

هدف از مارکتینگ اجتماعی همیشه تغییر یا حفظ رفتار مردم است - نه آنچه که مردم فکر می کنند و یا از مسئله ای آگاهی دارند. اگر هدف شما فقط برای افزایش آگاهی و دانش یا تغییر نگرش باشد، شما بازاریابی اجتماعی را انجام نمی دهید.

تاریخچه بازاریابی اجتماعی

ریشه های بازاریابی اجتماعی به دهه 1950 باز می گردد، زمانی که یک روانشناس ادعا کرد که سازمان های غیر انتفاعی بیشتر مانند بازاریابان سودآور ارتباط برقرار می کنند، که این امر سبب نگرش بهتر آنها برای موفقیت بیشتر شد. سپس در دهه 1960، فعالان کشورهای در حال توسعه و دانشگاه های بازاریابی، مرحله ای را برای این رشته ی نو ایجاد کردند. بازاریابی اجتماعی به طور رسمی در دهه 1970 آغاز شد؛ در دهه 1980 به دنبال هویت خود بود و جایگاه منحصر به فردش را در دهه 1990 پیدا کرد. تا سال 2000، بازاریابی اجتماعی به عنوان یک رشته نو در نظر گرفته می شد اکنون در حال رشد و تکامل است.

انواع بازاریابی اجتماعی

  • شبکه های اجتماعی: برقراری ارتباط با مردم مانند فیسبوک، توییتر، لینکدینو غیره
  • شبکه های اشتراک گذاری رسانه ها: اشتراک گذاری عکس ها، فیلم ها و رسانه های دیگر مانند اینستاگرام، یوتیوب
  • انجمن های گفتگو: به اشتراک گذاشتن اخبار و ایده ها مانند Quora
  • شبکه های نشانه گذاری و محتوا: کشف، ذخیره و به اشتراک گذاری محتوای جدید مانند پینترست
  • شبکه های بررسی مصرف کننده: کشف و بررسی و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد مارک ها، محصولات و خدمات، و همچنین رستوران ها، مقصد سفر، و غیره مانند TripAdvisor
  • شبکه های وبلاگ نویسی و انتشارات: برای انتشار، کشف و اظهار نظر در مورد محتوای آنلاین مانند Tumblr
  • شبکه های مبتنی بر علاقه: به اشتراک گذاشتن منافع و سرگرمی ها مانند Houzz
  • شبکه های خرید اجتماعی: فروشگاه آنلاین مانند Polyvore
  • به اشتراک گذاری شبکه های اقتصادی: تجارت کالا و خدمات مانند Taskrabbit
  • شبکه های اجتماعی ناشناس: برقراری ارتباط به صورت ناشناس مانند Whisper