آموزش سئو

دسته بندی: آموزش طراحی وب

در این صفحه می خوانید :

معرفی سئو

معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. هدف SEO اصلاح کدها و ساختار سایت برای بالا بردن شانس آن در کسب رتبه های بالا در نتایج جستجو است. SEO در حقیقت پروسه ای است که کمک می کند محتوای یک سایت ساده تر، راحت تر و به دفعات در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گیرد.

SEO اصلاح تمام کدها، حذف کدهای زاید، کاهش حجم صفحات، تنظیم چگونگی نمایش متن صفحه، نحوه لینک دادن صفحات به یکدیگر، چگالی کلمات در صفحه، مطابقت کدهای سایت با استانداردهای موجود و تمام آنچه که به خود سایت مرتبط است را به عهده می گیرد.

بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند. به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه ی اول نتایج جستجو نگاه می کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.

علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه ی مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و در کل محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند.

موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزنده وب یا Web Crawler (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی می کنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزنده یک جور کار نمی کنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد.

یکی از کارهایی که متخصصان بیهنه سازی موتورهای جستجو انجام می دهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها می توانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار می دهند.

تاریخچه

از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی که نخستین موتورهای جستجو اقدام به فهرست کردن وب نخستین کردند، مدیران وب‌سایت‌ها و تولیدکنندگان محتوا، شروع به بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو نمودند.

در ابتدا تمام‌ کارهایی که مدیران وب‌سایت‌ها باید انجام می‌دادند، ارسال آدرس صفحه به موتورهای مختلف و استخراج لینک‌های صفحه به سایر صفحات از درون صفحه، و بازگرداندن اطلاعات یافت شده در صفحه جهت ایندکس شدن توسط خزنده وب بود.

فرآیند به این صورت است که خزنده موتور جستجو، یک صفحه را دانلود و آن را در سرور موتور جستجو ذخیره می‌کند و یک برنامه دیگر موسوم به ایندکس کننده، اطلاعات مختلفی را دربارهٔ صفحه استخراج می‌کند؛ اطلاعاتی از قبیل واژه‌های موجود و محل قرارگیری آن‌ها در صفحه، و نیز وزن خاص واژه‌های بخصوص، و تمام لینک‌های موجود در صفحه، که سپس جهت خزش در زمانی دیگر، در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیران سایت‌ها شروع به بازشناسی ارزش رتبه بالای سایت خود و در دید قرار گرفتن آن در نتایج موتورهای جستجو نمودند که این امر، فرصتی را برای هکرهای غیر مخرب و مخرب شاغل در بخش بهینه‌سازی موتور جستجو مهیا کرد.

 Larry Page و Sergey Brin، گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنیان‌گذاری کردند. گوگل درمیان کاربران فزاینده اینترنت، هواداران ثابت‌قدمی را به خود جذب کرد که طراحی ساده آن را دوست داشتند. عوامل خارج از صفحه (مانند رتبه صفحه و تجزیه تحلیل لینک) نیز همانند عوامل داخل صفحه (فراوانی واژه‌های کلیدی، متاتگ‌ها، عنوان‌ها، لینک و ساختار وب‌سایت) مورد توجه قرار گرفتند تا گوگل را قادر به این امر سازند که از نوعی دست‌کاری که در موتورهای جستجویی دیده می‌شود که تنها به عوامل داخل صفحه توجه می‌کنند، اجتناب نماید.

علی‌رغم اینکه به بازی گرفتن رتبه صفحه سخت‌تر بود، مدیران شبکه سرانجام ابزارها و طرح‌های تولید لینک را جهت تحت تأثیر قرار دادن موتور جستجوی اینکتومی توسعه دادند، و این روش‌ها ثابت کردند که به طریقی مشابه می‌توان رتبه صفحه را تحت تأثیر قرار داد.

تا سال ۱۹۹۷، طراحان موتورهای جستجو دریافتند که مدیران وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند که در موتورهای جستجوی آن‌ها رتبه بهتری داشته باشند. آنان همچنین متوجه شدند که برخی از مدیران وب، حتی رتبه‌های خود در نتایج جستجو را از طریق لبریز نمودن صفحات خود با واژگان کلیدی بسیار زیاد یا نامرتبط، دست‌کاری می‌کردند.

موتورهای جستجوی اولیه، نظیر آلتا ویستا یا اینفوسیک، الگوریتم‌های خود را جهت جلوگیری مدیران وب در دست‌کاری رتبه‌ها، مجدداً سازگار کردند.

در سال ۲۰۰۵، یک اجلاس سالانه موسوم به بازیابی اطلاعات خصمانه در وب (AIRWeb) تشکیل شد تا شاغلان و محققان مرتبط با موتورهای جستجو و بهینه‌سازی آن را به هم مرتبط سازد.

انواع سئو

  • سئو درون صفحه  (On Page SEO) :سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و ... مرتبط می شود. این روش پایه تمام تلاشهای بهینه سازی است.
  • سئو بیرون صفحه  (Off Page SEO) :بر خلاف روش سئو داخل صفحه روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما انجام می شود؛ در درجه اول در بدست آوردن پیونددهندگان (پیوندهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما اشاره می کنند) متمرکز می شود سپس با استفاده از روش‌هایی که در خارج از وب سایت انجام می‌شود به بهینه‌سازی موتور جستجو می‌پردازد.

روش های بکارگیری سئو

  • سئو کلاه سفید  (White Hat) :در اصطلاحات فنی این حوزه، سئو کلاه سفید به مجموعه تکنیکها، روشها و استراتژی های که از قوانین و راهنمایی های موتورهای جستجو تبعیت می کنند، اشاره دارد. این به معنی فریب یا دستکاری موتورهای جستجو و یا کاربران نیست و به سئو اخلاقی نیز یاد می شود زیرا دلیل آن این است که یا اجرای بلند مدت داشته و یا از دستورالعملها و سیاستهای صحیح جهت بدست آوردن رتبه های بالا در نتایج موتورهای جستجو استفاده می کند.
  • سئو کلاه سیاه  (Black Hat) :به عبارتی دیگر اصطلاح سئو کلاه سیاه اشاره به مجموعه ای از دستورات دارد که به منظور فریب، بازی و دستکاری الگوریتم های موتورهای جستجو با هدف بدست آوردن رتبه بندی بالا، بکار می رود. این مهم است که بدانید این روشها غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجویی تایید نمی شود و بکارگیری این روشها خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده را برای همیشه در بر دارد.
  • انجام تاکتیکهای سئو کلاه سیاه ممکن است که باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی می تواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شود.
  • سئو کلاه خاکستری  (Gray Hat SEO) :این دسته در واقع در میان سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه قرار گرفته است، عملا در این روش که اکثر سئو کاران نیز در آن حضور دارند نقش یک سئو کار به صورت یک کاتالیزور  عمل کرده و باعث تسریع در فرایند سئو کلاه سفید می شود البته نه آن قدر که گوگل حساس به این موضوع شود. توجه داشته باشید که مرز میان سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه بسیار نزدیک است و همواره باید توجه بسیار زیادی به این مبحث داشته باشید زیرا در غیر این صورت ممکن است اثرات زیان باری را به وبسایت خودتان وارد کنید.

انتخاب واژه های کلیدی

واژه های کلیدی همان کلماتی هستند که می خواهیم عمل جستجو بر اساس آنها انجام شود و در صفحه نتایج جستجوی این واژه ها، سایت یا سند ما به عنوان یکی از نتایج ارائه شود. در انتخاب کلمات کلیدی باید به چند نکته توجه شود :  

  • ارتباط معنایی با محتویات سایت : از نقطه نظر منطقی کلیدواژه های شما باید با موضوع سایت مرتبط باشند.اول اینکه کاربری که برای این کلمات جستجو می کند به دنبال نتایجی در رابطه با این موضوع می گردد و دوم اینکه اگر اینچنین نباشد رتبه سایت بسیار پایین خواهد آمد و حتی ممکن است به عنوان یکی از مصادیق تقلب (Spam) شناخته شود.
  • میزان محبوبیت : محبوبیت کلیدوازه به معنای میزان تقاضای آن از طرف کاربران است. یا به عبارت بهتر، چه تعداد از کاربران وب، برای پیدا کردن نتایج مرتبط با این کلمات، در طول روز یا هفته جستجو می کنند. هر چه که این محبوبیت بیشتر باشد، بدون شک بعد از قرار گرفتن در رتبه بندی جستجوگر، ترافیک بالاتری نصیب شما می شود.
  • دامنه محبوبیت هم از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا یک واژه آلمانی بین یک عده خاص( آلمانی زبان ها ) دارای محبوبیت است.
  • تعداد سایت های ارایه کننده کلیدواژه : این سایت ها در واقع همان رقیبان شما هستند که در طول فرایند بهینه سازی باید با آن ها دست و پنجه نرم کنید. پس اگر کلیدواژه شما از محبوبیت بالایی برخوردار است اما رقیبان بسیارزیادی با شما رقابت می کنند (بویژه که از سایت های مهم باشند) بهتر است از آن واژه صرف نظر کنید و یا تا حد امکان تخصصی تر آن را دنبال کنید، یعنی با ترکیب واژه با دیگر واژه ها یک عبارت چند کلمه ای بسازید.
    کیفیت رقبای شما نیز خیلی مهم است. یعنی آن ها چقدر "مهم" هستند. مثلا رقابت به سایت Amazone خیلی سخت تر و دشوارتر از رقابت به یک وبلاگ محلی است. چون به هر حال هر جستجوگری ترجیح می دهد که نتایج ارائه شده اش از اعتبار و شهرت برخوردار باشند. البته ممکن است بعضی از این رقبا ارتباطی با واژه مورد نظر نداشته باشند. در این صورت شما می توانید براحتی بالاتر از آن ها قرار بگیرید.
  • ساده بودن کلیدواژه :با توجه به اینکه در مراحل بعدی بیشتر عملیات روی کلیدواژه ها انجام می شود، و همچنین از کلیدواژه باید در اسم صفحه، آدرس سایت و.... استفاده شود، پس بنابراین باید بخاطر سپردن آن توسط کاربر آسان باشد تا اگر دوباره خواست به ما سر بزند همان کلیدواژه را جستجو کند و یا با نوشتن آدرس سایت که حاوی همان کلیدواژه است به سایت متصل شود.
  • عبارت کلیدی : انتخاب یک عبارت به جای یک واژه میتواند تعداد سایت های رقیب را کاهش دهد و از طرف دیگر اطلاعات به صورت تخصصی تر ارائه می شود. اما باید از قرار دادن کلمات رایج خودداری کرد، به دلیل اینکه توسط Indexer نادیده گرفته می شوند.
آیا این نوشته را دوست داشتید؟