آنچه در این صفحه می خوانید :
- معرفی سئو (SEO)
- تاریخچه سئو (SEO)
- ارتباط سئو (SEO) با گوگل
- مزایای سئو (SEO)
- اصول سئو (SEO)
- انواع سئو (SEO)
- روش های بکارگیری سئو (SEO)
- چرا باید به سئو (SEO) اهمیت دهیم؟
- متخصص سئو (SEO) کیست؟
- انتخاب واژه های کلیدی
معرفی سئو (SEO)
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، فرایند افزایش کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت و جهت افزایش بازدید کاربران موتور جستجوگر وب است. جستجوگرها ممکن است انواع مختلف جستجو، از جمله جستجوی تصویر، جستجوی ویدیو، جستجوی دانشگاهی، جستجوی اخبار و موتورهای جستجو خاص صنعت را هدف قرار دهد. بهینه سازی وب سایت ممکن است مستلزم ویرایش محتوای آن، افزودن محتوا، و تغییر اچ تی ام ال (HTML) و کدگذاری مرتبط با آن باشد که هر دو ارتباط آن با کلمات کلیدی خاص را افزایش داده و موانع فعالیت ایندکسینگ موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و غیره را ارتقا می دهد و باعث افزایش تعداد بازدید سایت ها می شود. بک لینک ها یا لینک های ورودی از تاکتیک های دیگر SEO است.
SEO به عنوان استراتژی بازاریابی اینترنتی، نحوه عملکرد موتورهای جستجو را بررسی می کند. SEO به این دلیل انجام می شود که وب سایت بازدید کننده بیشتری را از موتور جستجو دریافت کند، و اینکه وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) در رتبه بالاتری نمایش داده شود. این بازدیدکنندگان سپس می توانند به مشتری تبدیل شوند.
SEO با بهینه سازی موتور جستجوی محلی تفاوت دارد زیرا جستجوی محلی در بهینه سازی حضور تجارت آنلاین متمرکز است به گونه ای که وقتی کاربر وارد جستجوی محلی برای محصولات یا خدمات خود می شود، صفحات وب آن توسط موتورهای جستجو نمایش داده می شود. در عوض، سئو بیشتر به جستجوهای ملی یا بین المللی متمرکز است. در ماه مه 2015، جستجوی تلفن همراه از جستجوی دسکتاپ پیشی گرفته بود.
تاریخچه سئو (SEO)
از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی که نخستین موتورهای جستجو اقدام به فهرست کردن وب کردند، مدیران وبسایت ها و تولیدکنندگان محتوا، شروع به بهینه سازی وب سایتها برای موتور های جستجو نمودند. در ابتدا تمام کارهایی که مدیران وب سایت ها باید انجام میدادند، ارسال آدرس صفحه به موتور های مختلف و استخراج لینک های صفحه به سایر صفحات از درون صفحه، و بازگرداندن اطلاعات یافت شده در صفحه جهت ایندکس شدن توسط خزنده وب بود.
فرآیند به این صورت است که خزنده موتور جستجو، صفحه را دانلود و آن را در سرور موتور جستجو ذخیره میکند و برنامه دیگر موسوم به ایندکس کننده، اطلاعات مختلفی را دربارهٔ صفحه استخراج میکند؛ اطلاعاتی از قبیل واژههای موجود و محل قرارگیری آنها در صفحه، و نیز وزن خاص واژههای مخصوص و تمام لینکهای موجود در صفحه، که سپس جهت خزش در زمانی دیگر، در دستور کار قرار میگیرد. مدیران سایتها شروع به بازشناسی ارزش رتبه بالای سایت خود و در دید قرار گرفتن آن در نتایج موتورهای جستجو نمودند که این امر، فرصتی را برای هکرهای غیر مخرب و مخرب شاغل در بخش بهینهسازی موتور جستجو مهیا کرد.
Larry Page و Sergey Brin، گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنیانگذاری کردند. گوگل درمیان کاربران فزاینده اینترنت، هواداران ثابت قدمی را به خود جذب کرد که طراحی ساده آن را دوست داشتند. عوامل خارج از صفحه (مانند رتبه صفحه و تجزیه تحلیل لینک) نیز همانند عوامل داخل صفحه (فراوانی واژههای کلیدی، متاتگها، عنوانها، لینک و ساختار وبسایت) مورد توجه قرار گرفتند تا گوگل را قادر به این امر سازند که از نوعی دستکاری که در موتورهای جستجویی دیده میشود که تنها به عوامل داخل صفحه توجه میکنند، اجتناب نماید.
علیرغم اینکه به بازی گرفتن رتبه صفحه سخت بود، مدیران شبکه سرانجام ابزارها و طرح های تولید لینک را جهت تحت تأثیر قرار دادن موتور جستجوی اینکتومی توسعه دادند، و این روشها ثابت کردند که به طریقی مشابه میتوان رتبه صفحه را تحت تأثیر قرار داد. تا سال ۱۹۹۷، طراحان موتورهای جستجو دریافتند که مدیران وبسایتها تلاش میکنند که در موتورهای جستجوی آنها رتبه بهتری داشته باشند. آنان همچنین متوجه شدند که برخی از مدیران وب، حتی رتبههای خود در نتایج جستجو را از طریق پر کردن صفحات خود با واژه های کلیدی بسیار زیاد یا نامرتبط، دستکاری میکردند.
موتورهای جستجوی اولیه، نظیر آلتا ویستا یا اینفوسیک، الگوریتمهای خود را جهت جلوگیری مدیران وب در دستکاری رتبهها، مجدداً سازگار کردند. در سال ۲۰۰۵، اجلاس سالانه موسوم به بازیابی اطلاعات خصمانه در وب (AIRWeb) تشکیل شد تا شاغلان و محققان مرتبط با موتورهای جستجو و بهینهسازی آن را به هم مرتبط سازد.
ارتباط سئو (SEO) با گوگل
در سال 1998، دو دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد، Larry Page و Sergey Brin موتور "Backrub" را ساختند، موتور جستجویی که به الگوریتم ریاضی اعتماد کرده است تا به برتری صفحات وب امتیاز دهد. عدد محاسبه شده توسط الگوریتم، PageRank، تابعی از کمیت و قدرت پیوندهای ورودی است. PageRank احتمال دستیابی به صفحه مشخص توسط کاربر وب را که به طور تصادفی در وب گشت می زند، مشاهده می کند و لینک ها را از یک صفحه به صفحه دیگر دنبال می کند. در حقیقت، این بدان معناست که برخی پیوندها از سایرین قوی تر هستند، زیرا احتمال دارد که صفحه پیج رنک بالاتر توسط جستجوی وب تصادفی به دست آید. پیج و برین گوگل را در سال 1998 تأسیس کردند.
تا سال 2004، موتورهای جستجو طیف گسترده ای از عوامل ناشناخته را در الگوریتم های رتبه بندی خود گنجانده بودند تا تأثیر دستکاری لینک را کاهش دهند. در ژوئن سال 2007، روزنامه نیویورک تایمز، ساول هانسل اظهار داشت که گوگل با استفاده از بیش از 200 سیگنال مختلف، در رتبه های سایت قرار می گیرد. موتورهای جستجوی پیشرو، گوگل، بینگ و یاهو، الگوریتم های مورد استفاده خود را برای رتبه بندی صفحات افشا نمی کنند. برخی از متخصصان سئو رویکردهای مختلفی را برای بهینه سازی موتور جستجو مطالعه کرده اند و نظرات شخصی خود را به اشتراک گذاشته اند. اختراعات ثبت شده مربوط به موتورهای جستجو می توانند اطلاعاتی را برای درک بهتر موتورهای جستجو ارائه دهند. در سال 2005، Google شروع به شخصی سازی نتایج جستجو برای هر کاربر کرد. بسته به سابقه جستجو های قبلی، Google نتایج ورود به سیستم را برای کاربران ایجاد کرد.
در سال 2007، گوگل کمپینی را علیه لینک های پولی اعلام کرد که PageRank را انتقال می دهند. در تاریخ 15 ژوئن 2009، گوگل فاش کرد که آنها با استفاده از ویژگی nofollow در پیوندها، برای کاهش اثرات PageRank اقدام کرده اند. Matt Cutts، مهندس نرم افزار شناخته شده در گوگل، اعلام کرد که Google Bot دیگر به هیچ وجه با هیچ پیوندی با nofollow برخورد نمی کند. در نتیجه این تغییر، استفاده از nofollow منجر به کاهش PageRank شد. به منظور اجتناب از موارد فوق، مهندسان SEO تکنیک های جایگزینی را ایجاد کردند که تگ های nollollowed را با جاوااسکریپت (JavaScript) مبهم جایگزین می کنند و بنابراین PageRank را مجاز می کنند. علاوه بر این چندین راه حل پیشنهاد شده است که شامل استفاده از iframes، Flash و JavaScript است.
در دسامبر 2009، گوگل اعلام كرد كه می تواند از سابقه جستجوی وب برای همه کاربران خود برای جمع آوری نتایج جستجو استفاده كند. در 8 ژوئن 2010، سیستم جدید فهرست بندی وب به نام Google Caffeine اعلام شد. به منظور ایجاد امکان استفاده کاربران در یافتن نتایج اخبار، ارسال های انجمن و سایر مطالب منتشر شده، کافئین گوگل تغییری در نحوه به روزرسانی فهرست گوگل در فهرست خود به منظور نمایش سریعتر موارد در Google ایجاد کرد. به گفته Carrie Grimes، مهندس نرم افزار که کافئین را برای گوگل اعلام کرد، "کافئین 50 درصد نتایج تازه تر از جستجوهای وب را نسبت به آخرین شاخص ما فراهم می کند."
Google Instant، جستجوی real-time، در اواخر سال 2010 با تلاش برای معرفی نتایج جستجو را به موقع و مرتبط تر کنید. از نظر تاریخی مدیران سایت ماه ها یا حتی سال ها را صرف بهینه سازی وب سایت برای افزایش رتبه جستجو می کنند. با رشد محبوبیت سایت ها و وبلاگ های رسانه های اجتماعی، موتورهای پیشرو تغییراتی در الگوریتم های خود ایجاد کردند تا بتوانند محتوای تازه به سرعت در نتایج جستجو قرار بگیرند.
در فوریه 2011، گوگل به روزرسانی پاندا را اعلام کرد، که وب سایت های حاوی مطالب تکثیر شده از سایر وب سایت ها و منابع را مجازات می کند. از نظر تاريخي وب سايت ها مطالبي را از يكديگر كپي كرده اند و با بهره وری در اين روش از رتبه بندی موتورهای جستجوگر سود مي برند. با این حال، گوگل سیستمی جدید پیاده سازی کرده که سایت هایی را که محتوای آنها کپی است را مجازات می کند. گوگل پنگوئن 2012 تلاش کرد تا وب سایت هایی را که از تکنیک های دستکاری شده برای بهبود رتبه بندی خود در موتور جستجو استفاده می کنند، جریمه کند. اگرچه Google Penguin به عنوان الگوریتم با هدف مبارزه با اسپم وب ارائه شده است، اما با سنجش کیفیت سایت هایی که پیوندها از آن به دست می آیند، واقعاً روی پیوندهای اسپم تمرکز دارد. به روزرسانی Google Hummingbird در سال 2013، یک تغییر الگوریتمی را ارائه داده است که برای بهبود پردازش زبان طبیعی گوگل و درک معنایی صفحات وب طراحی شده است. سیستم پردازش زبان Hummingbird تحت اصطلاح تازه شناخته شده "جستجوی مکالمه" قرار می گیرد که در آن سیستم توجه بیشتری به هر کلمه موجود در پرس و جو می کند تا به جای چند کلمه بهتر صفحات را با معنای پرس و جو منطبق کند. با توجه به تغییراتی که در بهینه سازی موتور جستجو ایجاد شده است، برای ناشران و نویسندگان محتوا، Hummingbird در نظر دارد با خلاص شدن از محتوای نامربوط و هرزنامه ها، مسائل را برطرف سازد، به Google این امکان را می دهد که محتوا با کیفیت بالا تولید کند و به آنها اعتماد کند که نویسندگان «قابل اعتماد» باشند.
مزایای سئو (SEO)
سئو به صاحبان مشاغل کمک می کند تا وب سایت های سریع، نیرومند و کاربر پسند ایجاد کنند که در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند، که به نوبه خود کمک می کند تا مشتریان بالقوه ماهر تری به سایت های خود بیاورند و در نهایت نرخ تبدیل را افزایش دهند. SEO همچنین به ایجاد آگاهی از برند برای مشاغل کمک می کند زیرا کاربران موتور جستجو احتمالاً به سایتی که در صفحه اول صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) قرار دارد اعتماد می کنند تا برند هایی که شناخته شده نیستند. اگر یک صاحب مشاغل کوچک هستید، باید از SEO استفاده کنید تا یک حضور قدرتمند در وب ایجاد کنید تا مشتریان جدیدی را برای کسب و کار خود بدست آورید.
در اینجا برخی از مزیت های اصلی سئو آورده شده است:
- وب سایت های کاربر پسند
SEO به صاحبان مشاغل کمک می کند تا یک وب سایت سریعتر، روان و کاربر پسند تر ایجاد کنند. اگرچه اکثر مردم هنوز به تعریف قدیمی SEO توجه دارند و فکر می کنند که این تنها بهینه سازی موتورهای جستجوگر مربوط می شود، اما امروز SEO درمورد بهبود تجربه کاربر نیز مفید است.
وب سایت های ساختار یافته و تمیز یک بازدید کننده گاه به گاه را مجبور به ماندن طولانی در سایت می کند، در نتیجه نرخ گزاف گویی را کاهش می دهد و بازدید صفحه را افزایش می دهد. به همین ترتیب، مطالب کاملاً مرتبط (صفحات فروش و مقالات وبلاگ) خوانندگان شما را خوشحال می کند، زیرا به احتمال زیاد می توانند به سؤالات خود پاسخ دهند، مسائل پرس و جو را حل کنند و به آنها کمک کند دقیقاً آنچه را که در سایت شما جستجو می کنند پیدا کنند.
- مشتریان بیشتری را بدست آورید
یکی از مهمترین دلایل داشتن وب سایت ایستادگی از رقابت و افزایش مشتری خود است. مشاغلی که دارای وب سایت بهینه سازی شده SEO هستند، مشتری های بیشتری را به دست می آورند و دو برابر سریع تر از مشاغلی که سایت ندارند، رشد می کنند. سئو احتمالاً کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین استراتژی بازاریابی است که امروزه وجود دارد. علاوه بر این، فقط مشتریانی را پیدا می کند که به طور فعال به دنبال یافتن محصول یا سرویس های شما هستند! اگر مایل به صرف چند ساعت وقت، انرژی و مقدار کمی پول هستید، سئو به شما کمک می کند تا ترافیک "هدفمند" را به وب سایت شما و در نهایت مشتریان بیشتری نسبت به سایر تاکتیک های بازاریابی که قبلاً از آنها استفاده خواهید کرد، به وب سایت شما وارد کند.
- نرخ تبدیل بهتر
وب سایت های بهینه سازی شده Seo با سرعت بیشتری دانلود می شوند، خواندن و گشت و گذار آسان هستند و تقریباً در کلیه دستگاه ها از جمله موبایل و تبلت به درستی نمایش داده می شوند. وب سایت هایی که خواندن و پیمایش آسان دارند، بیشتر احتمالاً توجه خوانندگان یا بازدید کنندگان شما را به خود جلب می کنند، یعنی آنها احتمالاً می توانند مشتری وفادار شما، مشترکین و بازدیدکنندگان را برگردانند.
- آگاهی از برند ایجاد کنید
یکی از مزایای کسب رتبه های بالاتر در SERP ها، ایجاد آگاهی از برند است. هنگامی که سایت های شما در صفحه اول موتورهای جستجوگر اصلی مانند Google، Yahoo و Bing ظاهر می شوند، مشتریان بالقوه شما هنگام جستجوی یک اصطلاح خاص به جای اتکه به برندهای دیگر که سایت قوی ندارند، به برند شما اعتماد می کنند.
به همین دلیل است که مشاغل کوچک که می خواهند آگاهی بهتری نسبت به برند ایجاد کنند (بصورت محلی یا در سطح ملی) می توانند در سئو سرمایه گذاری کنند و شروع به کسب رتبه های برتر برای شرایط KEY مرتبط با تجارت خود کنند. ما دیگر در دهه 90 میلادی نیستیم و موتورهای جستجو اکنون نقش مهمی در ساخت یا شکستن برند شما دارند.
- دور زدن رقابت
بیایید نمونه ای از دو مشاغل که در همان صنعت هستند، محصولات مشابه را با قیمت های مشابه بفروشند. یکی از آنها دارای وب سایت بهینه شده و دیگری دارای وب سایت غیر بهینه است. با توجه به اینکه همه چیز مساوی است، به نظر شما کدام شرکت باعث می شود مشتریان بیشتری از جستجوهای محلی به وب سایت خود جذب کنند؟ کدام شرکت احتمالاً سریعتر رشد خواهد کرد و موفق تر خواهد شد؟ موتورهای جستجو و سئو بسیار قدرتمند هستند. اگر رقبای شما بازاریابی سئو را انجام می دهند، باید به سادگی از خود بپرسید که چرا هنوز در چنین استراتژی سرمایه گذاری نکرده اید.
اصول سئو (SEO)
جذب بازدید کنندگان سایت مناسب هنوز یک معیار بسیار مهم برای موفقیت در تجارت است. با توجه به اینکه 54 درصد از مصرف کنندگان از جستجوی ارگانیک به عنوان روشی که معمولاً سایت های بازدید شده را پیدا می کنند، تلاش شما در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بسیار مهم است.
موفقیت سئو یک پدیده یک شبه نیست، برای موفقیت باید به وقت و صبر اختصاص دهید. بسیار مهم است که در بالای آخرین تغییرات در الگوریتم های Google بمانید و راهکاری را تهیه کنید که اهداف خاص شما را برآورده سازد. اگرچه بخش بزرگی از آن، این فراتر از آنالیز کلمات کلیدی ساده است و تناسب حضور کلی وب شما را در نظر می گیرد.
یک برنامه SEO قوی شامل بسیاری از زمینه های کلیدی از جمله: استراتژی با اهداف، بودجه و تاکتیک های توافق شده؛ تحقیقات کلمات کلیدی نشان داده شده است که میزان، رقابت و ارتباط را تحلیل می کند. بهینه سازی وب سایت که به بهترین شیوه های SEO پایبند است. اجرای موفقیت آمیز بازاریابی محتوا (Content Marketing)، بازاریابی رسانه های اجتماعی، لیست های فهرست و غیره. و همچنین امکان نظارت و ارزیابی رتبه بندی وب سایت و تجزیه و تحلیل بازدید کنندگان.
مزایای یک استراتژی SEO که به خوبی اجرا شده شامل رتبه بالاتر مشاهده وب سایت در موتورهای جستجو و ترافیک ارگانیک به وب سایت شما است. سئوی قوی همچنین به بازدید کنندگان وب سایت اجازه می دهد که بر اساس داده های مربوط به وب سایت شما مراجعه می کنند و همچنین اعتبار ذاتی در جهان دیجیتال دارند.
اکنون بیایید عمیق تر به اصول اصلی SEO بپردازیم:
- ساخت لینک
ایجاد لینک تقریباً همیشه چالش برانگیزترین بخش SEO است، در عین حال یکی از مهمترین آنها برای اجرای یک استراتژی موفق SEO است.این استراتژی شامل بک لینک هایی از وب سایت های دیگر به وب سایت شما است. تعداد بک لینک، ارتباط صفحات پیوند دهنده و کلمات کلیدی که در بک لینک استفاده می شود (متن لنگر) بر موقعیت صفحه شما در نتایج جستجو تأثیر می گذارد. پیوندها از همان دامنه فقط یک بار حساب می شوند.
پیوندهای طبیعی پیوندهایی هستند که توسط وب سایت هایی انتخاب می شوند که به محتوای شما پیوند می دهند. در مقابل، ساختمان پیوند ارتباطی به پیوندهای ایجاد شده از طریق ارسال ایمیل به وبلاگ نویسان برای بک لینک، ارسال سایت به دایرکتوری ها یا پرداخت لیست برای هر نوع اشاره دارد.
- متن لنگر (Anchor)
متن Anchor متن قابل کلیک در یک لینک است. متن لنگر شما باید به صفحه مورد نظر مرتبط باشد زیرا کلمات موجود در متن لنگر به تعیین رتبه ای که صفحه شما دریافت می کند کمک می کند. به عنوان مثال، اینجا را کلیک کنید، اکنون بخوانید، و غیره، همه نمونه های بد متن لنگر هستند. اگر در مورد اصول SEO می نویسید، به کلمات کلیدی مرتبط با آن اصطلاح پیوند دهید.
- تراکم کلمات کلیدی
در زمینه بهینه سازی موتور جستجو می توان از تراکم کلمات کلیدی برای تعیین اینکه آیا یک صفحه وب مربوط به کلمه کلیدی مشخص شده یا عبارت کلمه کلیدی است استفاده کرد.
- متن جایگزین
تگ Alt احتمالاً مهمترین عامل بهینه سازی تصویر است. Alt در صورت عدم نمایش تصویر یا در بارگیری خیلی طولانی، متن در برچسب alt در جای تصویر نشان داده می شود.
- URL های SEO-Friendly
یک URL خوب به موتورهای جستجو علامت قابل فهم از آنچه را که صفحه وب پوشش می دهد فراهم می کند. در حالی که استفاده از URL که شامل کلمات کلیدی است می تواند دید جستجو در سایت شما را بهبود بخشد، اما خود URL ها به طور کلی تأثیر عمده ای در توانایی رتبه بندی یک صفحه ندارند. یک اشتباه بزرگ که بسیاری از وب سایت ها ایجاد URL های غیر ارزشی را ایجاد می کنند تا کلمه کلیدی در آنها ایجاد شود.
در اینجا چند روش اصلی مهم وجود دارد:
- URL ها را تا حد ممکن ساده، مرتبط و دقیق نگه دارید.
- از استفاده از پارامترهای URL خودداری کنید.
- URL ها باید مختصر و هرگز طولانی تر از 2.048 نویسه نباشند.
- در صورت لزوم خوانایی، از جداگانه ها برای جدا کردن کلمات استفاده کنید.
- از حروف کوچک استفاده کنید. در بعضی موارد، حروف بزرگ می توانند باعث ایجاد مشکل در صفحات تکراری شوند. به عنوان مثال، webcorpco.com/Blog و webcorpco.com/blog ممکن است دو URL مجزا باشند که ممکن است با محتوای تکراری مشکل ایجاد کنند.
- سئو درون صفحه
سئو درون صفحه، بهینه سازی شخصی صفحات وب به منظور رتبه بالاتر و کسب ترافیک مناسب در موتورهای جستجو است. سئو درون صفحه، هم به متن و هم به سورس HTML یک صفحه اشاره دارد که می تواند بهینه سازی شود، برخلاف SEO خارج از صفحه که به لینک ها و سایر سیگنال های خارجی اشاره دارد. استفاده از کلمات کلیدی و هدف گذاری هنوز بخشی از الگوریتم های رتبه بندی موتورهای جستجو هستند و ما می توانیم از تکنیک های مؤثر برای استفاده از کلمات کلیدی استفاده کنیم تا به ایجاد صفحاتی که به خوبی برای جستجو بهینه هستند کمک کنیم.
از عبارت کلید واژه استفاده کنید:
- در تگ عنوان حداقل یک بار
- یک بار برجسته در نزدیکی بالای صفحه
- حداقل یک بار ویژگی alt تصویر را در صفحه قرار دهید.
- یک بار در URL
- حداقل یکبار در تگ توضیحات متا
- عنوان برچسب ها
عنصر عنوان یک صفحه به معنای توصیف دقیق و مختصر از محتوای صفحه است. این برای هر دو تجربه کاربر و همچنین بهینه سازی موتور جستجو بسیار مهم است. همیشه کلمات کلیدی مهم را در نزدیکی قسمت جلویی قرار دهید و از تگ های عنوان جهت توصیف استفاده کنید.
- توضیحات متا
تگ توضیحات متا به عنوان توضیحی کوتاه درباره محتوای صفحه وجود دارد. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی یا اصطلاحاتی در این تگ برای رتبه بندی استفاده نمی کنند، اما توضیحات متا منبع اصلی برای قطعه متن در زیر لیست نتایج است. توضیحات متا می تواند به هر طریقی باشد، اما موتورهای جستجو به طور کلی قطعه قطعه ها را بیش از 160 کاراکتر برش می دهند، بنابراین به طور کلی ماندن در این حد عاقلانه است.
انواع سئو (SEO)
سئو درون صفحه (On Page SEO)
سئو درون صفحه بر وب سایت و محتوای شما متمرکز است. هدف آن اطمینان از این است که موتورهای جستجوگر و جستجوگرها بتوانند به راحتی مطالب شما را پیدا کنند، استفاده کنند و درک کنند. SEO موجود در صفحه در درجه اول به Google و بازدید کنندگان کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا محتوای شما مرتبط است یا به طور بالقوه مفید است. مثال ها شامل برچسب های عنوان، تگ های متا، توضیحات متا، عناوین، پاراگراف ها، تصاویر، URL ها، و لینک های داخلی و همچنین خروجی است.
سئو بیرون صفحه (Off Page SEO)
بر خلاف روش سئو داخل صفحه روش بهینه سازی بیرون صفحه بر روی سیگنال های رتبه بندی خارجی مانند بک لینک ها و منشن های آنلاین (بدون لینک) از شغل و یا وب سایت شما است. با فرض اینکه محتوای شما با خروجی جستجو مرتبط است، SEO خارج از صفحه بیشتر به Google کمک می کند تا در کجا موقعیت خود را در نتایج جستجو قرار دهد. به عنوان مثال لینک پیوند ورودی می تواند از وب سایت خارجی یا منشن نامشخص شرکت یا وب سایت خود در رسانه های اجتماعی، انجمن وب سایت، سایت پرسش و پاسخ، فهرست آنلاین یا هر وب سایت خارجی دیگر باشد.
روش های بکارگیری سئو (SEO)
ایندکس شدن
موتورهای جستجوگر پیشرو، مانند گوگل، بینگ و یاهو! از خزنده ها برای یافتن صفحات برای نتایج جستجوی الگوریتمی خود استفاده می کنند. صفحاتی که از سایر صفحات فهرست شده موتور جستجو پیوند دارند، نیازی به ارسال ندارند زیرا به صورت خودکار پیدا می شوند. Google کنسول جستجوی Google را ارائه می دهد، که برای آن می توانید فید اکس ام ال (XML) نقشه سایت ایجاد و ارسال کنید تا اطمینان حاصل شود که تمام صفحات یافت می شوند، به خصوص صفحاتی که با پیگیری خودکار لینک ها علاوه بر کنسول ارسال URL، قابل کشف نیستند.
خزندگان موتور جستجو ممکن است هنگام خزیدن سایت به عوامل مختلفی توجه کنند. هر صفحه توسط موتورهای جستجو فهرست بندی نمی شود. فاصله صفحات از فهرست اصلی سایت نیز می تواند عاملی برای خزیدن یا نبودن صفحات باشد. امروزه بیشتر افراد با استفاده از دستگاه تلفن همراه در Google در حال جستجو هستند. در نوامبر سال 2016، گوگل تغییر عمده ای در نحوه خزیدن وب سایت ها ایجاد کرد و شروع به ساختن فهرست First-Mobile خود کرد، این بدان معناست که نسخه موبایل وب سایت شما به نقطه شروع آنچه گوگل در فهرست آنها قرار دارد تبدیل می شود.
جلوگیری از خزیدن
برای جلوگیری از محتوای نامطلوب در فهرست های جستجو، وب مسترها می توانند به عنکبوت ها (Spider) دستور دهند که عملیات خزیدن از طریق فایل استاندارد robots.txt در دایرکتوری اصلی دامنه، برخی فایل ها یا دایرکتوری ها را انجام ندهد. علاوه بر این، صفحه با استفاده از تگ متای اختصاصی برای روبات ها، می تواند صریحاً از پایگاه داده موتور جستجو خارج شود. هنگامی که موتور جستجوگر سایت را بازدید می کند، robots.txt که در دایرکتوری اصلی قرار دارد، اولین فایلی است که عملیات خزیدن روی آن انجام می شود. فایل robots.txt تجزیه و تحلیل می شود و به این روبات دستور می دهد که در کدام صفحه ها خزیده نشود. از آنجا که خزنده موتور جستجو می تواند نسخه ای از این فایل را ذخیره کند، ممکن است در برخی مواقع صفحاتی را انجام دهد که مدیر وب سایت تمایلی به انجام آن نداشته باشد. صفحاتی که معمولاً از خزیدن ممانعت می شوند شامل صفحات خاصی برای ورود به سیستم مانند سبد خرید و محتوای خاص کاربر مانند نتایج جستجو از جستجوهای داخلی هستند. در مارس 2007، گوگل به وب مسترها هشدار داد كه از فهرست بندی نتایج جستجوی داخلی جلوگیری كنند زیرا این صفحات به عنوان اسپم جستجو در نظر گرفته شده اند.
افزایش برتری
انواع روش ها می توانند باعث افزایش برتری صفحه وب در نتایج جستجو شوند. ارتباط متقابل بین صفحات همان وب سایت برای ارائه لینک های بیشتر به صفحات مهم ممکن است باعث بهبود دید آن شود. نوشتن محتوا که شامل عبارت کلمات کلیدی اغلب جستجو می شود، به طوری که مربوط به طیف گسترده ای از نمایش داده های جستجو باشد، باعث افزایش ترافیک خواهد شد. به روزرسانی مطالب به منظور جلوگیری از خزیدن موتورهای جستجو، می تواند وزن بیشتری به سایت وارد کند. اضافه کردن کلمات کلیدی مربوط به متادیتا صفحه وب، از جمله تگ عنوان و توضیحات متا، باعث می شود تا ارتباط لیست های جستجوی سایت بهبود یابد و بدین ترتیب ترافیک افزایش یابد. کانونیالیزه کردن URL صفحات وب که از طریق چندین URL قابل دسترسی است، با استفاده از عنصر پیوند کانونی یا از طریق 301 تغییر مسیر می تواند به اطمینان حاصل شود که پیوندها به نسخه های مختلف URL همه به سمت نمره محبوبیت لینک صفحه در نظر گرفته می شوند.
تکنیک کلاه سفید در مقابل تکنیک کلاه سیاه
تکنیک های سئو را می توان به دو دسته گسترده طبقه بندی کرد: تکنیکی که شرکت های موتور جستجو به عنوان بخشی از طراحی خوب ("کلاه سفید") توصیه می کنند، و آن دسته از تکنیک هایی که موتورهای جستجو آنها را تأیید نمی کنند ("کلاه سیاه"). موتورهای جستجو سعی در به حداقل رساندن تأثیر دومی دارند، در میان آنها spamdexing مفسران صنعت این روش ها را طبقه بندی كرده اند و پزشكانی كه از آنها استفاده می كنند، به عنوان سئو كلاه سفید یا SEO كلاه سیاه استفاده می كنند. کلاه های سفید تمایل به نتایجی دارند که مدت طولانی طول می کشد، در حالی که کلاه های سیاه پیش بینی می کنند سایت هایشان ممکن است به محض موقت یا دائمی سایت هایشان ممنوع شود، به محض این که موتورهای جستجو کارهای خود را کشف کردند.
تکنیک های SEO اگر مطابق با دستورالعمل های موتورهای جستجو باشد کلاه سفید محسوب می شود و شامل عملیات فریب نمی شود. از آنجا که رهنمودهای موتور جستجو به عنوان یک سری قوانین یا دستورات نوشته نشده است، این نکته مهم برای ذکر است. سئو کلاه سفید فقط به دنبال رعایت دستورالعمل ها نیست بلکه به معنای اطمینان از محتوائی است که موتور جستجوگر فهرست می کند و متعاقبا رتبه بندی می کند همان محتوا است که کاربر مشاهده خواهد کرد. توصیه های کلاه سفید به طور کلی خلاصه می شود که ایجاد محتوا برای کاربران است، نه برای موتورهای جستجو. پس از ایجاد محتوا به راحتی در دسترس الگوریتم های "Spyder" آنلاین قرار می گیرد. سئو کلاه سفید از بسیاری جهات شبیه به توسعه وب است که باعث افزایش دسترسی می شود، اگرچه این دو یکسان نیستند.
سئو کلاه سیاه سعی در ارتقاء رتبه بندی به روش هایی دارد که توسط موتورهای جستجو رد می شوند. تکنیک کلاه سیاه از متن پنهان، یا به عنوان متن شبیه به پس زمینه، در بخش غیرقابل مشاهده، یا خارج از صفحه قرار می گیرد. روش دیگر بسته به اینکه آیا صفحه توسط بازدید کننده انسانی یا موتور جستجوگر درخواست می شود، صفحه دیگری متفاوت می دهد، روشی که به cloaking معروف است. دسته دیگر که گاهی مورد استفاده قرار می گیرد سئو کلاه خاکستری است. این بین روش های کلاه سیاه و کلاه سفید است که روش های به کار رفته از مجازات سایت جلوگیری می کنند اما در تولید بهترین محتوای برای کاربران عمل نمی کنند. سئو کلاه خاکستری کاملاً در بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو متمرکز است.
موتورهای جستجو ممکن است سایت هایی را که کشف می کنند با استفاده از روش های کلاه سیاه یا خاکستری مجازات کنند، یا با کاهش رتبه بندی آنها یا حذف لیست آنها از پایگاه داده هایشان مجازات می شوند. این مجازات ها می توانند به صورت خودکار توسط الگوریتم های موتورهای جستجو یا توسط بررسی سایت سایت اعمال شوند. یک نمونه حذف Google در فوریه 2006 و BMW آلمان و Ricoh آلمان برای استفاده از شیوه های فریبکارانه بود. با این حال، هر دو شرکت به سرعت عذرخواهی کردند، صفحات توهین آمیز را برطرف کردند و به صفحه نتایج موتور جستجوی Google بازگردانده شدند.
چرا باید به سئو (SEO) اهمیت دهیم؟
در بازار رقابتی امروز، بازاریابی سئو از همیشه مهمتر است. موتورهای جستجو روزانه به میلیون ها کاربر که به دنبال پاسخ به سؤالات خود یا راه حل برای مشکلات خود هستند، سرویس می دهد. اگر یک وب سایت، وبلاگ یا فروشگاه آنلاین دارید، SEO می تواند به شما در گرفتن ترافیک رایگان هدفمند از موتورهای جستجو کمک کند.
بهینه سازی موتور جستجو مهم است زیرا:
- اکثر کاربران موتورهای جستجو احتمالاً روی یکی از 5 پیشنهاد برتر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPS) کلیک می کنند. برای استفاده از این امر و جلب بازدید کنندگان وب سایت یا مشتریان به فروشگاه اینترنتی شما، وب سایت شما باید در یکی از موقعیت های برتر ظاهر شود.
- SEO فقط مربوط به موتورهای جستجو نمی باشد بلکه شیوه های خوب SEO باعث بهبود تجربه کاربر و قابلیت استفاده یک وب سایت می شود.
- کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند و حضور در موقعیت های برتر برای کلمات کلیدی که کاربر در جستجوی آنهاست، اعتماد وب سایت را افزایش می دهد.
- سئو برای تبلیغ اجتماعی وب سایت شما مناسب است. افرادی که وب سایت شما را با جستجوی گوگل یا یاهو پیدا می کنند، بیشتر احتمال دارد که آن را در فیس بوک، توییتر یا سایر کانال های رسانه های اجتماعی تبلیغ کنند.
- SEO برای اجرای صحیح یک وب سایت بزرگ مهم است. وب سایت های با بیش از یک نویسنده می توانند از سئو به روش مستقیم و غیرمستقیم بهره مند شوند. سود مستقیم آنها افزایش ترافیک موتورهای جستجو است و منافع غیرمستقیم آنها داشتن یک چارچوب مشترک (لیست های چک) برای استفاده قبل از انتشار مطالب در سایت است.
- SEO می تواند شما را از رقابت خارج کند. اگر دو وب سایت همان کالا را بفروشند، وب سایت بهینه سازی شده موتور جستجو به احتمال زیاد مشتری بیشتری دارد و فروش بیشتری را انجام می دهد.
متخصص سئو (SEO) کیست؟
یک متخصص بهینه سازی موتور جستجوگر (SEO) تغییرات در وب سایت ها را تجزیه و تحلیل، بررسی و پیاده سازی می کند تا آنها برای موتورهای جستجو بهینه شوند. این به معنای به حداکثر رساندن میزان ترافیک به یک سایت با بهبود رتبه صفحه در موتورهای جستجو است. به عبارت ساده تر، "این وظیفه متخصص SEO است که وب سایت شما را در صدر نتایج موتور جستجو قرار دهد. ده سال پیش آن شغل بسیار متفاوت از اکنون به نظر می رسید، و نیاز به یک مهارت کاملاً جدید از آنچه در آن زمان به آن نیاز بود، است.
یک متخصص مدرن باید با حل و فصل اولویت و توسعه محتوای مرتبط و جذاب، یک حل کننده و تصمیم ساز باشد. شما این حرف قدیمی را می شناسید، "محتوا پادشاه است؟" خوب، متخصصان مدرن سئو می دانند موتورهای جستجو ارزش افزوده ای را به محتوای با کیفیت وارد می کنند که شامل کلمات کلیدی یا عباراتی می شود که باعث افزایش ترافیک سایت می شود. آنها همچنین ممکن است تست های مختلفی را برای تکنیک های بازاریابی موتور جستجو، طرح بندی وب سایت و تبلیغات برای بهینه سازی موتور جستجو انجام دهند. آنها همچنین می دانند که اهمیت پیوندهای داخلی و توانایی حل مسئله در هنگام یافتن بهترین مکان ها و بهترین رویکردها برای پیوندهای داخلی مفید است.
یک متخصص SEO برای بهبود، وب سایت ها را تجزیه و تحلیل خواهد کرد، دانش عمیق در مورد تحقیق در مورد کلمات کلیدی، درک نگارش متن SEO و درک ارتباط بین بخش های مختلف خواهد داشت.
انتخاب واژه های کلیدی
واژه های کلیدی همان کلماتی هستند که می خواهیم عمل جستجو بر اساس آنها انجام شود و در صفحه نتایج جستجوی این واژه ها، سایت یا داکیومنت به عنوان یکی از نتایج ارائه شود. در انتخاب کلمات کلیدی باید به چند نکته توجه شود :
- ارتباط معنایی با محتویات سایت : از نقطه نظر منطقی واژه های کلیدی شما باید با موضوع سایت مرتبط باشند. اول اینکه کاربری که برای این کلمات جستجو می کند به دنبال نتایجی در رابطه با این موضوع می گردد و دوم اینکه اگر اینچنین نباشد رتبه سایت بسیار پایین خواهد آمد و حتی ممکن است به عنوان یکی از مصادیق تقلب (Spam) شناخته شود.
- میزان محبوبیت : محبوبیت واژه کلیدی به معنای میزان تقاضای آن از طرف کاربران است. یا به عبارت بهتر، تعدادی از کاربران وب، برای پیدا کردن نتایج مرتبط با این کلمات، در طول روز یا هفته آن را جستجو می کنند. هر چه که این محبوبیت بیشتر باشد، بدون شک بعد از قرار گرفتن در رتبه بندی جستجوگر، ترافیک بالاتری نصیب شما می شود. دامنه محبوبیت هم از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا یک واژه آلمانی بین عده خاص( آلمانی زبان ها ) دارای محبوبیت است.
- تعداد سایت های ارایه کننده کلید واژه : این سایت ها در واقع همان رقیبان شما هستند که در طول فرایند بهینه سازی باید با آن ها دست و پنجه نرم کنید. پس اگر کلیدواژه شما از محبوبیت بالایی برخوردار است اما رقیبان بسیار زیادی با شما رقابت می کنند (بویژه که از سایت های مهم باشند) بهتر است از آن واژه صرف نظر کنید و یا تا حد امکان تخصصی تر آن را دنبال کنید، یعنی با ترکیب واژه با دیگر واژه ها یک عبارت چند کلمه ای بسازید.
- کیفیت رقبای شما نیز خیلی مهم است. یعنی اینکه آن ها چقدر "مهم" هستند. مثلا رقابت با سایت آمازون خیلی سخت تر و دشوارتر از رقابت با یک وبلاگ محلی است. چون به هر حال هر جستجوگری ترجیح می دهد که نتایج ارائه شده اش از اعتبار و شهرت برخوردار باشند. البته ممکن است بعضی از این رقبا ارتباطی با واژه مورد نظر نداشته باشند. در این صورت شما می توانید براحتی بالاتر از آن ها قرار بگیرید.
- ساده بودن کلید واژه :با توجه به اینکه در مراحل بعدی بیشتر عملیات روی واژه کلیدی انجام می شود، و همچنین از واژه کلیدی باید در اسم صفحه، آدرس سایت و.... استفاده شود، پس بنابراین باید بخاطر سپردن آن توسط کاربر آسان باشد تا اگر دوباره خواست سر بزند همان واژه کلیدی را جستجو کند و یا با نوشتن آدرس سایت که حاوی همان واژه کلیدی است به سایت متصل شود.
- عبارت کلیدی : انتخاب یک عبارت به جای یک واژه میتواند تعداد سایت های رقیب را کاهش دهد و از طرف دیگر اطلاعات به صورت تخصصی تر ارائه می شود. اما باید از قرار دادن کلمات رایج خودداری کرد، به دلیل اینکه توسط Indexer نادیده گرفته می شوند.