آنچه در این صفحه می خوانید:
- نقاشی دیجیتال (Digital Painting) چیست؟
- نرم افزار های نقاشی دیجیتال(Digital Painting)
- ابزار های نقاشی دیجیتال(Digital Painting)
- مقایسه با نقاشی سنتی
نقاشی دیجیتال (Digital Painting) چیست؟
نقاشی دیجیتال نوعی هنر در حال ظهور است که در آن تکنیک های سنتی نقاشی مانند آبرنگ، روغن، پلاستیک و غیره با استفاده از ابزارهای دیجیتالی به کمک رایانه، تبلت گرافیکی و قلم و نرم افزار استفاده می شود. نقاشی دیجیتالی با سایر اشکال هنر دیجیتال، به ویژه هنر تولید شده توسط رایانه متفاوت است. هنرمندان از تکنیک های نقاشی برای ایجاد نقاشی دیجیتال به طور مستقیم بر روی کامپیوتر استفاده می کند. تمام برنامه های نقاشی دیجیتال سعی می کند از برس های مختلف و جلوه های رنگی استفاده شده در رسانه های فیزیکی را تقلید کنند. در بسیاری از برنامه ها برس هایی که به صورت دیجیتالی طراحی شده اند برای نشان دادن سبک سنتی مانند روغن ها، اکریلیک ها، پاستیل ها، ذغال سنگ، قلم و حتی رسانه هایی مانند مسواک زدن است. همچنین برخی از جلوه های خاص منحصر به فرد برای هر نوع رنگ دیجیتالی وجود دارد که جلوه های واقع گرایانه رنگ را بر روی نقاشی دیواری «آبرنگ» نشان می دهد. در بیشتر برنامه های نقاشی دیجیتال، کاربران می توانند با استفاده از ترکیبی از بافت و شکل، سبک قلم موهای خود را ایجاد کنند. این توانایی برای پر کردن شکاف بین نقاشی سنتی و دیجیتال بسیار مهم است.
نقاشی دیجیتال بیشتر در هنر تولید رونق دارد. بیشترین کاربرد آن در طراحی مفهومی برای فیلم، تلویزیون و بازی های ویدئویی است. نرم افزارهای نقاشی دیجیتالی مانند Corel Painter ،Adobe Photoshop ،ArtRage ،GIMP ،Krita و openCanvas به هنرمندان محیط مشابهی مانند نقاش فیزیکی (بوم، ابزار نقاشی، مخلوط کردن پالت و بسیاری از گزینه های رنگ) می بخشند. انواع مختلفی از نقاشی دیجیتال از جمله امپرسیونیسم، واقع گرایی و آبرنگ وجود دارد. هر دو مورد مزایا و اشکالات در نقاشی دیجیتال وجود دارد. در حالی که نقاشی دیجیتال سهولت کار در یک محیط منظم و بدون ظرافت را به هنرمند می دهد، برخی معتقدند همیشه هنرمندانی که دارای یک برس فیزیکی در دست خود هستند، کنترل بیشتری خواهند داشت. برخی از هنرمندان بر این باورند که چیزی در نقاشی دیجیتالی وجود ندارد، مانند شخصیتی که برای هر شی جسمی بی نظیر است. بسیاری از هنرمندان وبلاگ می نویسند و درباره تفاوت های مختلف بین اثر دیجیتالی ایجاد شده و آثار هنری خلق شده به طور سنتی اظهار نظر می کنند.
نرم افزار های نقاشی دیجیتال(Digital Painting)
ابزارهای زیادی وجود دارد که هدف شما کمک می کند تا قطعات منحصر به فرد از هنر دیجیتال را ایجاد کنید یا از جلوه های سنتی تقلید کنید. برای مدت طولانی، چند ابزار بر این فضا مسلط بودند. اما با افزایش رقابت، بسیاری از بهترین سازندگان نرم افزار دیجیتال با اضافه کردن ویژگی ها و قابلیت های جدید، بازی خود را تمام می کنند. برخی از نرم افزار های نقاشی دیجیتال عبارتند از:
- Photoshop
- Affinity Designer
- Procreate
- Clip Studio Paint
- Artweaver 6
- ArtRage
- Krita
- CorelDRAW
- TwistedBrush Pro Studio
- MediBang Paint Pro
- Black Ink
- Paintstorm Studio
ابزار های نقاشی دیجیتال (Digital Painting)
اسکچ پد
اولین برنامه گرافیکی Sketchpad نام داشت که در سال 1963 توسط ایوان ساترلند، دانش آموخته MIT ایجاد شد، به کاربر اجازه داد تا اشیاء را بر روی CRT دستکاری کند. سایر تبلت های اولیه، یا دیجیتالیزرها، مانند شناسه (دیجیتال ساز هوشمند) و BitPad از نظر تجاری موفق بودند و در برنامه های CAD مورد استفاده قرار می گرفتند. تبلت ها امروزی ابزار مورد علاقه نقاشان دیجیتال است. تبلت های گرافیکی عملکردهای اصلی یک موس را دارند، بنابراین می توان از آنها به عنوان ماوس استفاده کرد، نه تنها در ویرایشگر های گرافیکی بلکه به عنوان جایگزینی برای ماوس نیز کاربرد دارند و با تمام نرم افزارهای Windows و Macintosh سازگار هستند.
تبلت
ایده استفاده از تبلت برای برقراری ارتباط با رایانه، از سال 1968 ایده ای بوده است كه شركت RAND (تحقیق و توسعه) از سانتا مونیكا، تبلت RAND را تولید كرد كه برای برنامه ریزی استفاده می شد. دیجیتالیزرها در اواسط دهه 1970 و اوایل دهه 1980 با موفقیت تجاری ID (Digitizer هوشمند) و BitPad تولید شده توسط Summgmentics Corp تولید رایج شدند. این دیجیتالیزرها بعنوان وسیله ورودی برای بسیاری از سیستم های CAD با رده بالا (طراحی رایانه ای) استفاده می شدند. و همچنین با نرم افزار CAD و مبتنی بر رایانه شخصی مانند اتوکد همراه است.
MacPaint
اولین برنامه تجاری که به کاربران امکان طراحی و دستکاری اشیاء را می داد، برنامه MacPaint بود. اولین نسخه این برنامه در 22 ژانویه 1984 در Apple Lisa معرفی شد. امکان طراحی بصورت رایگان و ایجاد گرافیک با این برنامه، آن را به بهترین برنامه در نوع خود در سال 1984 تبدیل کرده است. نسخه های قبلی این برنامه با نام های MacSketch و LisaSketch نامگذاری شده بودند و آخرین نسخه MacPaint MacPaint 2.0 در سال 1998 منتشر شد. موفقیت جهانی به انتشار اولین رایانه Macintosh که مجهز به یک برنامه دیگر به نام MacWrite بود، نسبت داده شد. این اولین رایانه شخصی بود که دارای رابط کاربری گرافیکی بود. Macintosh در حدود قیمت 2500 دلار در دسترس قرار داشت و ترکیبی از طراحی کوچکتر باعث شد تا رایانه مورد نظر ایجاد شود و کاربر رایانه را در معرض امکانات گرافیکی MacPaint قرار دهد.
ادوبی
یکی دیگر از برنامه های اولیه دستکاری تصویر Adobe Photoshop بود. در سال 1987 توسط توماس نول در دانشگاه میشیگان به عنوان برنامه نمایش عکس تک رنگ ساخته شد. با کمک برادرش، این برنامه به یک برنامه ویرایش تصویر به نام Imagepro تبدیل شد، اما بعداً به Photoshop تغییر یافت. ناولز در مورد معامله با سیستمهای Adobe و اپل توافق كرد و Photoshop 1.0 در سال 1991 برای Macintosh منتشر شد. سیستم های Adobe قبلاً Adobe Illustrator 1.0 را در سال 1986 در Apple Macintosh عرضه کرده بودند. این دو برنامه، Adobe Photoshop و Adobe Illustrator در حال حاضر دو برنامه برتر هستند که در تولید نقاشی های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. Illustrator کاربردهای منحنی های Bezier را معرفی کرد که به کاربر اجازه می داد تا به طرز باورنکردنی در نقشه های برداری خود توضیح دهد.
Kid Pix
در سال 1988، کریگ هیکمن برنامه رنگ آمیزی به نام Kid Pix ایجاد کرد که استفاده از MacPaint را برای کودکان راحت تر کرد. این برنامه در ابتدا با رنگ سیاه و سفید ایجاد شد و پس از چندین نسخه در سال 1991 با انتشار نسخه رنگی منتشر شد. Kid Pix یکی از اولین برنامه های تجاری بود که رنگ و صدا را در قالب خلاقانه ادغام می کرد. در حالی که Kid Pix عمداً برای کودکان ایجاد شده بود، به ابزاری مفیدی برای معرفی رایانه به بزرگسالان نیز تبدیل شد.
برنامه های نقاشی مبتنی بر وب
در سال های اخیر در وب سایت هایی که نقاشی دیجیتالی بصورت آنلاین را پشتیبانی می کنند، رشد چشمگیری مشاهده شده است. کاربر هنوز با استفاده از نرم افزار به صورت دیجیتالی ترسیم می کند. اغلب این نرم افزار روی سرور وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، با ظهور html5، برخی از برنامه ها اکنون تا حدی از مرورگر وب کلاینت برای برخی از پردازش ها استفاده می کنند. طیف وسیعی از ابزارها و برس ها می توانند محدودتر از نرم افزارهای رایگان باشند. سرعت پاسخ، کیفیت رنگ و امکان ذخیره در پرونده یا چاپ در هر دو رسانه مشابه هستند.
مقایسه با نقاشی سنتی
تفاوت اصلی بین نقاشی دیجیتال و سنتی روند غیر خطی است. یعنی یک هنرمند اغلب می تواند نقاشی خود را در لایه هایی ترتیب دهد که بطور مستقل قابل ویرایش باشد. همچنین توانایی خنثی سازی و ریکاوری اثر های هنرمند را از یک فرآیند خطی رهایی می دهد. اما نقاشی دیجیتالی در نحوه استفاده از تکنیک ها و مطالعه یک نقاش سنتی به دلیل تفاوت سطحی و عدم وجود فیزیکی محدود است. این هنرمند دیجیتال دارای ابزارهای مختلفی است که در دسترس نقاش سنتی نیست. برخی از این موارد عبارتند از: یک پالت مجازی متشکل از میلیون ها رنگ، تقریباً هر بوم اندازه یا رسانه و امکان پس گرفتن اشتباهات و همچنین پاک کن ها، مدادها، قوطی های اسپری، برس، شانه ها و انواع 2D و 3D. ابزارهای افکت یک تبلت گرافیکی به هنرمند این امکان را می دهد تا با حرکات دقیق دست شبیه سازی یک قلم واقعی و ترسیم سطح کار کند. حتی سطح سنتی برای نقاشی دیجیتال تغییر کرده است. به جای یک بوم یا طرح، هنرمندان از ماوس یا تبلت برای نمایش اثر هایی استفاده می کنند که با لمس قلم به سطح تبلت یا کلیک روی قلم ظاهر می شود. تبلت ها می توانند حساس به فشار باشند و به هنرمند این امکان را می دهند تا شدت و اندازه رسانه منتخب را روی صفحه تغییر دهد. تبلت هایی با بیش از دو هزار سطح مختلف از حساسیت به فشار وجود دارد.